Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieliczce
PR423/06/05/PD
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PR423/06/05/PD
Data
2005.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty funkcjonowania
opłata
związek przyczynowo-skutkowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy opłaty za:
- uzgodnienia projektu kuchni oraz wydanie decyzji dotyczącej odbioru, stanowią koszt uzyskania przychodów
- kontrolę sanitarną przeprowadzoną przez SANEPID w toku której stwierdzono naruszenie wymagań higieniczno - sanitarnych stanowią koszt uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.10.05 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:
Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą której przedmiotem jest: świadczenie usług związanych z opieką nad ludźmi starszymi. Opieka ta obejmuje zakwaterowanie i wyżywienie. Wyżywienie dostarczane jest przez firmę cateringową. Podatnik zajmuje się wydawaniem i ewentualnym podgrzewaniem posiłków. Przygotowuje również w swoim zakresie posiłki uzupełniające i ciepłe napoje. W wyniku kontroli, prowadzonej przez inspektorów SANEPID, stwierdzono naruszenie wymagań higieniczno - sanitarnych co pociągnęło za sobą nałożenie na podatnika mandatu karnego oraz decyzji płatniczych, na podstawie których wystawiono rachunki. Podatnik zobowiązany został do wyodrębnienia części gastronomicznej. Poniósł koszty związane z opłatami za wydanie decyzji w sprawie uzgodnienia projektu dokumentacji oraz odbioru obiektu.

Spółka zadała następujące pytania:
- czy opłata za kontrolę sanitarną przeprowadzoną przez Powiatową Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w K. w toku której stwierdzono naruszenie wymagań higieniczno - sanitarnych i wydano na jej podstawie decyzję płatniczą, stanowi koszt uzyskania przychodów?
- czy opłaty pobrane przez Powiatową Stację Sanitarno -Epidemiologiczną w K. za wydanie postanowienia w sprawie uzgodnienia projektu kuchni oraz decyzji dotyczącej odbioru części gastronomicznej w domu opieki dla ludzi starszych, stanowią koszt uzyskania przychodów?

Ocena stanowiska wnioskodawcy:
Zdaniem podatnika wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów, ponieważ poniesione opłaty nie kwalifikują się jako sankcja, kara, grzywna czy mandat. Opłaty zostały nałożone za wykonanie usług. Wystawiono na nie rachunki, jak za czynności urzędowe organów administracyjnych.

Ocena stanowiska pytającego:
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. nr 54 poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Ustawodawca w omawianym przepisie nie stawia wprost wymogu, aby poniesiony koszt przyniósł wymierny przychód a jedynie był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Kosztem uzyskania przychodu są zatem uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła. Kontrole inspektorów Państwowej Inspekcji Sanitarnej są niezbędne przy prowadzeniu działalności związanej z pobytem ludzi oraz ich żywieniem.
Wynika to wprost z art. 3, art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jednolity z 1998 r. Dz. U. nr 90 poz. 575 ze zm.).
Zgodnie zaś z art. 36 ustawy o PIS ,,za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku ze sprawowaniem bieżącego i zapobiegawczego nadzoru sanitarnego pobiera się opłaty w wysokości kosztów ich wykonania, z zastrzeżeniem ust. 2. Opłaty ponosi osoba lub jednostka organizacyjna obowiązana do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych. Za badania laboratoryjne i inne czynności wykonywane w związku ze sprawowaniem bieżącego nadzoru sanitarnego przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie pobiera się opłat od osób oraz jednostek organizacyjnych obowiązanych do przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych, jeżeli w wyniku badań nie stwierdzono naruszenia tych wymagań". Wielkość opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez uprawnione organy PIS określa w rozporządzeniu minister właściwy do spraw zdrowia a tryb ich nakładania odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w artykule 16 ust. 1 wymienia szereg wydatków nie uznanych za koszty uzyskania przychodów - między innymi:
- pkt. 18- grzywien i kar pieniężnych orzeczonych w postępowaniu karnym, karnym skarbowym, administracyjnym i w sprawach o wykroczenia oraz odsetek od tych grzywien i kar,
- pkt. 19- kar, opłat i odszkodowań oraz odsetek od tych zobowiązań z tytułu:
a) nieprzestrzegania przepisów w zakresie ochrony środowiska,
b) niewykonania nakazów właściwych organów nadzoru i kontroli dotyczących uchybień w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- pkt. 54- opłat sankcyjnych, które zgodnie z odrębnymi przepisami podlegają wpłacie do budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
Z analizy przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego wynika, że związane z koniecznymi badaniami, opiniami i kontrolami PIS opłaty nie są grzywnymi, karami, sankcjami o których mowa w art. 16 ustawy, toteż będą one stanowiły koszty uzyskania przychodów. Natomiast mandaty karne nałożone przez pracowników Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej kosztem uzyskania przychodu być nie mogą.
Z powyższych względów stanowisko wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie wiąże podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj