Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PDP/423-1/06
z 13 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDP/423-1/06
Data
2006.03.13



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
cel wydatku
inwestycje zaniechane
środek trwały
wartość środka trwałego
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
Czy poniesione w minionych latach nakłady na inwestycje t. j. na budowę parkingu dla samochodów oraz na przebudowę sieci kanalizacyjnej, które w najbliższym czasie nie będą kontynuowane, są kosztem uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2.01.2006 r. (wpływ 3.01.06 r.) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3.01.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynęło zapytanie Państwowego Muzeum o treści:
Czy poniesione w minionionych latach nakłady na inwestycje tj. na budowę parkingu dla samochodów oraz na przebudowę sieci kanalizacyjnej, które w najbliższym czasie nie będą kontynuowane, są kosztem uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w 2005 r. Muzeum podjęło decyzję o spisanie w ciężar kosztów uzyskania przychodów poniesionych w minionych latach nakładów (finansowanych ze środków własnych) na budowę parkingu dla samochodów oraz na budowę rozdzielni ścieków. Powyższe inwestycje nie są kontynuowane od kilku lat, termin faktycznego rozpoczęcia prac nie jest znany. Ponadto ewentualne rozpoczęcie prac będzie się wiązało z przygotowaniem zupełnie nowej dokumentacji.
Zdaniem Muzeum. wyżej wymienione nakłady inwestycyjne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tut. organ podatkowy odnosząc się do przedstawionego wyżej stanu faktycznego, wyjaśnia co następuje.
Ustawowa definicja kosztów w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wg której dokonuje się kwalifikacji wydatków ponoszonych przez podatnika jako kosztów związanych z uzyskaniem przychodu stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1. Do katalogu wydatków, których nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, należą m. in. wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 16 ust. 1 pkt 1).
Środki trwałe służą do osiągania przychodów przez wiele lat, w związku z czym - wolą ustawodawcy - związane z nimi wydatki powinny być również rozliczane w dłuższym okresie czasu. Stąd zasadą jest rozciągnięcie w czasie rozliczeń wydatków inwestycyjnych. Jeżeli inwestycja zostanie zakończona, a wytworzone środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji i oddane do używania, kosztem uzyskania przychodów będzie zużycie tych środków mierzone amortyzacją dokonywaną zgodnie z przepisem art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, wydatki poniesione przez Muzeum na wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych (budowa parkingu, przebudowa sieci kanalizacyjnej) nie mogą być zaliczane bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów. Ich zaliczenie w koszty może nastąpić w formie odpisów amortyzacyjnych, po wytworzeniu środka trwałego i wprowadzeniu do ewidencji środków trwałych wykorzystywanych przez Podatnika do celów prowadzonej działalności.
Art. 16g ust. 4 ustawy stanowi, iż za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Jak widać, wydatki poniesione przed przekazaniem środka trwałego do używania (t. j. przed rozpoczęciem i w trakcie inwestycji) zwiększają jego wartość początkową i mogą być rozliczone w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne.
Nie oznacza to jednak, że wydatkami tymi w sytuacji, gdy z różnych przyczyn zrezygnowano z kontynuowania inwestycji, podatnik może obciążyć koszty uzyskania przychodów. Wyraźnie o tym wskazuje treść art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych kosztów zaniechanych inwestycji.W przedstawionym stanie faktycznym, odstąpienie Muzeum od kontynuowania inwestycji traktować należy, jako zaniechanie inwestycji. Stąd wydatki związane z budową parkingu i przebudową sieci kanalizacyjnej, jako wydatki inwestycyjne stanowiące koszty zaniechanych inwestycji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów Muzeum.
Wymienione wydatki nie wiążą się również z realizacją celów statutowych, stąd część dochodu związana z tyni kosztami podlega opodatkowaniu i wpływa na zmniejszenie dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
A zatem stanowisko Jednostki w powyższej sprawie jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W sprawie będącęj przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

POUCZENIE:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia ninięjszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 u.O.p.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj