Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-58/06/RK
z 3 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-58/06/RK
Data
2006.07.03



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca


Pytanie podatnika
�Czy w przypadku kompletnego ewidencjonowania czynności sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, wydruk z kasy (paragon fiskalny) stanowi ewidencję wyczerpującą znamiona ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004r.- o podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 07.06.2006r. (data wpływu do urzędu - 12.06.2006r.), o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym do końca 2006r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej. Pomimo zwolnienia chciałby całość transakcji sprzedaży, zarówno dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, jak i dla podmiotów gospodarczych, ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca nadmienia, iż nie dokonywałby żadnej sprzedaży towarów bez rejestracji na kasie rejestrującej, a do każdej wystawionej faktury VAT, dołączony byłby odpowiadający danej sprzedaży - paragon fiskalny.

Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, iż paragon fiskalny zawiera komplet danych niezbędnych do pełnego i prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT, bowiem stanowi wystarczającą ewidencję sprzedaży VAT tj.: zawiera dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania oraz wysokości podatku należnego. Dlatego też nie trzeba prowadzić dodatkowej ewidencji sprzedaży. Wystawiona faktura VAT dla: podmiotu gospodarczego, obowiązkowo zgodnie z art. 106 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dla osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej (na jej życzenie), nie powinna być już ujmowana w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż ta uprzednio została zaewidencjonowana w kasie rejestrującej. Taka praktyka, zdaniem Wnioskodawcy mogłaby prowadzić do podwójnego wykazania podatku należnego z tytułu wykonania tej samej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:�art. 106 ust. 1 ust. 4 i ust. 5, art. 109 ust. 3, art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, � z § 11 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) - zwanego dalej rozporządzeniem, � § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem z 2002r.

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący: Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 2002r. jest mowa o tym, że podatnik obowiązany jest do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. W art. 109 ust. 3 ustawy postanowiono, iż podatnicy z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednakże zgodnie z art. 106 ust. 4 i ust. 5 ustawy, podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej za wyjątkiem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami. Należy jednak zaznaczyć, iż na żądanie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury. Jeżeli faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik powinien dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż, co wynika z § 11 ust. 3 rozporządzenia. Zaznaczyć należy, iż przepis ust. 3 rozporządzenia nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy (§ 11 ust. 4 rozporządzenia).

Raporty fiskalne dobowe, bądź też łączne raporty okresowe za okresy miesięczne, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z 2002r., są zatem podstawą do dokonania zapisów w ewidencji sprzedaży VAT. Wystawiona na żądanie klienta faktura VAT dotycząca wcześniejszej sprzedaży zarejestrowanej przy użyciu kasy fiskalnej nie powinna być już zaewidencjonowana w ewidencji sprzedaży VAT, gdyż ta sprzedaż uprzednio została zaewidencjonowana w ewidencji, jako sprzedaż nieudokumentowana fakturami (paragon potwierdzający tę sprzedaż jest ujęty w raporcie dobowym, ten z kolei w raporcie miesięcznym okresowym).

Mając na uwadze powyższe przepisy, w stanie faktycznym zaprezentowanym przez Podatnika, tut. Organ stwierdza, iż ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wypełnia dyspozycje zawarte w przepisach prawa podatkowego i Podatnik nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji. Dlatego też w sytuacji, gdy Podatnik będzie ewidencjonował obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - drukowane przez niego raporty dobowe oraz miesięczne, będą stanowić ewidencję sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Skoro bowiem przepisy nie określają wzoru ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku od towarów i usług, za prawidłowe należy uznać takie ewidencje, które zawierają dane pozwalające na poprawne sporządzenia na ich podstawie deklaracji podatkowych VAT-7.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj