Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD2/423-60/06/AB/1
z 4 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD2/423-60/06/AB/1
Data
2006.07.04



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
energia elektryczna
konwersja
prawa majątkowe
świadectwo pochodzenia


Pytanie podatnika
czy powstanie przychód z tytułu konwersji świadectw pochodzenia wydanych przed 01.10.2005r. na nowe świadectwa pochodzenia, wydane po tej dacie.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku X S.A. z dnia 31 marca 2006r. (data wpływu do Urzędu 05.04.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadzi obrót energią elektryczną, w tym energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych oraz jej sprzedaż do odbiorców końcowych. Spółka posiada świadectwa pochodzenia z konwersji oraz nabyte po dniu 01.10.2005r. W dniu 01.10.2005r. nastąpiła zmiana przepisów prawa energetycznego w zakresie obrotu energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. W efekcie tej zmiany dotychczasowe świadectwa pochodzenia, będące jedynie dokumentem potwierdzającym pochodzenie energii elektrycznej, stały się towarem giełdowym w rozumieniu przepisów ustawy o giełdach towarowych. Zgodnie z art. 9e ust. 3 prawa energetycznego, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: Prezes URE) wydaje podmiotom produkującym energię ze źródeł odnawialnych świadectwa pochodzenia. Świadectwa pochodzenia są następnie zapisywane w rejestrze prowadzonym przy Towarowej Giełdzie Energii. Prawa majątkowe z nich wynikające powstają wraz z zapisem na koncie ewidencyjnym w rejestrze. Wpis oraz zmiany w rejestrze świadectw pochodzenia podlegają opłacie o charakterze administracyjnym (art. 9e ust. 12 w/w ustawy). Natomiast wydawanie świadectw jest bezpłatne. Na podstawie art. 9a Prawa energetycznego, przedsiębiorstwa energetyczne, zajmujące się m.in. obrotem energią elektryczną i sprzedające tę energię odbiorcom końcowym, są zobowiązane do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia Prezesowi URE. W przypadku umorzenia świadectwa pochodzenia, wygasają prawa majątkowe wynikające z tego świadectwa.

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, wątpliwości Spółki dotyczą następujących kwestii : czy z tytułu konwersji świadectw pochodzenia, tj. zamiany "starych" świadectw pochodzenia, wydanych przed 01.10.2005r. na nowe świadectwa pochodzenia, stanowiące towar giełdowy w rozumieniu ustawy - Prawo energetyczne, powstaje przychód podlegający opodatkowaniu.

Spółka stoi na stanowisku, że zamiana starych świadectw pochodzenia, wydanych przed dniem 01.10.2005r. na nowe świadectwa pochodzenia nie powoduje powstania przychodu. W wyniku konwersji, Spółka nie otrzymuje żadnych nowych uprawnień, a zatem nie powstaje żaden dodatkowy przychód do opodatkowania.

W ocenie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawiona argumentacja Strony jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 9e ust. 1-5 ustawy z dnia 10.04.1997r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2003r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 01.10.2005r., potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii. Świadectwo zawiera w szczególności: nazwę i adres przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii, określenie lokalizacji, rodzaju i mocy odnawialnego źródła energii, w którym energia elektryczna została wytworzona, dane dotyczące ilości energii elektrycznej objętej świadectwem pochodzenia i wytworzonej w określonym odnawialnym źródle energii oraz określenie okresu, w którym energia elektryczna została wytworzona, z uwzględnieniem podziału na kwartały kalendarzowe.

Wniosek o wydanie świadectwa pochodzenia składany jest przez przedsiębiorstwo energetyczne, zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii, do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki za pośrednictwem operatora systemu elektroenergetycznego. Operator przekazuje w/w wniosek wraz z potwierdzeniem danych dotyczących ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci, której to ilości odpowiadać będą wydane świadectwa pochodzenia. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia dla energii wytworzonej w odnawialnym źródle energii są towarem giełdowym. Są wystawiane na podstawie świadectw pochodzenia wydanych przez Prezesa URE. Prawa majątkowe powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie ewidencyjnym w rejestrze świadectw pochodzenia, podmiotu któremu przysługują. Ilość praw majątkowych odpowiada ilości energii wykazanej w danym świadectwie pochodzenia. Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw pochodzenia.

Podatnik prowadzi obrót energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych i w związku z tym posiada zakupione świadectwa pochodzenia wydane przed dniem 01.10.2005r. Jak stanowi art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 04.03.2005r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2005r. nr 62, poz. 552) do świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej w odnawialnych źródłach energii od dnia 01.01.2005r. i wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy tej ustawy. W przypadku wskazanych w w/w przepisie świadectw pochodzenia, Spółka uzyskała po dniu 01.10.2005r. prawa majątkowe wynikające z tych świadectw. Prawa te powstały z chwilą zapisania świadectw pochodzenia w rejestrze prowadzonym przy Towarowej Giełdzie Energii S.A. (dalej: TGE). W brzmieniu przepisów obowiązującym przed dniem 01.10.2005r. świadectwa pochodzenia, stanowiły jedynie dokument potwierdzający pochodzenie energii elektrycznej. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie precyzują, co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenie, określają jedynie sposoby i kryterium ustalania wartości nabytych nieodpłatnie rzeczy (praw) oraz nieodpłatnych świadczeń. Aby, w świetle przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, można było zaliczyć określone świadczenie do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody objęte opodatkowaniem. Dla celów podatkowych, przez nieodpłatne świadczenia należy więc rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika, mające konkretny wymiar finansowy. Jak wynika z wniosku Spółki, w wyniku konwersji "starych" świadectw pochodzenia na "nowe" nie otrzymuje ona żadnych nowych uprawnień, a zatem nie powstaje żaden dodatkowy przychód do opodatkowania. Powstałe po dniu 01.10.2005r. prawa majątkowe wynikające z posiadanych świadectw pochodzenia nie zostały uzyskane kosztem drugiego podmiotu. Prawa te wcześniej w ogóle nie istniały, wobec czego w przedmiotowej sprawie nie dojdzie do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnie otrzymanych praw majątkowych.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, że interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej pozostałych pytań zawartych we wniosku z dnia 31.03.2006r., zostaną udzielone odrębnymi postanowieniami.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj