Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim
1412/PD/415-25/06
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1412/PD/415-25/06
Data
2006.07.24



Autor
Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
materiały
podatek dochodowy od osób fizycznych


Pytanie podatnika
Prowadzę działalność gospodarczą w farmie spółki cywilnej, której przedmiotem działalności są usługi polegające na myciu samochodów i praniu tapicerek samochodowych. Do świadczonych usług firma zakupuje i zużywa płyny myjące, proszki piorące, wosk, środki do pielęgnacji wyposażenia oraz czyściwo celulozowe do czyszczenia i polerowania. Czy zakup tych materiałów nalezy ewidencjonować w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 10 jako zakup materiałów czy w kolumnie 14 jako pozostałe koszty, a następnie, czy wartość nie zużytych materiałów podlegałaby ujęciu w remanencie na koniec roku podatkowego, jeżeli należałoby je ewidencjonować w kolumnie 14?


Sposób prowadzenia księgi przychodów i rozchodów reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Z definicji zawartej w w/w rozporządzeniu wynika, że materiałami (surowcami) podstawowymi są materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancjągotowego wyrobu; do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone (np. opakowania - puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Kolumna 14 natomiast przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów, z wyjątkiem zobowiązań, których zgodnie z postanowieniami art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty przychodów i rozchodów. W kolumnie 14 wpisuje się ponoszone przez podatnika koszty zapewniające mu prowadzenie bieżącej działalności gospodarczej, a także jej dalszy rozwój. Zalicza się do nich następujące koszty:

1. zapewniające utrzymanie i bieżącą eksploatację obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, środków transportu wykorzystywanych przez podatnika oraz całego wyposażenia,

2. zapewniające właściwe funkcjonowanie i zabezpieczenie zatrudnionych przez podatnika osób,

3. zapewniające właściwe i terminowe rozliczanie własnych zobowiązań, wobec kontrahentów.

Wśród kosztów zapewniających utrzymanie i bieżącą eksploatację obiektu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza wraz ze znajdującym się tam wyposażeniem wymienia się czynsz płacony za lokal i inne nieruchomości, opłaty za media, zakup paliw, remont, amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, materiały biurowe, środki czystości, szkolenia pracowników, wartość zakupionego wyposażenia.

Żeby sprzedać z zyskiem oferowany klientom towar lub usługę, jaką jest w przypadku Pana Firmy usługa mycia samochodu, należy uprzednio dokonać zakupu towarów czy materiałów do świadczenia tej usługi. Zatem zakupione materiały, bezpośrednio związane z wykonywanymi przez Pana firmę usługami tj. do mycia samochodów i prania tapicerek samochodowych, stanowią koszty zakupu materiałów, natomiast środki czystości wykorzystane w celu zapewnienia i bieżącej eksploatacji obiektu wraz z wyposażeniem stanowią pozostałe wydatki.

Na podstawie § 21 w/w rozporządzenia podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,produkcji w toku wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej spisem z natury, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika lub likwidacji działalności.

Reasumując, tutejszy organ podatkowy podziela Pana stanowisko, że zakup materiałów zużytych bezpośrednio w celu wykonania usługi, będącej przedmiotem działalności Pana firmy należy zaewidencjonować w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a w remanencie sporządzonym na dzień 31 grudnia powinna znaleźć się wartość nie zużytych materiałów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj