Interpretacja Urzędu Celnego w Białymstoku
311000-PA-0550-7/7/06/KL
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
311000-PA-0550-7/7/06/KL
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Celny w Białymstoku


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Odsprzedaż samochodu osobowego


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
faktura
podatek akcyzowy
samochód osobowy
samochód używany


Pytanie podatnika
Czy po nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodów osobowych używanych, w przypadku ich sprzedaży na eksport przed ich zarejestrowaniem na terytorium RP, na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż powinna być wykazana stawka i kwota podatku akcyzowego?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1 - 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.03.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu - 3.03.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 23.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie następującego pytania: czy na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż samochodów osobowych używanych powinna być wykazana stawka i kwota podatku akcyzowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko, iż na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż samochodów osobowych używanych nie powinna być wykazana stawka i kwota podatku akcyzowego za prawidłowe.

Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn zm.), wnioskiem z dnia 01.03.2006 roku (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 03.03.2006r.) uzupełnionym pismem z dnia 23.03.2006r. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż podatnik jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której zamierza zająć się sprzedażą eksportową osobowych samochodów używanych nabytych na terytorium Wspólnoty Europejskiej Nabycie wewnątrzwspólnotowe odbywać się będzie od osób prowadzących działalność gospodarcza (podmiotów gospodarczych) oraz od osób fizycznych nie prowadzących takiej działalności. Zakup będzie potwierdzony fakturą, na której znajdować się będzie cena brutto, lub umową kupna-sprzedaży. Transport samochodów używanych do Polski podatnik organizować będzie we własnym zakresie, bądź też wynajętym środkiem transportu. Następnie samochody te podatnik zamierza bez rejestrowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, po dokonaniu ewentualnych niewielkich napraw (dot. samochodów uszkodzonych) lub też bez naprawy sprzedawać kontrahentowi z Białorusi.

W związku z powyższym strona zwróciła się z zapytaniem o treści:

Czy na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż samochodów osobowych używanych powinna być wykazana stawka i kwota podatku akcyzowego?

Zdaniem strony, na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż samochodów osobowych używanych nie powinna być wykazana stawka i kwota podarku akcyzowego.Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004r., Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stosownie do postanowień art. 80 ust. 2 tej ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są:

-podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracja na terytorium kraju;

-importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Ponadto w przypadku samochodów osobowych, przepisy ustawy nie określają obowiązku podatkowego eksportu ww. wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego (art. 80 ust. 3 ww. ustawy).

Według art. 82 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, sprzedający jest obowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego.

Stosownie do ust. 2 ww. przepisu. w przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została wykazana kwota akcyzy, jest on obowiązany zapłacić akcyzę także wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęła obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku.

Procedura zwrotu podatku akcyzowego w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych została szczegółowo uregulowana w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w § 50a.

Zgodnie z wyżej wymienionym przepisem zwrot zapłaconej akcyzy od eksportowanych wyrobów akcyzowych przysługuje podmiotowi, który:

1) dokonał zapłaty akcyzy za wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium kraju;2) dokonał eksportu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych;3) posiada dokument zgłoszenia celnego potwierdzający wywóz wyrobów z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

W świetle powyższych uregulowań prawnych w zakresie podatku akcyzowego, brak jest obligatoryjnego obowiązku wykazania na fakturze eksportowej dokumentującej sprzedaż samochodów osobowych używanych elementu w postaci stawki i kwoty podatku akcyzowego.Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę l stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. I4b § 2 cyt ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

POUCZENIEZgodnie z art. I4a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku. Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od odwołania i 50 gr. od każdego załącznika



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj