Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/415-7-3/MM/06
z 5 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-7-3/MM/06
Data
2006.07.05



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
ekwiwalent
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy ekwiwalent pieniężny za energię elektryczną wypłacany wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych i jako taki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości ustalonego limitu tj. do 2.280,00 zł. Natomiast czy w przypadku przekroczenia ww. limitu zwolnienia, wypłacone świadczenie będzie opodatkowane na zasadach ogólnych.


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 16 maja 2006 r. dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za energię elektryczną wypłacanego przez Spółkę wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 16 maja 2006 r. (data wpływu do tut. organu 19 maja 2006 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W Spółce obowiązuje Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego (PUZP) z dnia 13 maja 1993 r. Protokołem Dodatkowym Nr 14 z dnia 03 października 2005 r. wprowadzona została nowa treść załącznika Nr 6 do PUZP. Zgodnie z nią emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia emerytalne, a także wdowy/wdowcy i sieroty, które pobierają po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach, nabyli z dniem 01 stycznia 2006 r. prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości 3000 kWh x 80% ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100% opłaty stałej sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych. Tak obliczone świadczenie jest wypłacane wymienionym grupom osób dwa razy w roku w formie pieniężnej. Świadczenie to wprowadzone zostało Protokołem Dodatkowym Nr 14 w miejsce poprzednio przysługującego tym grupom osób na podstawie uprzednio obowiązującego załącznika Nr 6 do PUZP.

Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki ekwiwalent pieniężny za energię elektryczną wypłacany wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych i jako taki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości ustalonego limitu tj. do 2.280,00 zł. Natomiast w przypadku przekroczenia ww. limitu zwolnienia, wypłacone świadczenie będzie opodatkowane na zasadach ogólnych.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe (w naturze) lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów członkom rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.
Zgodnie z art. 9 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 ze zm.) - ilekroć w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Zatem przyznane na podstawie przepisów prawa pracy, w tym przypadku na podstawie postanowień zawartych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego świadczenia rzeczowe lub wypłacone w zamian ekwiwalenty pieniężne, członkom rodzin zmarłych pracowników, korzystają ze zwolnienia - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.
Natomiast nadwyżka ponad tę kwotę traktowana jest zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy jako inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (przychody z innych źródeł) i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. W takim przypadku na Spółce jako płatniku - spoczywa obowiązek wynikający z art. 42a ustawy tzn. jest obowiązek sporządzania informacji według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i przekazania jej w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów. Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj