Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
II US pb IB / 415
z 19 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US pb IB / 415 - 61 / 179a/59 / 06 / KSz
Data
2006.07.19



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
podatek dochodowy od osób fizycznych
studenci
stypendia
uchwały
uczniowie
warunki zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
dotyczy zasad opodatkowania stypendiów sportowych przyznanych na podstawie uchwały rady miejskiej i wypłacanych uczniom, studentom i innym osobom


Stan faktyczny

Z pisma płatnika wynika, że zamierza on dokonywać wypłat stypendiów sportowych ze środków budżetu miasta na podstawie Uchwały Nr ... Rady Miejskiej Białegostoku z dnia ... Z pisma płatnika wynika, że przedmiotowe stypendia będą wypłacane uczniom, studentom i innym osobom.
W związku z powyższym wątpliwość płatnika dotyczy zasad opodatkowania w/w stypendiów.

Stanowisko płatnika

Płatnik stoi na stanowisku, że stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Zwolnienie będzie miało zastosowanie, jeżeli przed pierwszą wypłatą stypendysta złoży oświadczenie PIT-2. Do dnia 28.02.2007 r. płatnik powinien sporządzić informacjęo wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S. Natomiast, jeżeli stypendysta nie jest uczniem ani studentem, stypendium należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście,o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wówczas cała kwota podlega opodatkowaniu. W tej sytuacji należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów,a kwotę pobranej zaliczki przekazać urzędowi skarbowemu do 20 dnia następnego miesiąca po wypłacie nagrody razem ze zbiorczą deklaracją PIT-4 /według zasad określonych w art. 41 ust. 1i 1a tej ustawy/. Po zakończeniu roku płatnik przekazaną kwotę wykazuje w informacji PIT-8B(art. 42 ust. 2 pkt 1 w/w ustawy), zaś podatnik kwoty te uwzględnia w rocznym zeznaniu podatkowym, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w ciągu roku.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 40b ustawy stanowi, że zwolnione z opodatkowania są stypendia dla uczniówi studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendiów dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z ust. 10 art. 21 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru/PIT-2C/, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu,z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającegoz oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, gdy zostaną spełnione wszystkie warunki wynikającez powołanych wyżej przepisów, tj. jeżeli:
- świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
- wysokość i zasady udzielania tych świadczeń będą określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
- będą przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości we wskazanych formach,
- podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie PIT-2C, z którego będzie wynikało, że spełnia przesłanki określone w ust. 10 art. 21 ustawy.

Omawiane zwolnienie zawiera ograniczenie kwotowe, tj. ze zwolnienia korzysta kwota stypendium do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty w wysokości 380 zł. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że dla ustalenia kwoty stypendium korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie w/w przepisu, istotna jest miesięczna kwota przyznanego stypendium, a nie kwota stypendium otrzymana w danym miesiącu.

Zgodnie zaś z art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru /PIT-8S/ i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Stan faktyczny będący przedmiotem zapytania dotyczy stypendiów sportowych przyznanych na podstawie uchwały Nr LIV/635/06 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 27 lutego 2006 roku w sprawie stypendiów sportowych finansowanych ze środków budżetu miasta Białegostoku, podjętej na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 81, poz. 889 z późn. zm.) oraz art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia29 lipca 2005 roku o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r., Nr 155, poz. 1298). Przedmiotowe stypendia mają otrzymać uczniowie, studenci i inne osoby.
Z § 1 wymienionej wyżej uchwały wynika, że zasady i tryb postępowania w sprawie przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów sportowych oraz ich wysokość określa "Regulamin przyznawania stypendiów sportowych dla zawodników osiągających wysokie wyniki w rywalizacji sportowej", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

Odnosząc stan faktyczny na grunt powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, stwierdzić należy, że zwolnienie z opodatkowania zawarte w tym przepisie będzie miało zastosowanie do stypendiów wypłacanych uczniom i studentom, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł. Natomiast nadwyżka ponad tą kwotę będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w rocznych zeznaniach podatkowych uczniów bądź studentów,w których osoby te będą obowiązane uwzględnić dane zawarte w - wystawionych przez płatnika - informacjach PIT-8S.

Natomiast w przypadku innych osób /nieposiadających statusu ucznia bądź studenta/ otrzymujących przedmiotowe stypendia - jako świadczenia niekorzystające ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w powołanym w niniejszej interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy ani w żadnym punkcie tego artykułu - będą stanowiły przychód tych osób w całości podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten winien być zakwalifikowanydo przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego uszczegółowieniem jest art. 13 pkt 2 ustawy, zaliczający do przychodów z tej działalności m.in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów /w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania na podstawie przepisów art. 22 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej oraz art. 35ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o sporcie kwalifikowanym/.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o kulturze fizycznej, zawodnicy nieposiadający licencji zawodnika mogą otrzymywać stypendium sportowe za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast ust. 2 tego przepisu stanowi, że organ jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określa szczegółowe zasady i tryb przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokość stypendiów sportowych, o których mowa w ust. 1, uwzględniając obowiązki zawodnika pobierającego stypendium, skutki ich niewykonywania oraz podstawę i sposób ustalania wysokości stypendium.

Stosownie zaś do art. 35 ust. 1 ustawy o sporcie kwalifikowanym, stypendia sportowe dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe w międzynarodowym współzawodnictwie sportowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym mogą być przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego i finansowane z budżetów tych jednostek. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, określa warunki i tryb przyznawania, wstrzymywania i pozbawiania stypendiów sportowych, o których mowaw ust. 1.

Zasady opodatkowania przychodów ze źródła wymienionego w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /w tym również stypendiów sportowych przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów/ są następujące.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej m.in. w art. 13 pkt 2, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowyw wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy wynika, że z tytułu określonego m.in. w art. 13 pkt 2 koszty uzyskania przychodów określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych /ust. 1a art. 41 ustawy/.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu,w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnika nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru /PIT-4/. Stosownie zaś do ust. 2pkt 1 art. 42 ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru /PIT-8B/.

Mając powyższe na uwadze stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj