Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.I/423-12/2006
z 4 sierpnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I/423-12/2006
Data
2006.08.04
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
szczepienia ochronne
świadczenie zdrowotne
wydatki na rzecz pracowników
Pytanie podatnika
Czy wydatki na szczepienia ochronne stanowią koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowm od osób prawnych?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, że stanowisko Zakładu "X" Sp. z o.o., dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki - wydatków na szczepienia ochronne dla osób zatrudnionych na stanowiskach pracy przy usuwaniu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych oraz na stanowiskach związanych z częstym kontaktem z glebą, zawarte we wniosku z dnia 06.06.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - jest prawidłowe. Spółka z o.o. Zakład "X" pismem z dnia 06.06.2006 r. (data wpływu 19.06.2006 r.), zwróciła się z zapytaniem - czy wydatki na szczepienia ochronne wynikające z Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28.11.2005 r. w sprawie wykazu stanowisk pracy oraz szczepień ochronnych wskazanych do wykonania pracownikom podejmującym pracę lub zatrudnionym na tych stanowiskach (wykaz stanowisk w załączniku do rozporządzenia Dz. U. nr 250, poz. 2113) stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu. Zakład zatrudnia osoby na stanowiskach pracy przy usuwaniu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych jak również na stanowiskach związanych z częstym kontaktem z glebą. Jako podmiot zatrudniający osoby na w/w stanowiskach jest zobligowany rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 28.11.2005 r. do przeprowadzenia szczepień ochronnych osób zatrudnionych na wykazanych w załączniku do rozporządzenia z dnia 28.11.2005 r. stanowiskach pracy. Zdaniem Strony wydatki na w/w szczepienia ochronne stanowią koszt uzyskania przychodu Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54 poz. 654 ze zm.). Oceniając przedstawione przez podatnika stanowisko w sprawie tut. Urząd stwierdza co następuje. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 65 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów - kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw. W związku z czym pracodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wyłącznie poniesione koszty świadczeń zdrowotnych, do których zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i powyższych uregulowań prawnych Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie podziela stanowisko Zakładu "X" Sp. z o.o., iż wydatki na szczepienia ochronne, wynikające z w/w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 listopada 2005 r. pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy przy usuwaniu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych jak również wymagające częstego kontaktu z glebą i do finansowania, których Spółka jako pracodawca zobligowany jest z mocy przepisów prawa pracy - będą stanowiły koszt uzyskania przychodów Spółki. Stosownie do art. 14b§ 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.