Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/49/06/PP
z 1 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/49/06/PP
Data
2006.08.01
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
cel służbowy
ekwiwalent pieniężny
sprzęt
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy ekwiwalenty pieniężne wypłacane lisotnoszom w Instytucji Pocztowej za używanie rowerów stanowiących ich własność można zaliczyć do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Instytucji Pocztowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny. P O S T A N A W I A - uznać stanowisko Strony za prawidłowe U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że listonosze zatrudnieni w Instytucji Pocztowej, podczas wykonywania obowiązków służbowych związanych z wypełnianiem zadań statutowych ciążących na Stronie, za zgodą pracodawcy, wykorzystują rowery stanowiące ich własność. Spółka ma wątpliwości czy w/w ekwiwalenty można zaliczyć do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wyjaśnienie powyższych określeń zdaniem - Strony - pozwala stwierdzić, że używanie prywatnego roweru przez pracownika mieści się w zakresie powyższego zwolnienia, tym bardziej, iż rower nie został zakwalifikowany jako środek transportu w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli, motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002r., Nr 27, poz. 271). Wobec powyższego Strona uważa, że zasadne jest określenie roweru jako narzędzia ułatwiającego wykonywanie pracy i tym samym ekwiwalent za używanie w pracy, za zgodą pracodawcy, przez listonosza roweru stanowiącego jego własność może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z póżn. zm./ wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność. Aby świadczenie zostało zwolnione z opodatkowania na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie następujące warunki: Z definicji pojęcia "narzędzie" zawartej w encyklopedii PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN SA z 2003 roku) wynika, że przez narzędzie należy rozumieć "przedmiot celowo ukształtowany z odpowiedniego materiału, służący do bezpośredniego oddziaływania w procesie pracy na przedmiot pracy". Z powyższej definicji wynika, że rowery nie mieszczą się w kategorii narzędzi. Natomiast zgodnie z definicją zamieszczoną w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN za "sprzęt" należy rozumieć "przedmiot użytkowy". Biorąc pod uwagę powyższą definicję w ocenie Naczelnika tut. Urzędu rower mieści się w kategorii sprzętu. A zatem ekwiwalenty wypłacane za używanie sprzętu stanowiącego własność pracownika, w tym rowerów, mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.