Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pajęcznie
I/4111/E/7/6/2006
z 5 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I/4111/E/7/6/2006
Data
2006.05.05



Autor
Urząd Skarbowy w Pajęcznie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
dopłata
zapomoga


Pytanie podatnika
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w P. zwróciła sie z wnioskiem o udzielenie interpretacji w sprawie opodatkowania wypłacanych emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej, z którymi łączył ich stosunek służbowy, z Funduszu Świadczeń Socjalnych zapomóg pieniężnych (na zakup opału, okien, paneli podłogowych itp.), dopłat do kosztów leczenia, kosztóe zakwaterowania, wyżywienia i leczenia w sanatoriach lub uzdrowiskach, kosztów wypoczynku indywidualnego i zbiorowego, a także innych form rekreacji, kosztów zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży w postaci obozów i kolonii oraz innych form działalności socjalnej, korzystania z różnych form działalności kulturalno-oświatowej; zwraca część kosztów pogrzebu uprawnionego, niezależnie od przysługującego z tego tytułu zasiłku pogrzebowego i z tytułu opieki paliatywno-hospicyjnej.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pajęcznie działając na podstawie art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podziela pogląd przedstawiony we wniosku z dnia 01.03.2006r. (uzupełniony pismem z dnia 31.03.2006r.) w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie dotyczącym opodatkowania zapomóg pieniężnych (na zakup opału, okien, paneli podłogowych), dopłat do kosztów zakwaterowania, wyżywienia i leczenia w sanatoriach lub uzdrowiskach, dopłat do kosztów wypoczynku indywidualnego i zbiorowego, a także do innych form rekreacji, nie podziela natomiast w zakresie dotyczącym dopłat do kosztów leczenia oraz zwrotu części kosztów opieki paliatywno-hospitacyjnej, zwrotu części kosztów pogrzebu uprawnionego, niezależnie od przysługującego z tego tytułu zasiłku pogrzebowego,dopłat do kosztów zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży w postaci obozów i kolonii oraz innych form działalności socjalnej, dopłat do korzystania z różnych form działalności kulturalno-oświatowej.

Pismem z dnia 01.03.2006r. uzupełnionym w dniu 31.03.2006r. Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w P. wystąpiła do tut. Organu z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w.w Jednostka emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej, z którymi łączył ich stosunek służbowy, z Funduszu Świadczeń Socjalnych:
-wypłaca zapomogi pieniężne (na zakup opału, okien, paneli podłogowych, itp.)
-dokonuje dopłat do:
a)kosztów leczenia,
b)kosztów zakwaterowania, wyżywienia i leczenia w sanatoriach lub uzdrowiskach,
c)kosztów wypoczynku indywidualnego i zbiorowego, a także innych form rekreacji,
d)kosztów zorganizowanego wypoczynku dzieci i młodzieży w postaci obozów i kolonii oraz innych form działalności socjalnej,
e)korzystania z różnych form działalności kulturalno-oświatowej,-zwraca część kosztów:
a)pogrzebu uprawnionego, niezależnie od przysługującego z tego tytułu zasiłku pogrzebowego,
b)z tytułu opieki paliatywno-hospicyjnej.

Zasady opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych przez emerytów i rencistów z tytułu świadczeń otrzymanych w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub społdzielczym stosunkiem pracy reguluje art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).Płatnik zobowiązany jest wtedy, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% należności. Jeżeli jednak przedmiotem świadczeń nie są pieniądze, to podatnik jest zobowiązany, na podstawie art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku.Od tej zasady opodatkowania art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje dwa wyjątki opisane w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.Art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia bowiem od podatku:-w pkt 26 zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.-w pkt 38 świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio stosunkiem pracy - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.Przedstawione zasady opodatkowania dotyczą również wszelkich wypłat, dopłat, zwrotów kosztów dokonanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.Działalność socjalna polega bowiem, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996r. nr 70, poz. 335 ze zm.), na świadczeniu usług przez zakłady pracy na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.Osobami uprawnionymi do korzystania z Funduszu są również, na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, emeryci i renciści - byli pracownicy i ich rodziny.

