Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZDE/415-62-8/06
z 10 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZDE/415-62-8/06
Data
2006.05.10



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
emeryci
energia elektryczna
przychody z innych źródeł
stosunek pracy
świadczenie przedemerytalne
świadczenie rzeczowe
zasiłek dla bezrobotnych
zbiorowy układ pracy
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wypłata ekwiwalentu pieniężnego za ulgową energię elektryczną dla osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 38 i 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego po analizie złożonego wniosku z dnia 14 lutego 2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16 lutego 2006r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek ... Spółki Akcyjnej w ..., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W piśmie Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy Spółka zobowiązana jest wypłacać emerytom, rencistom, osobom pobierającym zasiłek oraz świadczenia przedemerytalne jak również członkom rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów ekwiwalent pieniężny za korzystanie z energii elektrycznej. Załącznik nr 6 pkt 7 do Układu Zbiorowego Pracy reguluje zasady odpłatności za korzystanie z energii elektrycznej przez wyżej wymienione osoby. Z dniem 01 stycznia 2006r. emeryci, renciści, osoby pobierające zasiłek lub świadczenia przedemerytalne oraz osoby uprawnione do renty rodzinnej po zmarłych pracownikach, emerytach i rencistach nabywają prawo do ekwiwalentu pieniężnego w wysokości 3.000 kWh i 80 % ceny energii elektrycznej i składnika zmiennego opłaty przesyłowej oraz 100 % wartości opłaty stałej sieciowej i opłaty abonamentowej wg taryfy jednostrefowej ogólnie obowiązującej dla gospodarstw domowych. Wypłata ekwiwalentu będzie dokonywana dwa razy w roku do 31 maja i do 30 listopada w wysokości stanowiącej każdorazowo połowę rocznego ekwiwalentu.

W związku z powyższym Strona zwróciła się z zapytaniem, czy wypłata ekwiwalentu pieniężnego za ulgową energię elektryczną dla osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 38 i 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?

Zdaniem Spółki wypłata ekwiwalentu pieniężnego za energię elektryczną dla osób pobierających zasiłek lub świadczenia przedemerytalne jest wolna od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 i 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Spółka uzasadnia wypłatę ekwiwalentu pieniężnego jako obowiązek obligatoryjny wynikający z uregulowań określonych w Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy uwzględniającym treść art. 9 § 1 i dalsze Kodeksu pracy.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

W opisanym stanie faktycznym stanowisko Spółki, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 i 92 podlegają przychody z tytułu ekwiwalentu pieniężnego za energię elektryczną wypłacone osobom pobierającym zasiłki oraz osobom pobierającym świadczenia przedemerytalne - jest nieprawidłowe.

Zakres opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, klasyfikację rodzajów źródeł przychodów oraz obowiązki podatnika i podmiotu dokonującego wypłat należności lub świadczeń, w tym nieodpłatnych, reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art.9 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 wyżej wymienionej ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 proc. należności.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Z powyższego zwolnienia wynika, iż nie wszystkie ekwiwalenty pieniężne wypłacane emerytom i rencistom są wolne od podatku dochodowego , a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych. Ustawodawca nie określa źródła ich finansowania, stwierdza jednak, iż muszą być one otrzymane w związku z łączącym poprzednio te osoby z zakładem pracy stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych, przy czym ogranicza łączną wartość otrzymanych w roku podatkowym świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentu pieniężnego do kwoty 2280 zł. Wobec powyższego wypłacone równoważniki pieniężne w zamian świadczeń rzeczowych na podstawie art. 30 ust.1 pkt 4 wyżej wymienionej ustawy będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym 10 % podatkiem dochodowym, dopiero jeśli ich wysokość w roku podatkowym przekroczy kwotę 2.280,00 zł.

Od podatku dochodowego zwolnione są również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 cytowanej wyżej ustawy, świadczenia rzeczowe (w naturze) oraz ekwiwalenty pieniężne za te świadczenia, przysługujące, na podstawie odrębnych przepisów, członkom rodzin zmarłych emerytów i rencistów, z tym że zwolnienie to nie obejmuje pełnej kwoty przysługującego świadczenia rzeczowego lub ekwiwalentu pieniężnego, ale tylko kwotę nieprzekraczającą w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Odrębne przepisy w tym zakresie regulują ustawa z dnia 17 grudnia 1974r. o uposażeniu żołnierzy niezawodowych (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz 693 ze zm.) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981r. w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa- Karta górnika (Dz. U. z 1982r. Nr 2, poz. 13 ze zm.).

W zapytaniu złożonym przez Spółkę problem dotyczy zwolnienia od podatku ekwiwalentów pieniężnych dla byłych pracowników jednostki korzystających obecnie z zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego. W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004r. Nr 39, poz 353 ze zm.) osoba pobierająca zasiłek lub świadczenie przedemerytalne nie jest emerytem ani rencistą. W art. 4 pkt 1i 11wyżej wymienionej ustawy o emeryturach i rentach z FUS ustawodawca wskazał, że użyte w tej ustawie określenie emeryt oznacza "osobę mającą ustalone prawo do emerytury" natomiast określenie rencista oznacza "osobę mającą ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do renty rodzinnej".

Natomiast warunki nabywania i utraty prawa do świadczeń przedemerytalnych oraz wypłaty i finansowania tych świadczeń, określają przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252). Zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej jak i warunków nabywania prawa do wypłaty świadczeń dla bezrobotnych reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.).

Ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku ekwiwalentów pieniężnych wypłacanych w zamian za świadczenia rzeczowe osobom pobierającym zasiłek lub świadczenie przedemerytalne, których poprzednio wiązał z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy. Świadczenia pieniężne oraz świadczenia w naturze wypłacane osobom pobierającym zasiłki lub świadczenia przedemerytalne stanowią dla tych osób przychody ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 42a ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów ( PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, stwierdzić należy, że zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 i 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są objęte świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne wypłacane w zamian za świadczenia rzeczowe osobom pobierającym zasiłki lub świadczenia przedemerytalne, których poprzednio wiązał z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy. Ekwiwalenty pieniężne wypłacane w zamian za zużycie energii elektrycznej po obniżonych cenach dla osób pobierających zasiłki i osób pobierających świadczenia przedemerytalne nie stanowią również dochodu, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, a są świadczeniem, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wypłata przez Spółkę (na podstawie postanowień Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy) ekwiwalentu pieniężnego za korzystanie z energii elektrycznej osobom pobierającym zasiłki lub świadczenia przedemerytalne, których poprzednio wiązał z zakładem pracy stosunek służbowy, stosunek pracy lub spółdzielczy stosunek pracy, stanowi przychód tych osób na podstawie art. 10 ust 1 pkt 9 ustawy i podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielania.

Zgodnie z art.14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia. Stosownie do treści art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj