Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/43/06/MJ
z 19 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/43/06/MJ
Data
2006.07.19



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
jazda miejscowa
pojazdy
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
Czy kurierom, którzy są zatrudnieni w instytucji pocztowej otrzymującym zwrot kosztów z tytułu używania pojzadów stanowiących właśność pracownika dla potrzeb zakładu pracy przysługuje zwolnienie przedmiotowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Instytucji Pocztowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

P O S T A N A W I A

-uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Instytucja Pocztowa dokonuje zwrotu kosztów ponoszonych przez listonoszy z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy bez potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Takie same czynności jak listonosze wykonuje inna grupa pracowników zatrudniona w charakterze kurierów. Pracownicy zatrudnieni jako kurierzy uważają, iż przysługującej im kwoty zwrotu kosztów za używanie prywatnych pojazdów do celów służbowych nie należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy ponieważ charakter ich pracy oraz obowiązki polegają na doręczaniu przesyłek pocztowych - czyli są takie same jak listonoszy.

Zdaniem Strony pomimo, iż ustawa z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ,,Poczta Polska" (Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zm.) poza listonoszami nie wymienia innych stanowisk, zwolnienie przedmiotowe powinno obejmować analogicznie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy w charakterze kurierów wykorzystujących własne samochody do realizacji zadań przedsiębiorstwa, których praca polega na doręczaniu przesyłek pocztowych - a zatem wykonujących takie same czynności jak pracownicy zatrudnieni na stanowiskach listonoszy.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, powyższe stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 23b ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm) wolne od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.
W związku z powyższym nieopodatkowane są tylko te świadczenia dotyczące jazd lokalnych, wypłatę których przewidują przepisy odrębnych ustaw (tj. obecnie ustawy z 28.09.1991r. o lasach lub ustawy z dnia 30.07.1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ,,Poczta Polska") wyznaczając pracodawcy obowiązek ich wypłaty bądź wskazując możliwość zwrotu kosztów używania samochodu do wykonywania obowiązków służbowych. W pozostałych przypadkach otrzymane przez pracownika należności za tzw. jazdy lokalne są opodatkowane.
Zgodnie z art. 6a ustawy z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej ,,Poczta Polska" (Dz. U. Nr 106, poz. 675 ze zm.) listonoszom używającym własnych pojazdów do celów służbowych, w jazdach lokalnych, może być przyznane prawo do zwrotu kosztów związanych z używaniem tych pojazdów - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego lub do wysokości nieprzekraczającej stawek za 1 km przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem ryczałtu pieniężnego jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika.
Zgodnie z w/w przepisami P.P.U.P. Poczta Polska nie ma obowiązku ustawowego przyznania prawa do zwrotu kosztów z tytułu jazd lokalnych innym pracownikom zatrudnionym np. na stanowisku kuriera, pomimo wykonywania przez kurierów analogicznych czynności jak pracownicy zatrudnieni na stanowiskach listonoszy.Przepisy dotyczące zwolnień podatkowych stanowią wyjątek od powszechnych zasad opodatkowania i zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych nie mogą być interpretowane rozszerzająco. Skoro ustawodawca uznał za zasadne wskazanie wyłącznie grupy zawodowej listonoszy jako uprawnionej do otrzymania od pracodawcy Instytucja Pocztowa zwrotu kosztów z tytułu używania własnych pojazdów do celów służbowych i jednocześnie w korelacji z w/w ustawą podatkową świadczenie to zostało zwolnione z opodatkowania, to tym samym nie występuje podstawa prawna do zastosowania tych zasad do innych grup zawodowych w tym w szczególności do pracowników zatrudnionych na stanowiskach kurierów.

W związku z powyższym do realizowanych przez Stronę świadczeń dla kurierów z w/w tytułu nie ma zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wypłacone przez Spółkę w/w świadczenie dla kurierów należy zaliczyć zatem do przychodów ze stosunku pracy .

Stosownie bowiem do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Powyższa definicja wskazuje, że pojęcie przychodów ze stosunku pracy obejmuje wszelkie świadczenia przekazywane pracownikom przez pracodawcę, pozostające w związku ze świadczeniem pracy.
Na podstawie art. 31 w/w ustawy osoby fizyczne , osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej zwane dalej ,,zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy- wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedmiotowe świadczenia otrzymane przez pracowników Instytucji Pocztowej zatrudnionych na stanowiskach kurierów nie mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust.1 pkt 23 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ świadczenia te nie wynikają wprost z przepisów innych ustaw. W związku z powyższym w/w należności stanowią przychód ze stosunku pracy, od którego płatnik ma obowiązek pobrać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości określonej w art. 32 ust. 1 w/w ustawy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj