Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG-005/94/2006/PD II/415-41/06
z 20 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG-005/94/2006/PD II/415-41/06
Data
2006.07.20



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc finansowa
środki finansowe
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego część wynagrodzenia otrzymywanego przez podatnika z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją obowiązków służbowych związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 19.04.2006 r. (data wpływu - 27.04.2006 r.) uzupełnionego dnia 30.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dot. zwolnienia od podatku dochodowego części wynagrodzenia otrzymywanego z tytułu umowy o pracę w związku z realizacją obowiązków służbowych związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 19.04.2006 r. (data wpływu - 27.04.2006 r.) uzupełnionego dnia 30.05.2006 r. wynika, iż w związku z wejściem Polski w struktury Unii Europejskiej został uruchomiony Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006, jako jeden z kilku programów operacyjnych, w ramach których wdrażane są Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej w Polsce. Program ten został przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. z 2004 r. Nr 166, poz.1745). Rolę Instytucji Wdrażającej we wdrażaniu ZPORR 2004-2006 w województwie ś..... pełni Urząd Marszałkowski Województwa Ś....., gdzie podatnik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Do głównych zadań Instytucji Wdrażającej we wdrażaniu ZPORR 2004-2006 należy: zawieranie umów z beneficjentami Programu, monitoring postępów realizacji projektów oraz wdrażania Programu w województwie, weryfikacja i potwierdzanie wydatków przedstawianych przez beneficjentów programu w celu refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego lub Europejskiego Funduszu Społecznego, kontrola prawidłowości realizowanych projektów oraz działania informacyjne i promocyjne dotyczące projektów współfinasowanych ze środków Unii Europejskiej.

W celu ułatwienia instytucjom zaangażowanym w realizację Programu dostosowania się do wymogów określonych przez Komisję Europejską oraz zapewnienia środków potrzebnych do sfinansowania sprzętu i etatów pracowników obsługujących wdrażanie Programu, w ramach ZPORR zostały przewidziane środki na te cele. Zatrudnienie realizowane jest w ramach Działania 4.1 Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane, w ramach którego przewidziana została możliwość zatrudnienia osób bezpośrednio realizujących zadania związane z zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem i kontrolą ZPORR.

W związku z realizacją przez podatnika obowiązków służbowych związanych wyłącznie z wdrażaniem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 od dnia 2 marca 2004 r. jego wynagrodzenie w 75% finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 25% z budżetu państwa.

Podatnik uważa, że w odniesieniu do części dochodu finansowanego ze środków EFRR spełnione są obie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli środki finansowe pochodzą od organizacji międzynarodowej, tj. Unii Europejskiej oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Podatnik uważa zatem, iż w odniesieniu do tej części jego dochodu ma zastosowanie przedmiotowe zwolnienie od podatku dochodowego.

Ponadto podatnik prosi o wskazanie właściwej formy ubiegania się o zwrot części podatku zapłaconego przez niego w roku 2004 i 2005.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 w ramach Narodowego Planu Rozwoju jest realizowane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) określenie publiczne środki wspólnotowe oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołóstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się:

  1. sektorowe programy operacyjne;
  2. regionalne programy operacyjne;
  3. inne programy operacyjne;
  4. strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju.

W ramach poszczególnych programów realizowane są priorytety operacyjne obejmujące kilka działań. Poszczególne działania realizują ten sam cel. Instytucja Wdrażająca (beneficjent) realizująca działanie udziela pomocy ostatecznym beneficjentom, którymi są osoby fizyczne i prawne, instytucje lub grupy społeczne bezpośrednio korzystające z wdrażanej pomocy.

Złożona struktura organizacyjna i proceduralna udzielania pomocy pociąga za sobą również skomplikowany system przepływów finansowych, przy czym w większości przypadków środki finansowe są prefinansowane z budżetu państwa. W tej sytuacji, nie można twierdzić, iż środki otrzymane przez beneficjentów ostatecznych, pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, m. in. na wynagrodzenia wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Pośredniczących ZPORR, oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażającej) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej, stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji państwa lub innych środków publicznych. Środki te nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego.

Zwolnienie zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE).

Przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

A zatem stanowisko Pana zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.

Nie poddawano ocenie załączników do złożonego wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Jednocześnie nadmieniamy, iż zgodnie z art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj