Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDPD/423-18/06
z 28 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDPD/423-18/06
Data
2006.07.28



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
podatek należny
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
czy do ustalenia wysokości limitu , o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka winna przjmować wydatki bez uwzględnienia zawartego w nich podatku naliczonego, czy też wydatek wraz z podatkiem VAT


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko XXX Sp. z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 20.04.2006r. ( data wpływu do Urzędu 04.05.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia limitu na reprezentację i reklamę niepubliczną -jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 04.05.2006 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w pismie stanu faktycznego wynika , że Podatnik prowadzi działalność usługową. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ponosi wydatki związane z reprezentacją i reklamą prowadzoną w sposób niepubliczny. Od niektórych wydatków zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt. 2 i 4 ustawy o VAT Podatnikowi nie przysługuje odliczenie podatku naliczonego. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku VAT Podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty podatku należnego.

Spółka zwróciła się o wyjaśnienie wątpliwości, czy ustalając wysokość limitu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, winna przyjmować wydatki bez uwzględnienia zawartego w nich podatku naliczonego, czy też wydatek wraz z podatkiem VAT..

Prezentuje przy tym własne stanowisko, że do wyliczenia kwoty wydatków na reprezentację i reklamę w celu porównania jej z normą o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy przyjąć wartość netto tych wydatków bez względu na to czy można czy też nie odliczać podatek VAT od tych wydatków.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1.

Zauważyć należy, iż o przysługującym Podatnikowi prawie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub zwrocie podatku należnego decydują przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co do zasady uniemożliwiają zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów, zarówno należnego jak i naliczonego podatku od towarów i usług. Zatem , jako wyjątek od wskazanej reguły należy traktować regulacje zawarte w art. 16 ust.1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, które w wskazanych sytuacjach zezwalają na odniesienie w ciężar kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku VAT. Zgodnie z powyższym , nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony – w tej części , w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług – jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Do ustalenia w/w limitu wydatków na reprezentację i reklamę należy przyjąć przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 12 ust.4 pkt 9 ustawy do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.

Okoliczność, iż podatek naliczony VAT, w stosunku do którego, z uwagi na regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało Podatnikowi odliczenie, odniesiony został w ciężar kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy podatkowej, nie ma wpływu na wysokość limitu wydatków na reprezentację i reklamę uznawanych za koszt podatkowy.

Jak wynika z zapisów pkt 28 i 46 art.16 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek VAT od przekazanych na cele reprezentacji i reklamy towarów i usług jest zaliczony do kosztów uzyskania przychodów na podstawie odrębnego przepisu prawa niż koszty reprezentacji i reklamy. Dlatego też przy obliczaniu , czy nastąpiło przekroczenie limitu ( 0,25% przychodów) uwzględnia się wartość przekazanych towarów i usług według cen netto, tzn. cen nie zawierających podatku VAT.

Zatem stanowisko Podatnika , iż do limitu powinny być wyliczone tylko wydatki netto ( nie uwzględniające podatku naliczonego) jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a ) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj