Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzyżowie
US-I-PB-415/3/2006
z 15 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I-PB-415/3/2006
Data
2006.05.15



Autor
Urząd Skarbowy w Strzyżowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
charakter działalności gospodarczej
środek transportowy
usługi transportowe


Pytanie podatnika
Czy świadcząc usługi transportu towarów pojazdami należącymi do zleceniodawców (różne podmioty gospodarcze) mogę opłacać zryczałtowany podatek dochodowy przewidziany dla usług transportowych, czyli 8,5 % od uzyskanego przychodu?


Działając na podstawie :

  • art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 i 2, art. 216 § 1, art. 218 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 4, art. 6, art. 8, art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.),

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzyżowie, w odpowiedzi na wniosek z dnia 18.02.2006 r. (data wpływu w dniu 20.02.2006 r.), w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w zapytaniu.

Wykonując usługi transportowe na rzecz różnych podmiotów gospodarczych, zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny jako transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi i opatrzony symbolem PKD 60.24, daje prawo podatnikowi opodatkować te usługi zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg stawki 8,5 %.

Pismem z dnia 18.02.2006 r. (data wpływu w dniu 20.02.2006 r.) pan Wojciech S. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzyżowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, w kwestii - czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług transportu towarów pojazdami należącymi do zleceniodawców (różne podmioty gospodarcze) mogę opłacać zryczałtowany podatek dochodowy przewidziany dla usług transportowych, czyli 8,5 % od uzyskanego przychodu. Jak wynika z stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku, podatnik prowadzi działalność gospodarczą dla różnych podmiotów gospodarczych w zakresie transportu towarów pojazdami ciężarowymi należącymi do zleceniodawców. Do chwili obecnej podatnik posługiwał się zaświadczeniem REGON, w którym jako symbol PKD podany był kod 74.50, czyli "usługi świadczone przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu". Jak wyjaśnia podatnik, usługi które świadczy, jeżeli zostaną określone w zgłoszeniu jako usługi świadczone wyłącznie dla jednego podmiotu zostaną zakwalifikowane pod symbolem PKD 74.50, natomiast te same usługi określone w zgłoszeniu jako "wykonywanie przewozu towarów samochodami ciężarowymi należącymi do zleceniodawcy" organ statystyczny kwalifikuje jako PKD 60.24 (transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi). Kwestia czy usługi te wykonywane są dla jednego zleceniodawcy, czy dla wielu podmiotów ma dla organów statystycznych znaczenie drugorzędne i wg nich nie przesądza o klasyfikacji statystycznej. W związku z powyższym podatnik dokonał nowego zgłoszenia o zmianę zaświadczenia REGON gdzie bardzo dokładnie podał zakres i wszystkie okoliczności towarzyszące wykonywanej usłudze, i otrzymał symbol statystyczny (PKD 60.24) - transport drogowy pojazdami uniwersalnymi. W ocenie podatnika nie ulega wątpliwości, że wykonując tego typu usługi może korzystać z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (ryczałt ewidencjonowany) wg stawki 8,5-procentowej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone od usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18.03.1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 8, podlegają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych oraz spółki partnerskiej, której wspólnikami są wyłącznie osoby wykonujące wolny zawód, zwany dalej "spółką". Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przepisów tej ustawy nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ww. ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt. 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5 %. Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a powołanej powyżej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5 %.

Klasyfikacja PKD została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20.01.2004 r. (Dz. U. Nr 33, poz. 289 ze zm.) wprowadzonymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.07.2004 r. (Dz. U. Nr 165, poz. 1727) do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systematykach administracji publicznej. Zastąpiła ona klasyfikację wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7.10.(Dz. U. Nr 128, poz. 829 ze zm.). PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych, do której nawiązują inne klasyfikacje, a przede wszystkim Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku przedsiębiorcy, w którym zawarta jest informacja dotycząca zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej, wskazana przez samego zainteresowanego. Urząd Statystyczny nie sprawdza wiarygodności złożonego oświadczenia, ani też tego nie weryfikuje. Nadany przez Urząd Statystyczny numer nie stwarza dla organów podatkowych domniemania, iż prowadzona przez podatnika działalność gospodarcza jest z nim zgodna. Jak wykazano w Zasadach Metodycznych PKWiU przy ustalaniu właściwego grupowania PKWiU, do którego zalicza się określony produkt, należy kierować się zasadami budowy i logiki struktury samego PKWiU. W żadnym wypadku, o takim lub innym zaliczaniu produktu nie mogą decydować przesłanki sprzeczne z zasadami PKWiU. Natomiast w punkcie 5.3.2 Zasad Metodycznych PKWiU wskazano, iż każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej. Tak więc można powiedzieć, że decydujące znaczenie ma charakter świadczonych usług i ich kwalifikacja w świetle unormowań wynikających z PKWiU. Tym samym o tym, czy przychody osiągane przez podatnika mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych decyduje nie numer PKD nadany przez Urząd Statystyczny, ale faktyczna działalność wykonywana przez podatnika.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, podatnik prowadzi działalność gospodarczą jest kierowcą samochodów ciężarowych i wykonuje usługi kierowania pojazdami powierzonymi (należącymi do zleceniodawców) na rzecz różnych podmiotów gospodarczych. Tak więc trudno kwalifikować tego typu działalność usługową jak działalność jednoosobowego podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu. Wśród wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (załącznik 2 do ustawy z dnia 20.11.1998 r.) nie wymieniono działalności jednoosobowego podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie transportu samochodem powierzonym na rzecz kilku podmiotów gospodarczych, a więc przychody z tej działalności usługowej mogą podlegać opodatkowaniu - w myśl postanowień art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy - ryczałtem wg stawki 8,5 %.

Ponadto mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny, podkreślić należy, iż w przypadku, gdy podatnik wykonuje ww. usługi transportowe samochodem o ładowności poniżej 2 ton - stawka ryczałtu wynosi 8,5 %, natomiast w przypadku gdy będzie wykonywał te same usługi samochodami o ładowności powyżej 2 ton - stawka ryczałtu wynosi 5,5 %. Drugorzędne znaczenie w tej kwestii ma fakt czy działalność w tym zakresie wykonywana jest transportem należącym do zleceniodawcy czy transportem własnym, natomiast istotna jest dla zastosowania określonej stawki ładowność samochodu (samochodów), którym podatnik wykonuje swoje usługi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj