Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1424/2150/4111/415/43/2006
z 5 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1424/2150/4111/415/43/2006
Data
2006.06.05



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
instalacja gazowa
limit
odliczenia od podatku
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
dot. wysokości kwoty odliczeń od podatku dochodowego (w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego) poniesionych wydatków na remont instalacji gazowej


Postanowienie

Na podstawie art.14a § 1 oraz § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.)
po rozpatrzeniu wniosku ... z dnia 03.04.2006r. ( data wpływu do urzędu 03.04.2006r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wysokości kwoty odliczeń od podatku dochodowego (w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego) poniesionych wydatków na remont instalacji gazowej
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 03.04.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani ... o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej wysokości kwoty odliczeń od podatku dochodowego ( w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego ) poniesionych wydatków na remont i modernizację instalacji gazowej.

Z treści pisma wynika, że Podatniczka w latach 2003-2005 poniosła wydatki na remont i modernizację swojego budynku mieszkalnego w kwocie 39.112,00zł., w tym na remont i modernizację instalacji gazowej w kwocie 1.100,00zł.

W powyższym stanie faktycznym Podatniczka zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie, czy w związku z poniesionymi wydatkami na remont i modernizację instalacji gazowej może podwyższyć limit ulgi podatkowej o kwotę 945,00zł., czy tylko do 19 % poniesionych wydatków na remont w/w instalacji.

Zdaniem Podatniczki, może podwyższyć limit ulgi podatkowej o całą kwotę 945,00zł., bez względu na to, ile wyniosły wydatki na remont i modernizację instalacji gazowej w budynku mieszkalnym.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 w/w przepisu interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Wobec Podatniczki nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 2003 roku, podatnik może odliczyć od podatku wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego . W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na w/w cele muszą być udokumentowane fakturą VAT wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty. Wydatki na remont i modernizację podlegają odliczeniu, jeżeli spełniają kryteria określone w załącznikach do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996r. Nr 156, poz. 788).
Załącznik nr 3 w/w rozporządzenia zawiera wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych.
Z wykazu tego wynika, że roboty zaliczane do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego w omawianym zakresie, to:
wymiana lub remont części wspólnej instalacji gazowej ( przyłącza, poziomy i piony),
przemieszczenie głównego kurka gazowego na zewnątrz budynku,zastąpienie miejscowych instalacji ciepłej wody - z zastosowaniem gazowych grzejników ciepłej wody - instalacją centralnej ciepłej wody,
zainstalowanie urządzeń lub systemów służących poprawie bezpieczeństwa użytkowników gazu,
wyposażenie instalacji w gazomierze indywidualne,
wykonanie instalacji gazu płynnego.

Na podstawie art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a kwota odliczeń od podatku z tytułu remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego nie może przekroczyć w okresie trzech kolejnych lat ( 2003-2005 ) ustalonego limitu 5 670 zł., co odpowiada 19 % wydatków w wysokości 29.842,11 zł.

Jednakże zgodnie z art. 27a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. w przypadku gdy podatnik, dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego, ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy limity odliczeń określone w ust. 3 pkt 2, z zastrzeżeniem ust.2a, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5 % kwoty o której mowa w ust. 2 ( tj. o kwotę 945 zł. - co odpowiada wydatkom w kwocie 4 973,68 zł. ).

Zatem jeżeli podatnik w ramach remontu i modernizacji budynku mieszkalnego ponosi także wydatki na remont i modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy ustalone limity tj.:
4.725,00zł. z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego,
5.670,00zł. z tytułu wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub dokonanych wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej,
to kwota odliczenia może zostać zwiększona maksymalnie o 945,00zł., co odpowiada wydatkom w kwocie 4.973,68zł.. Kwota, o którą można zwiększyć limit odliczenia musi mieć jednak pokrycie tylko i wyłącznie w wydatkach związanych z remontem i modernizacją instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych, udokumentowanych zgodnie z art.27a ust. 6 pkt 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 2003r., fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej.

Jak wynika z pisma, poniosła Pani wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego w kwocie 39.112,00 zł., w tym na modernizację instalacji gazowej i urządzeń gazowych w kwocie 1.100,00 zł. Biorąc pod uwagę powyższe, może Pani powiększyć limit ulgi remontowo-modernizacyjnej dotyczącej budynku mieszkalnego (tj. 5.670zł. ) o kwotę 209,00 zł co stanowi 19% z 1100,00 zł. tj. o wydatki poniesione wyłącznie na modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych, urządzeń gazowych.

Powyższe odliczenie przysługuje Pani w przypadku spełnienia warunków uprawniających do skorzystania z przedmiotowej ulgi, określonych w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym m. in. w zakresie tytułu prawnego do budynku.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie 1.Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia ( art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa ).Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.( w znakach opłaty skarbowej ).4.Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14 b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Otrzymują: 1.Adresat2.Dyrektor Izby Skarbowej w WarszawieOśrodek Zamiejscowy w Radomiu3.Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie4.A/a



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj