Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/47/06
z 3 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/47/06
Data
2006.07.03



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
modernizacja
odliczenia od podatku
ogrzewanie
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
zeznanie podatkowe


Pytanie podatnika
Czy podlega odpisowi od podatku wydatek na zakup pieca naftowego w wysokości 969,00zł ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t.- Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku Pani X. Y. zam. Radom ul. Z z dnia 11.04.2006r., (uzupełnionego w dniu 26.04.2006r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi remontowej z tytułu wydatku poniesionego na zakup pieca naftowego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że:stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 11.04.2006r. Pani X. Y. wystąpiła do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz stanowisko w sprawie:

Zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy podlega odpisowi od podatku wydatek na zakup pieca naftowego w wysokości 969zł. Ogrzewa on powierzchnię 48 m kw. w pomieszczeniach, w których nie zaprojektowano ogrzewania oraz klatkę schodową. Piec ustawiony jest na stałe w jednym miejscu.
Uważam, że mam prawo do ulgi podatkowej, gdyż wymieniony zakup jest częścią remontu domu.

Stanowisko organu podatkowego:

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowa lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W świetle art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.Podstawą rozpatrzenia wniosku jest stan faktyczny zawarty w zapytaniu i własne stanowisko strony.

W myśl przepisu art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956), wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.. Stosownie do treści art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 ze zm.) - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Przepisy regulujące możliwość skorzystania z przedmiotowej ulgi uzależniają prawo do niej od szeregu warunków, tj. m. in. w zakresie: tytułu prawnego do remontowanego lokalu mieszkalnego i sposobu dokumentowania poniesionych wydatków (art. 27a ust. 6 pkt.1).Ponadto w myśl art. 27a ust. 17, Minister właściwy do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, określił w drodze rozporządzenia, zakres i rodzaje wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 4, mając na uwadze w szczególności konieczność zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Wykaz wydatków objętych ulgą na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego został zamieszczony w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. Nr 156, poz. 788). W myśl pkt 2 załącznika nr 2 w/w rozporządzenia wydatki na powyższe cele stanowią: remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzanie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
- instalacji sanitarnych,
- instalacji elektrycznych,
- instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
- instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
- instalacji i urządzeń grzewczych,
- przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia remontu i modernizacji. Dlatego w tym zakresie należy uwzględnić definicje zawarte w innych aktach prawnych.

W myśl przepisu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane, remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.W znaczeniu powszechnie stosowanym remontem jest wykonywanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu. Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie, unowocześnienie istniejącego budynku lub lokalu mieszkalnego, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego bądź technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji.

Remontowymi są zatem prace o charakterze odtworzeniowym. Natomiast efektem modernizacji powinno być podniesienie walorów użytkowych lokalu, czy budynku mieszkalnego. Zarówno remont jak i modernizacja winny wywierać bezpośrednie skutki względem lokalu (budynku), a nie względem jego wyposażenia.

W ocenie tut. organu podatkowego, na podstawie przytoczonych przepisów prawa, zgodnie z opisem zawartym w Pani piśmie, wydatek na zakup pieca naftowego, podstawowego źródła ciepła w pomieszczeniu wskazanym przez Wnioskodawczynię - można uznać za wydatek poniesiony na remont, czy modernizację budynku mieszkalnego, uprawniający do odliczenia w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej.

W świetle powyższego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu przedstawione w piśmie stanowisko uznaje jako prawidłowe.

Pouczenie:

Udzielona interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 11.04.2006r. (uzupełnionego w dniu 26.04.2006r.) oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z przepisem art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1, art. 220, art.223 ustawy Ordynacja podatkowa). Zażalenie, zgodnie z przepisem art.222, w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00zł uiszczanej w znakach opłaty skarbowej. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art.14b ust. 5 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj