Interpretacja Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej
DP/415-27/06
z 4 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP/415-27/06
Data
2006.08.04
Autor
Urząd Skarbowy w Skarżysku-Kamiennej
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
fundusz unijny
umowa zlecenia
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy dochody wypłacane osobom fizycznym wykonującym pracę przy realizacji projektu "Niepełnosprawni u progu aktywności zawodowej " na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i honoraria dla doradcy, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust 1 pkt 46 ustawy podatkowej ?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.05.2006r., uzupełnionego w dniu 25.05.2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od miesiąca maja 2006 r. MOPS realizuje projekt "Niepełnosprawni u progu aktywności zawodowej", którego celem jest aktywizacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Wynagrodzenia osób wypłacane w ramach umów o pracę, umów zlecenie i honorariów finansowane są również ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wypłacane wynagrodzenie w części finansowane są ze środków unijnych, a w części ze środków pochodzących z budżetu państwa. Niektóre osoby nie są związane z MOPS umową o pracę i otrzymują wypłaty ze środków unijnych na podstawie przedłożonych rachunków lub zawartej umowy-zlecenie. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej na podstawie umowy z PEFRON o dofinansowanie realizacji Projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, jest Beneficjentem otrzymującym środki na realizację Projektu w formie dotacji. Pytanie płatnika brzmi:Czy dochody wypłacane osobom fizycznym wykonującym pracę przy realizacji projektu "Niepełnosprawni u progu aktywności zawodowej"-na podstawie umowy zlecenie, umowy o pracę i honoraria dla doradcy, podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Zdaniem płatnika nie należy pobierać zaliczki na podatek od tych wypłat, gdyż wypłacane wynagrodzenia wynikają z realizacji obowiązków związanych z wdrażaniem i realizacją Projektu "Niepełnosprawni u progu aktywności zawodowej", dofinansowanego są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w odniesieniu do części dochodu finansowanego ze środków EFRR podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kamiennej, udzielając interpretacji prawa podatkowego w przedstawionej sprawie stwierdza co następuje: Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia. Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów określonych w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 i stanowią przychód ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Zarządzanie i wdrażanie projektu: "Niepełnosprawni u progu aktywności zawodowej", którego realizacja została dofinansowana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 01 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 166, poz. 173) wraz z uzupełnieniem programu przyjętym rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024, ze zm.) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, jest regulowane również rozporządzeniem nr 1260/1999/WE z dnia 21.06.1999 r. ustanawiającym ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. L 161 z 26.06.1999 r.). Szczegóły dotyczące Instytucji Zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty, Instytucji Płatniczej, Instytucji Zarządzających programami operacyjnymi oraz relacji pomiędzy nimi znajdują się w Podstawach Wsparcia Wspólnoty na lata 2004-2006. Środki na wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenie społeczne, wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) w zakresie zarządzania, monitoringu i kontroli finansowej-stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu, pochodzących z dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych.Z tych względów, przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji zadań związanych z wdrażaniem i monitorowaniem Programu finansowane są ze środków krajowych i nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Zatem płatnik od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy, na zasadach określonych w art. 32 ustawy podatkowej. Opodatkowaniu podlegają również dochody osób fizycznych realizujących projekty i zadania na podstawie umów cywilno-prawnych. Wynagrodzenia te stanowią źródła przychodów o których mowa w art. 13 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy podatkowej, natomiast podstawę prawną do poboru przez płatnika zaliczek na podatek stanowi art. 41 ust. 1 ustawy podatkowej. Powołany w przedmiotowym wniosku art. 21 ust. 1 pkt 46 updf stanowi, że ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a. pochodzą z rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, orazb.podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca-bez względu na rodzaj umowy-wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Stosownie do dyspozycji zawartych w powołanych przepisach zwolnienie z opodatkowania nie ma zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków finansowanych z krajowych środków publicznych. Mając powyższe na uwadze, w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, dochody osób fizycznych uzyskiwane na podstawie umowy zlecenie i umowy o pracę, wypłacane przez podatnika bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (finansowane bądź współfinansowane ze środków funduszy strukturalnych) nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. Zatem wyrażone we wniosku stanowisko podatnika-jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.