Zwolnione są zatem z podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wypłacane emerytom lub rencistom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dopłaty do kosztów leczenia, zwroty części kosztów pogrzebu uprawnionego, niezależnie od przysługującego z tego tytułu zasiłku pogrzebowego oraz zwroty kosztów z tytułu opieki paliatywno-hospicyjnej.Jedynie przekroczenie kwoty zapomogi z tego tytułu ponad 2.280 zł spowoduje konieczność opodatkowania nadwyżki, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.Warto podkreślić, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie została podana definicja długotrwałej choroby, nie ma też zamkmiętego katalogu chorób uważanych za długotrwałe.Zatem należy odnieść się do literalnego brzmienia tego przepisu, w oparciu o doświadczenie życiowe. Za chorobę długotrwałą należy uznać każdą chorobę wymagającą leczenia, w tym choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone, poświadczone odpowiednimi dokumentami (zaświadczenia lekarskie).Przy stosowaniu zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 26 należy pamiętać również, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych brak jest również definicji "zdarzenia losowego". Należy zatem przyjąć na potrzeby klasyfikowania takich zdarzeń potoczne znaczenie tego określenia. "Zdarzenie losowe" to zdarzenie zależne od losu, przytrafiające się w sposób nieprzewidywalny, niezależny od woli człowieka, związane z przypadkowością oraz brakiem możliwości przewidzenia rezultatu.

Z kolei zwolnieniu z podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podlegają świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne za te świadczenia rzeczowe przekazywane emerytom lub rencistom ze środków Zakładowego Finduszu Świadczeń Socjalnych.Zwolnione z podatku będą zatem paczki żywieniowe, bony towarowe, bilety na imprezy kulturalne, imprezy sportowe, karnet na basen czy siłownię lub ich ekwiwalenty pieniężne przekazane emerytom lub rencistom.Jeżeli jednak wartość tych świadczeń przekroczy kwotę 2.280 zł, to nadwyżka winna być opodatkowana, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W związku z tym, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa definicji ekwiwalentu, rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa.Definicję rzeczy zawiera ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) Z tej definicji (art. 45 kc) wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast świadczenie według znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymywać lub ponosić. Świadczeniami rzeczowymi są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe itp."Słownik języka polskiego" tom I pod redakcją Mieczysława Szymczaka (wydawnictwo PWN Warszawa 1978) definiuje wyraz "ekwiwalent" jako "rzecz równą innej wartości. odpowiednik, równoważnik". Z powołanej definicji wynika zatem, iż świadczenia pieniężne wypłacane emerytom i rencistom będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w sytuacji, gdy z odrębnych regulacji wynika prawo do uzyskania przez te osoby świadczenia rzeczowego, a wypłacone pieniądze stanowią jego ekwiwalent, czyli zostają wypłacone w zamian wykonania świadczenia rzeczowego będącego jego równowartością.Dla przykładu dofinansowanie do wypoczynku (wczasów, również wczasów "pod gruszą) nie jest świadczeniem rzeczowym, gdyż otrzymujący to świadczenie nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym. Nie jest też ekwiwalentem pieniężnym za pierwotne świadczenie rzeczowe, gdyż takiego nie było. Świadczeniem rzeczowym musiałyby być w tym przypadku wykupione przez pracodawcę wczasy.Nie można uznać też, iż wartość wycieczki w postaci kosztów przewozu, noclegu, wyżywienia zorganizowanej i w całości finansowanej przez zakład pracy jest świadczeniem rzeczowym, bowiem uczestnicy wycieczki nie otrzymują świadczenia o charakterze materialnym, tj. rzeczowym. Przedmiotem świadczenia jest usługa turystyczna a nie rzecz. Równiez zapomogi pieniężne (np. zakup opału, okien, paneli podłogowych itp.) nie są świadczeniem rzeczowym czy ekwiwalentem pieniężnym w zamian tych świadczeń i o ile nie są związane ze zdarzeniem losowym lub klęską żywiołową nie podlegają zwolnieniu od podatku do kwoty 2.280 zł.Konsekwentnie, wypłacane przez Jednostkę dopłaty do kosztów zakwaterowania, wyżywienia i leczenia w sanatoriach lub uzdrowiskach nie mają charakteru świadczenia rzeczowego i nie są ekwiwalentem pieniężnym za te świadczenia, zatem nie stosuje się tu art. 21 ust. 1 pkt 38 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Inaczej należy rozpatrywać dofinansowanie do wypoczynku dzieci i młodzieży zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, gdyż ustawodawca zastosował to samo zwolnienie dla dzieci pracowników oraz byłych pracowników.W myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:
a)z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
b)z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760,00 zł.

Natomiast w przypadku dofinansowania wypłaconego z ZFŚS do "wczasów pod gruszą" dla dzieci do lat 18 emerytów, od wypłaconych z tego tytułu świadczeń pieniężnych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności, zgodnie z przepisem zawartym w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj