Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/US210/GK/443-26/06
z 14 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/US210/GK/443-26/06
Data
2006.04.14



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
faktura VAT
fundusz świadczeń socjalnych
marża
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Spółka pyta, jak na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług należy rozliczać dokonane na podstawie faktur VAT-MARŻA zakupy(usługi turystyczne) i jak rozliczać (dokumentować) przyjmowanie od pracowników częściowej odpłatności za świadczenia udokumentowane tymi fakturami?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku ze złożonym przez Sp. z o.o., wnioskiem z dnia 13.06.2006r.(data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż rozliczenia w podatku od towarów i usług dotyczące zakupionych usług turystycznych dla pracowników, które zostały częściowo sfinansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14 a § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając wniosek, podatnik płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2).

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zakupiła imprezę turystyczną, z której korzystali pracownicy Spółki oraz innej Spółki, jak również ich współmałżonkowie. Sprzedawca udokumentował transakcję fakturą VAT-MARŻA. Zakupione usługi finansowane są w części ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, w części przez pracowników.

Spółka pyta, jak na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług należy rozliczać dokonane na podstawie faktur VAT-MARŻA zakupy i jak rozliczać (dokumentować) przyjmowanie od pracowników częściowej odpłatności za świadczenia udokumentowane tymi fakturami? Czy opodatkować podatkiem VAT na zasadach ogólnych, czyli ustalając podstawę opodatkowania wg metody w stu, tzn. przyjmując odpłatność pracownika jako wartość brutto usług, czy też można skorzystać z procedury szczególnej określonej w art. 119 ust 1-3 ww. ustawy? Czy spełnione są warunku wynikające z art. 119 ust.3 ww. ustawy? Czy ewidencja określona w art. 119 ust 3 pkt 4) ustawy może być rozumiana jako ewidencja na kontach pomocniczych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czy też wymagana jest odrębna ewidencja?

Spółka uważa, że w powyższej sprawie ma zastosowanie procedura szczególna wynikająca z art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535). W tym przypadku marża wyniesie 0, a zatem nie wystąpi obowiązek podatkowy zaś refakturowanie należy dokonać na druku faktura VAT-MARŻA.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Rozliczenie zakupu.

Na fakturach VAT-MARŻA, dokumentujących nabycie usług turystycznych, zgodnie z art. 119 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą VAT, nie wykazuje się kwot podatku. Jest to równoznaczne z tym, że u nabywcy tych usług nie wystąpi podatek naliczony (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług), nie może zatem powstać w tym zakresie prawo do obniżenia podatku należnego. W konsekwencji faktury takie nie podlegają ewidencjonowaniu w rejestrach prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług stosownie do wymogów określonych w art. 109 ust. 3 ustawy VAT. Prowadzona musi być natomiast odrębna ewidencja, o której mowa w art. 119 ust. 3 pkt 4 ustawy VAT.

Rozliczenie sprzedaży.

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że przekazanie pracownikom zakupionych usług obcych, niezależnie od wysokości ponoszonej przez nich odpłatności, należy uznać za świadczenie tych usług przez samego pracodawcę.

Przekazanie pracownikom (lub innym uprawnionym osobom) usług turystycznych, za częściową odpłatnością uznaje się jako odpłatne usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż fakt częściowego finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pozostaje bez wpływu na ich odpłatny charakter.

Zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej - "ustawą", podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Z kolei przez marżę w tym przypadku rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że do przekazywanych usług turystycznych nie jest doliczana marża, wobec czego nie wystąpi podstawa opodatkowania i czynność ta nie będzie opodatkowana. Wysokość ponoszonej przez pracownika odpłatności nie zmienia w tym przypadku zasad postępowania.

Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

4. prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Ponadto na podstawie art. 119 ust. 10 ustawy podatnik, o którym mowa w ust. 3, w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku

Reasumując - w przypadku, gdy Spółka nabędzie usługi turystyczne, opodatkowane "w systemie marży", zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy, a następnie odprzeda te usługi swoim pracownikom (za częściową odpłatnością) nie wystąpi podstawa opodatkowania (marża), gdyż należność, którą ma zapłacić nabywca usługi, będzie niższa od ceny nabycia przez Spółkę danej usługi.

Z uwagi na fakt, iż nie wystąpi podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie wystąpi również obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 4 ustawy VAT nie ma obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, chyba że tego zażądają.

Natomiast w przypadku nieodpłatnego przekazania usług turystyki, dla których wystawiono dla Spółki fakturę VAT- marża, Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, a czynność ta, w myśl art. 8 ust.2 ustawy, nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Mając na uwadze cytowane na wstępie przepisy prawne tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko jednostki wyrażone w niniejszym wniosku jest prawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony przez pytającego stan faktyczny i zawiera ocenę prawną z uwzględnieniem stanu prawnego na dzień jej sporządzenia.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja Podatkowa.

Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj