Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP3/423-23/06/14444
z 15 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP3/423-23/06/14444
Data
2006.02.15



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz unijny
inwestycje w środkach trwałych
koszty uzyskania przychodów
program pomocowy
wydatki inwestycyjne


Pytanie podatnika
Zapytanie Spółki dotyczyło:
rozstrzygnięcia czy koszty związane z funcjonowaniem Działu ISPA, celowo utworzonego i realizującego wyłącznie funcje pozostające w bezośrednim związku z realizacją projektu inwestycyjnego ISPA, winny być zawalifikowane do kosztów wytworzenia środów trwałych, a nie bezpośrednio do kosztów uzysania przychodów.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 27 stycznia 2006 r. (data wpływu: 30.01.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnychstwierdza, że przedstawione we wniosku stanowiskojest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zapytanie Podatnika dotyczy rozstrzygnięcia, czy koszty związane z funkcjonowaniem Działu Inwestycji ISPA, celowo utworzonego i realizującego wyłącznie funkcje pozostającew bezpośrednim związku z realizacją projektu inwestycyjnego ISPA, winny być zakwalifikowane do kosztów wytworzenia środków trwałych, a nie bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Według opisu stanu faktycznego Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków pomocowych przyznanych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA) na podstawie umowy między Komisją Europejską i Rządem Rzeczypospolitej. Aby sprostać skomplikowanej procedurze obsługi całego zadania inwestycyjnego Spółka powołała wydzieloną komórkę pod nazwą Dział Inwestycji ISPA, która zajmuje się wyłącznie wdrożeniem i obsługą zadań inwestycyjnych objętych projektem ISPA, a w szczególności: prowadzi całościowy nadzór nad realizacją programu, aktualizuje harmonogramy i plany realizacji zadań, opracowuje raportydo zewnętrznych jednostek nadzorujących przedsięwzięcie, opracowuje założenia techniczno - ekonomiczne, dokumentację projektową i kosztorysy dla wykonawców, sprawuje nadzórnad odbiorem robót. Jak podaje Wnioskodawca, w wyniku realizacji ww. projektu powstaną środki trwałe. Na ich wartość składać się będą koszty bezpośrednie obejmujące wartość zużytych materiałów, usług budowlanych i inne wydatki pozostające w bezpośrednim związku z realizacją określonej inwestycji oraz koszty pośrednie, czyli takie, których nie sposób przypisać wprosti w konkretnej wysokości do każdego z poszczególnych środków trwałych.
Na tle takiego stanu faktycznego Spółka twierdzi, że koszty działania Działu Inwestycyjnego ISPA należą do kosztów pośrednich (ogólnych) wytworzenia środków trwałych i jako takie powinny zwiększać ich wartość początkową, a rozdzielane mają być z zastosowaniem odpowiednich kluczy (formuł) podziału na poszczególne zadania, obiekty i środki trwałe.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Podatnika.
Stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 3 z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 ze zm) za wartość początkową środków trwałych uważa się koszt wytworzenia - w razie wytworzenia we własnym zakresie. W myśl zaś ust. 4ww. przepisu za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odseteki prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.
Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy, tut. Organ potwierdza stanowisko Podatnika, iż koszty funkcjonowania Działu Inwestycji ISPA - komórki wykonującej czynności o charakterze organizacyjnym, administracyjnym, przygotowawczym oraz nadzorczym nad realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków pomocowych, a tym samym nad wytwarzaniem związanych z tym projektem środków trwałych - powinny być zaliczone do kosztów wytworzenia środków trwałych przy zastosowaniu podziału na poszczególne inwestycje.
W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu orzeka jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego - w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj