Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach
OG/005/105/PDII/415-74/06
z 7 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
OG/005/105/PDII/415-74/06
Data
2006.07.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
osoba nie będąca pracownikiem


Pytanie podatnika
Czy należność z tytułu refundacji kursu prawa jazdy dla poborowego przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej powinna stanowić przychód poborowego i powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 24.04.2006 r. (data wpływu 28.04.2006 r.) Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Kielcach w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym refundacji kursu prawa jazdy dla poborowego przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej uznaje stanowisko za prawidłowe.

Stan faktyczny: z wniosku wynika, że Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Kielcach na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie nabywania przez poborowych kwalifikacji przydatnych w wojsku dokonuje refundacji kursów prawa jazdy kategorii C oraz C+E. Podwyższenie kwalifikacji odbywa się przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej i obejmuj e wszystkich kandydatów, którzy spełnią warunki określone w w/w rozporządzeniu. Średnia cena kursu za osobę to 1.800 zł. - 2.000 zł. Poborowy spełniający wymagania określone w rozporządzeniu podpisuje umowę z Szefem Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Kielcach w sprawie warunków i terminu uczestnictwa w kursie a następnie jest na ten kurs kierowany. Po uzyskaniu przez poborowego uprawnień do kierowania pojazdem tj. prawa jazdy odpowiedniej kategorii firana organizująca kurs wystawia do zapłaty fakturę VAT na Wojewódzki Sztab Wojskowy w Kielcach.

Pytanie strony brzmi: czy należność ta powinna stanowić przychód poborowego i powinna zostać opodatkowana na zasadach ogólnych? Zdaniem wnioskodawcy wysokość kursu stanowi przychód zainteresowanego i powinien być opodatkowany na zasadach ogólnych tj. 19% zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wartości kursu nie można zaliczyć do należności wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 15 gdyż poborowy to dopiero kandydat i nie jest to żołnierz służby zasadniczej ani pokrewnej, zaś pozytywne zakończenie kursu nie gwarantuje, że poborowy rozpocznie odbywanie zasadniczej służby wojskowej. Poborowego nie łączy z Wojewódzkim Sztabem Wojskowym w Kielcach stosunek pracy i nie jest podnoszeniem kwalifikacji w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 90 w/w ustawy.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia:

Stosownie do zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14 poz. 482 z 2000 r. ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wniosku wynika, że Szef Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego kandydatom na żołnierzy spełniającym określone warunki przed powołaniem do zasadniczej służby wojskowej refunduje poniesione wydatki na podwyższenie kwalifikacji przydatnych w wojsku.

Na podstawie art. 132b ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21 poz. 205 ze zm.) poborowi przeznaczeni do odbycia zasadniczej służby wojskowej mogą być kierowani do odbycia szkolenia (kursu) w celu uzyskania kwalifikacji przydatnych w wojsku. Warunki, tryb naliczania i wypłacania ekwiwalentu pieniężnego dla poborowych kierowanych do odbycia szkoleń (kursów) w celu uzyskania kwalifikacji przydatnych w wojsku reguluj e rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004 r. w sprawie nabywania przez poborowych kwalifikacji przydatnych w wojsku (Dz. U. z 2004 r. Nr 150, poz. 1581). Kwalifikacjami przydatnymi w wojsku zgodnie z § 2 w/w rozporządzenia są m.in. kwalifikacje kierowcy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów - prawo jazdy kat. C i kat. C+E. Ekwiwalent pieniężny, o którym mowa w § 1 pkt 3 nalicza się na podstawie przedstawionych przez poborowego rachunków, w wysokości bezpośrednich kosztów poniesionych na uzyskanie kwalifikacji przydatnych w wojsku, jednak nie wyższej niż kwota ustalona w umowie, o której mowa w art. 132a ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205 ze zm.). Z uwagi na to, że poborowi są dopiero kandydatami na żołnierzy, których nie łączy z Wojewódzkim Sztabem Wojskowym stosunek pracy, zatem otrzymana przez nich refundacja kursów prawa jazdy kategorii C oraz C+E będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. l, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego - mają obowiązek sporządzić w trzech egzemplarzach, odrębnie dla każdego podatnika, informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać j eden egzemplarz podatnikowi, a drugi - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Ponadto należy podkreślić, że podatnik uzyskujący przedmiotowy ekwiwalent pieniężny, po upływie roku składając zeznanie podatkowe, jest zobowiązany doliczyć otrzymane świadczenie do swoich przychodów.

Prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy w kwestii dotyczącej braku możliwości zakwalifikowania w/w ekwiwalentu do zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 15 lub pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie, bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 15 w/w ustawy zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają świadczenia z tytułu odbywania:

  1. niezawodowej służby wojskowej lub jej form równo
  1. przyznane na podstawie odrębnych przepisów.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 cytowanej ustawy nie podlegają opodatkowaniu świadczenia przyznane zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 24.04.2006 r. (data wpływu 28.04.2006 r.) należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj