Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej
U.S./1416/PP/443-8/2006
z 10 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
U.S./1416/PP/443-8/2006
Data
2006.07.10



Autor
Urząd Skarbowy w Ostrowi Mazowieckiej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
gmina
inwestycje infrastrukturalne
koszty uzyskania przychodów
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
wydatki inwestycyjne
zadania własne
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy Gmina ma możliowść odzyskkania podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji pod nazwą "Przebudowa chodnika wraz z infrastruktura towarzyszacą" współfinansowanego w ranach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i moderbizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresoie działalnia "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"?


Stan faktyczny i stanowisko Podatnika:
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu zawartych umów cywilno-prawnych tj. umów na dostawę wody oraz umów o najem lokali komunalnych.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Przebudowa chodnika wraz z infrastrukturą towarzyszącą" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego " Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku - czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W ocenie Gminy w/w inwestycja bez wątpienia jest zadaniem nałożonym ustawą o samorządzie gminnym, wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku o towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Mając na uwadze powyższe oraz w związku z faktem, że Gmina nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na w/w inwestycję, nie ma ona możliwości odzyskania w systemie podatku o towarów i usług podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji.
Ponadto zgodnie z art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z póź. zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego .

Gmina korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Zatem Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją "Przebudowa chodnika wraz z infrastrukturą towarzyszącą" ani w systemie podatku od towarów i usług, ani poza nim.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej, w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie złożenia wniosku, po przeanalizowaniu przedstawionego w treści wniosku stanu faktycznego informuje co następuje:
W przypadku gdy organ władzy publicznej realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany, w zakresie tym nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług z wyłączeniem przypadków gdy zadania te realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto na podstawie § 8 ust.1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zwolnione są od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl natomiast art. 163 i art.164 ustawy Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz.483) samorząd terytorialny, w tym podstawowa jednostka samorządu jaką jest gmina, wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Z analizy wskazanych wyżej norm wynika, że gmina jako osoba prawna sprawuje władztwo publiczne i realizuje zadania na niej ciążące poprzez swoje organy tj. radę gminy oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta). W szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy wymienione w art. 7 ust. 1 i zadania zlecone wymienione w art. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) tj. m.in. gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się z podatku tylko w zakresie zawartych umów cywilnoprawnych. Wymieniona w niniejszym wniosku inwestycja w ocenie tut. Organu mieści się w zakresie zadań nałożonych przez gminę na mocy przepisów odrębnych ustaw, w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a zatem wykonując je Gmina nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług.

Ogólne zasady w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawarte są w artykule art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z w/w przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten wprowadza generalną regułę, zgodnie z którą zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżania kwoty własnego podatku należnego (płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy tj. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe oznacza, że w przypadku gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Jeżeli natomiast zakup dotyczy towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych (czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), jak i nieopodatkowanych (czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje) Podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku (art. 90 w/w ustawy), a pozostałą (nieodliczoną) część podatku może on, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w myśl przepisów podatku dochodowego.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów - zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny. W rozpatrywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, bowiem jak wskazano we wniosku realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku.

Oznacza to, że nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu w/w inwestycji. Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. Z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedmiotową inwestycją zarówno w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza tym systemem poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam uznać przedstawione we wniosku stanowisko Gminy za prawidłowe.

P O U C Z E N I E

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej - na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj