Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/527/WD/423/26/06/SM
z 31 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/527/WD/423/26/06/SM
Data
2006.05.31



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
marketing
usługi marketingowe


Pytanie podatnika
Dotyczy zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z usługami "marketingowymi" (wynagrodzenie pieniężne za wyniki współpracy; opłata ryczałtowa) świadczonymi na podstawie umowy przez firmę PPP w Libanie.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z marca 2006r. żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z usługami "marketingowymi" (wynagrodzenie pieniężne za wyniki współpracy; opłata ryczałtowa) świadczonymi na podstawie umowy przez firmę PPP w Libanie.Podatnik uznał, że w momencie otrzymania od libańskiego Agenta faktury zarówno na wynagrodzenie pieniężne za wyniki współpracy, jak i za opłatę ryczałtową, ma prawo zaliczyć koszty poniesione w związku z wykonywaniem postanowień umowy do kosztów uzyskania przychodu.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik XXX Sp. z o. o. złożył w tutejszym wniosek z marca 2006r. o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w wyżej wymienionym zakresie.

Stan faktyczny:

Dnia xx.xx.2006 roku firma XXX Sp. z o.o. podpisała umowę o współpracy z firmą PPP z siedzibą w Libanie. Zgodnie z postanowieniami umowy, firma XXX Sp. z o.o. będzie importować od firmy libańskiej, działającej w postaci Agenta, usługi "marketingowe", które służyć będą poszerzaniu działalności handlowej firmy XXX na terenie krajów arabskich (zgodnie z terenem przedmiotu zlecenia określonym w umowie o współpracę). Libański Agent, zgodnie z umową, ma za zadanie stwarzać warunki firmie XXX, umożliwiające pozyskiwanie kontaktów z potencjalnymi klientami z terenu krajów arabskich.

Z tytułu działań Agenta, podejmowanych w ramach wykonywania postanowień umowy, firma XXX wypłacać będzie Agentowi wynagrodzenie pieniężne zgodnie z warunkami określonymi w umowie. Poza wynagrodzeniem pieniężnym, które uzależnione będzie od wyników współpracy, firma XXX zobowiązana jest umową do pokrycia wydatków związanych z wykonaniem przez Agenta postanowień umowy. Wysokość wydatków została określona w umowie. Zapłata zostanie dokonana przez XXX w dwóch ratach (50% na początku współpracy, 50% po 6 miesiącach od podpisania umowy). Firma XXX, kierując się postanowieniami ustawy o podatku od towarów i usług dotyczącymi kwestii importu usług z poza terenu Unii Europejskiej, każdorazowo, po otrzymaniu faktury od firmy z Libanu (zarówno z tytułu wynagrodzenia pieniężnego dotyczącego wyników współpracy, jak i opłaty ryczałtowej), będzie wystawiać fakturę wewnętrzną, na podstawie której będzie naliczać podatek VAT w wysokości 22%.

Spółka prosi o informację, czy w momencie otrzymania od libańskiego Agenta faktury zarówno na wynagrodzenie pieniężne za wyniki współpracy, jak i za opłatę ryczałtową, ma prawo zaliczyć koszty poniesione w związku z wykonywaniem postanowień umowy do kosztów uzyskania przychodów?

Stanowisko Spółki:

W związku z faktem, iż działania Agenta wypełniającego postanowienia podpisanej umowy mają doprowadzić do poprawy sytuacji gospodarczej XXX w wyniku wzrostu przychodów osiągniętych od sprzedaży do klientów z terenu krajów arabskich, wszelkie koszty, które XXX jest zobowiązana ponosić zgodnie z postanowieniami podpisanej umowy o współpracę, związane są bezpośrednio z wykonywaną działalnością, co daje firmie prawo zaliczania ponoszonych kosztów do kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania faktury.Podatnik oświadczył, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku, nie toczy się obecnie postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, skarbowa ani żadne postępowanie przed sądem administracyjnym.

Biorąc powyższy stan faktyczny pod uwagę Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu informuje, że:

Stosownie do art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1.

Na podstawie art. 16 ust.1 pkt28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr54, poz. 654 ze zmianami) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów i reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Pojęcie marketingu nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Definicja zawarta w "Leksykonie marketingu" pod redakcją J. Altkorna i T. Kramera - PWE, Warszawa 1998) określa marketing jako podporządkowanie wszystkich działań przedsiębiorstwa w sferze produkcji i obrotu towarowego podstawowemu celowi, którym jest zaspokajanie potrzeb nabywcy. Współczesne przedsiębiorstwo, które chce wejść na rynek z nowym produktem, musi najpierw postawić sobie pytanie, czy nowy produkt jest w ogóle potrzebny i dla kogo ma być przeznaczony. Przedsiębiorstwo zmuszone jest do: komunikowania się z otoczeniem, zbierania informacji, a następnie do kreowania na ich podstawie nowych produktów oraz promowania ich. Inną definicję podaje " Mały słownik języka polskiego", który definiuje marketing jako działalność gospodarczą polegającą na badaniu rynku, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, ustalaniu cen, form sprzedaży, reklamie itp.Stosownie do wyżej przytoczonych definicji, działania marketingowe mogą mieć różną formę, a ich wymierne skutki mogą zaistnieć dopiero w odległym czasie, jednak uznanie tych wydatków za koszty podatkowe musi być oparte na konkretnych zdarzeniach, wskazywać rodzaj podjętych działań, nowego odbiorcę, wzrost obrotów itp.

Na podstawie wyżej wymienionych przepisów, warunkiem zaliczenia wydatków poniesionych na marketing do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie celowości ich poniesienia. Jednakże w działaniach marketingowych mieści się również reklama. Na podstawie definicji ze Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA Warszawa 2003: reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np.: plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji. Tak więc reklama jest zbiorem informacji na temat towaru, czy usługi wraz z pewnymi dodatkowymi informacjami wartościującymi, które mają zachęcić do kupna reklamowanego produktu czy usługi.

Istotne jest rozdzielenie reklamy od innych działań marketingowych. W przypadku, gdy usługi marketingowe obejmują swoim zakresem reklamę niepubliczną lub reprezentację, wydatki takie należy wyodrębnić w taki sposób, aby nie przekroczyć limitu wyznaczonego w wyżej wymienionym art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Spółka ma prawo zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z usługami wynikającymi z umowy opisanej we wniosku (wynagrodzenia pieniężnego uzależnionego od wyników współpracy oraz pokrycia wydatków Agenta związanych z wykonaniem postanowień umowy) jeżeli spełnione są omawiane powyżej warunki.

Nadmienia się, że przy rozpatrzeniu wniosku spółki nie były oceniane załączniki do wniosku lecz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj