Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-7/1/06/KL
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-7/1/06/KL
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Obowiązek podatkowy

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
nabycie wewnątrzwspólnotowe
naprawa
podatek akcyzowy
powstanie obowiązku podatkowego
samochód osobowy
samochód używany


Pytanie podatnika
Czy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów używanych, które są przedmiotem eksportu istnieje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego (przy założeniu, iż na terytorium Polski samochody nie będą naprawiane lub też będą wykonywane tylko drobne naprawy niektórych uszkodzonych pojazdów)?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1 - 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.,), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.03.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu - 03.03.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 23.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie następującego pytania: czy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów używanych, które są przedmiotem eksportu istnieje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego (przy założeniu, iż na terytorium Polski samochody nie będą naprawiane lub też będą wykonywane tylko drobne naprawy niektórych uszkodzonych pojazdów), Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko, iż niezależnie od tego czy samochody będą naprawiane w Polsce czy też będą wysyłane na eksport bez żadnej ingerencji nie ma obowiązku zapłaty podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrz wspólnotowego samochodów używanych za nieprawidłowe.

Uzasadnienie: Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 01.03.2006 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 03.03.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.03.2006r. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której zamierza zająć się sprzedażą eksportową osobowych samochodów używanych nabytych na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Nabycie wewnątrzwspólnotowe odbywać się będzie od osób prowadzących działalność gospodarczą (podmiotów gospodarczych) oraz od osób fizycznych nie prowadzących takiej działalności. Zakup będzie potwierdzony fakturą, na której znajdować się będzie cena brutto, lub umową kupna-sprzedaży. Transport samochodów używanych do Polski podatnik organizować będzie we własnym zakresie, bądź też wynajętym środkiem transportu. Następnie samochody te podatnik zamierza bez rejestrowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, po dokonaniu ewentualnych niewielkich napraw (dot. samochodów uszkodzonych) lub też bez naprawy sprzedawać kontrahentowi z Białorusi.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem o treści:

Czy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów używanych, które są przedmiotem eksportu istnieje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego (przy założeniu, iż na terytorium Polski samochody nie będą naprawiane lub też będą wykonywane tylko drobne naprawy niektórych uszkodzonych pojazdów)?

Zdaniem Strony, w takim przypadku niezależnie od tego czy używane samochody będą naprawiane w Polsce czy też będą wysyłane na eksport bez żadnej ingerencji podatnik nie powinien płacić podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów używanych.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r., Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczanie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Art. 4 w ust. 1 tej ustawy wyszczególnia, iż opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa (pkt 5) oraz eksport i import wyrobów akcyzowych (pkt 4).

Ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania dotyczące samochodów osobowych. Uregulowania te - mając charakter szczególny - wymagają stosowania w pierwszej kolejności, natomiast w kwestiach, które nie zostały uregulowane w przepisach szczególnych należy stosować przepisy ogólne, w takim zakresie, w jakim można je odnieść do tych wyrobów.

Art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do postanowień art. 80 ust. 2 tej ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są:

- podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;

- importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W myśl art. 80 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów osobowych powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym jednoznacznie regulują zasady pobierania podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje niezależnie od dokonania eksportu. Również fakt dokonywania bądź nie napraw nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych uszkodzonych nie ma wpływu na powyższe regulacje.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku. Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od zażalenia i 50 gr. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj