Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US.III-406/15/2006
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-406/15/2006
Data
2006.06.14



Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
PHARE
program pomocowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy Powiat ma prawo do zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 6 ust. 3 i 4, § 23, § 25, § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 18.04.2006r., postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 24.04.2006 r. wpłynął do tut. organu wniosek Starostwa Powiatowego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Powiat w wyniku rozstrzygnięcia konkursu ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie zawarł w dniu 30.11.2005 r. dwie umowy, w ramach programu PHARE 2003 Promocja Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich - projekt Regionalny - "Wsparcie na modernizację oferty edukacyjnej" tj.:

- "Dostosowanie oferty edukacyjnej CKP do aktualnych potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie bazy technodydaktycznej do organizowania zewnętrznych egzaminów zawodowych",

- "Dostosowanie oferty edukacyjnej Zespołu Szkół do aktualnych potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie bazy technodydaktycznej do wprowadzenia kształcenia modułowego w zawodzie technik elektronik".

W ramach ww. umów Powiat będzie dokonywał zakupu różnego sprzętu służącego edukacji i przekaże go nieodpłatnie dla Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz zespołu Szkół, dla których jest organem prowadzącym zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 7.09.1991 r. o systemie oświaty. Czy Powiat ma prawo do zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabycia ww. towarów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazanych z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej?

Zdaniem Jednostki po spełnieniu warunków o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Powiat będzie miał prawo zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów, finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu PHARE 2003.

Tut. organ przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w piśmie stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził, co następuje:

Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

    1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
    2. Kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

    1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
    - z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków , kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zwrot podatku przysługuje podatnikom , którzy spełniają warunki zawarte w § 25 tj.:

    1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
    2. prowadzą ewidencję , o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy,
    3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów , dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawiona przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
    4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4,
    5. posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzeba identyfikacji tych środków.

Zgodnie z § 27 cytowanego rozporządzenia zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy. Wniosek musi zawierać co najmniej dane dotyczące:

    1. wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów , których dotyczy zwrot podatku,
    2. kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku dołącza się :

    - kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej , o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
    - dowodów dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym jeżeli spełnione zostaną przedmiotowe warunki to nie będzie przeszkód uniemożliwiających Starostwu ubieganie się o zwrot podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów, finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach programu PHARE 2003.

Zaprezentowane przez Starostwo stanowisko jest zatem prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj