Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD/415-7-3/MM/06
z 5 lipca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-7-3/MM/06
Data
2006.07.05
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
ekwiwalent
podatek dochodowy od osób fizycznych
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy ekwiwalent pieniężny za energię elektryczną wypłacany wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych i jako taki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości ustalonego limitu tj. do 2.280,00 zł. Natomiast czy w przypadku przekroczenia ww. limitu zwolnienia, wypłacone świadczenie będzie opodatkowane na zasadach ogólnych.
P O S T A N O W I E N I E Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 16 maja 2006 r. dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za energię elektryczną wypłacanego przez Spółkę wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 16 maja 2006 r. (data wpływu do tut. organu 19 maja 2006 r.) Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: W Spółce obowiązuje Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Przemysłu Energetycznego (PUZP) z dnia 13 maja 1993 r. Protokołem Dodatkowym Nr 14 z dnia 03 października 2005 r. wprowadzona została nowa treść załącznika Nr 6 do PUZP. Zgodnie z nią emeryci i renciści oraz osoby pobierające zasiłki i świadczenia emerytalne, a także wdowy/wdowcy i sieroty, które pobierają po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach, nabyli z dniem 01 stycznia 2006 r. prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości 3000 kWh x 80% ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100% opłaty stałej sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych. Tak obliczone świadczenie jest wypłacane wymienionym grupom osób dwa razy w roku w formie pieniężnej. Świadczenie to wprowadzone zostało Protokołem Dodatkowym Nr 14 w miejsce poprzednio przysługującego tym grupom osób na podstawie uprzednio obowiązującego załącznika Nr 6 do PUZP. Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki ekwiwalent pieniężny za energię elektryczną wypłacany wdowom/wdowcom i sierotom pobierającym świadczenia po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych i jako taki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego do wysokości ustalonego limitu tj. do 2.280,00 zł. Natomiast w przypadku przekroczenia ww. limitu zwolnienia, wypłacone świadczenie będzie opodatkowane na zasadach ogólnych. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są świadczenia rzeczowe (w naturze) lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń, przysługujące na podstawie odrębnych przepisów członkom rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Jednostki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów. Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.