Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-15/06/TS
z 26 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-15/06/TS
Data
2006.06.26



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zarejestrowani handlowcy --> Zezwolenie

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Zarejestrowani handlowcy --> Obowiązki zarejestrowanego handlowca


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej napędowy


Pytanie podatnika
Podatnik zamierza kupować w składzie podatkowym w Niemczech olej napędowy. Posiada zezwolenie Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec. Zakupiony olej napędowy będzie wysyłany ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego (na podstawie dokumentu ADT). W polu nr 7 dokumentu ADT będzie wpisany podmiot krajowy będący faktycznym odbiorcą towaru, który jest również podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec. Towar z Rafinerii zostanie odebrany przez uprawniony do odbioru podmiot (zarejestrowanego handlowca), w miejscu odbioru wyznaczonym w zezwoleniu . W polu nr 7a dokumentu ADT zostanie wpisany adres miejsca odbioru przesyłki ostatecznego odbiorcy. Ponadto przed wysyłką oleju opałowego Podatnik sprzeda olej napędowy ostatecznemu odbiorcy, będąc w ten sposób pośrednikiem w tej transakcji.Zdaniem Podatnika obowiązek podatkowy ciążył będzie na podmiocie, który dokona odbioru przesyłki.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a,14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku XX z dnia 24.03.2006r. uzupełnionym w dniu 26.06.2006r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zmianami) postanawia uznać, iż stanowisko przedstawione we wniosku podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 27.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek znak: P-1/S-13/03/2006/JP z dnia 24.03.2006r. uzupełniony pismem z dnia 26.06.2006r. przez firmę XX o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Firma XX zamierza kupować w składzie podatkowym w Rafinerii w Schwedt olej napędowy. Spółka posiada zezwolenie Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec. Zakupiony olej napędowy będzie wysyłany ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego (na podstawie dokumentu ADT). W polu nr 7 dokumentu ADT będzie wpisany podmiot krajowy będący faktycznym odbiorcą towaru, który jest również podmiotem posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec. Towar z Rafinerii zostanie odebrany przez uprawniony do odbioru podmiot (zarejestrowanego handlowca), w miejscu odbioru wyznaczonym w zezwoleniu . W polu nr 7a dokumentu ADT zostanie wpisany adres miejsca odbioru przesyłki ostatecznego odbiorcy. Ponadto przed wysyłką oleju opałowego Spółka XX sprzeda olej napędowy ostatecznemu odbiorcy, będąc w ten sposób pośrednikiem w tej transakcji.
Zdaniem Spółki obowiązek podatkowy ciążył będzie na podmiocie, który dokona odbioru przesyłki.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wyjaśniam co następuje.

    Obowiązek podatkowy w myśl. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) powstaje z dniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Zgodnie natomiast z treścią art. 4 ust. 1 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:
  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych;
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.
    W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji będziemy mieli do czynienia z nabyciem wewnątrzwspólnotowym dokonywanym przez zarejestrowanego handlowca.
    Stosownie do art. 37 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym naczelnik urzędu celnego może na pisemny wniosek zainteresowanego wydać zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
    Zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec będzie zawierało w szczególności:
  1. numer akcyzowy;
  2. rodzaj prowadzonej działalności;
  3. rodzaj wyrobów akcyzowych;
  4. miejsce lub miejsca, w których będą odbierane i przechowywane wyroby akcyzowe zharmonizowane, wraz z numerami akcyzowymi tych miejsc;
  5. rodzaj i wysokość zabezpieczenia akcyzowego, a także termin obowiązywania zabezpieczenia.
    W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy obowiązek podatkowy dla zarejestrowanego handlowca powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych.

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe w myśl definicji ujętej w rozdziale 1 ustawy (art. 2 pkt 11) należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zastosowanie tej instytucji umożliwia upoważnionym podmiotom odroczenia zapłaty akcyzy i przeniesienie tego obowiązku bezpośrednio na ostatniego odbiorcę. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zostało w sposób szczegółowy uregulowane przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Podmiotem uprawnionym do wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy, który tym samym rozpoczyna procedurę.
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi natomiast po zwrocie przez odbiorcę karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Wniosek taki nasuwa treść § 21 ust. 1 rozporządzenia, który stanowi, ze zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wewnątrzwspólnotowym następuje przez zapłacenie należnej akcyzy, jeżeli prowadzący skład podatkowy nie przedstawi w terminie czterech miesięcy, licząc od dnia wysyłki ze składu podatkowego na terytorium kraju, karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.
W momencie odbioru wyrobów obowiązek podatkowy, przechodzi na zarejestrowanego handlowca.
W momencie odbioru wyrobów obowiązek podatkowy, przechodzi na zarejestrowanego handlowca.

Reasumując należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że obowiązek podatkowy w opisanej sytuacji, ciążył będzie na podmiocie dokonującym nabycia wewnatrzwspólnotowego, który odbierze wyroby akcyzowe zharmonizowane przesłane ze składu podatkowego za dokumentem ADT, w miesiącu wskazanym jako miejsce odbioru u zarejestrowanego handlowca.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz prawny, postanawiam jak w sentencji.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późn. Zm. ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł od wniesionego zażalenia i 0,50 zł od złożonego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj