Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-63/06/ST
z 9 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-63/06/ST
Data
2006.05.09



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
skład konsygnacyjny


Pytanie podatnika
Czy Spółka bez względu na likwidację Oddziału w Polsce oraz jego wyrejestrowanie z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, jest nadal zobowiązana do prowadzenia rozliczeń z tytułu VAT w Polsce w związku ze sprzedażą produktów ze składów konsygnacyjnych?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. ""Czy Spółka bez względu na likwidację Oddziału w Polsce oraz jego wyrejestrowanie z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, jest nadal zobowiązana do prowadzenia rozliczeń z tytułu VAT w Polsce w związku ze sprzedażą produktów ze składów konsygnacyjnych?", Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za prawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka będąca producentem produktów leczniczych (zwanych dalej "produktami"), dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej utworzyła swój Oddział z siedzibą w Warszawie.W ramach prowadzonej działalności Oddział wykonuje szereg czynności takich jak: dystrybucja drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących produktów, przekazywanie prezentów o małej wartości i próbek potencjalnym nabywcom lub użytkownikom produktów, darowizny rzeczowe, okazjonalna sprzedaż wyeksploatowanych składników majątku trwałego itp.. Dlatego też, realizując nałożone na niego przepisami prawa i obowiązki, Oddział zarejestrował się dla celów podatku od towarów i usług w Polsce i prowadzi regularne rozliczenia z tytułu tego podatku. Historycznie, Spółka prowadziła w Polsce za pośrednictwem Oddziału wyłącznie działalność w zakresie reklamy produktów oraz prowadzenia badań klinicznych dotyczących obecnych lub przyszłych produktów. Obecnie Spółka zamierza rozszerzyć zakres działalności prowadzonej w Polsce za pośrednictwem Oddziału o krajową sprzedaż produktów. W szczególności, sprzedaż taka ma być dokonywana za pośrednictwem składów konsygnacyjnych prowadzonych przez niezależnych polskich dystrybutorów.Zgodnie z wdrażaną koncepcją, dystrybutorzy - działając jako konsygnatariusze - świadczyliby na rzecz Spółki usługi w zakresie składowania produktów na podstawie zawartej pomiędzy stronami umowy konsygnacji. Produkty byłyby dostarczane do składu z terytorium państw członkowskich UE. Składowane produkty pozostawałyby własnością Spółki do momentu ich sprzedaży krajowemu odbiorcy (tj. efektywnie do momentu wyprowadzenia produktów ze składu ).Jednocześnie, w dalszym horyzoncie czasowym, zgodnie z założeniami nowego schematu, działalność prowadzoną dotychczas przez Oddział w zakresie reklamy produktów oraz prowadzenia badań klinicznych przejmie nowo utworzony podmiot posiadający osobowość prawną tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Tym samym, Spółka podjęła decyzję o likwidacji i wyrejestrowaniu Oddziału z rejestru przedsiębiorców KRS.W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Strona stoi na stanowisku, że bez względu na likwidację Oddziału w Polsce oraz jego wyrejestrowanie z rejestru przedsiębiorców KRS, Spółka jest nadal zobowiązana do prowadzenia rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług w Polsce w związku ze sprzedażą produktów ze składów konsygnacyjnych.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka z siedzibą poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zamierza zlikwidować swój Oddział w Polsce jednakże w dalszym ciągu będzie prowadzić sprzedaż na terenie Polski za pośrednictwem składów konsygnacyjnych prowadzonych przez niezależnych polskich dystrybutorów. Produkty byłyby dostarczane do składu z terytorium państw członkowskich UE. Składowane produkty pozostawałyby własnością Spółki do momentu ich sprzedaży krajowemu odbiorcy (tj. efektywnie do momentu wyprowadzenia produktów ze składu ).

Procedura składu konsygnacyjnego jest rodzajem uproszczenia i udogodnienia prowadzenia działalności gospodarczej, przewidziana przepisem art. 21 VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC). Niektóre państwa członkowskie wprowadziły do porządku krajowego regulacje oparte na ww. przepisie. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opartej na dyrektywach unijnych nie znalazły się żadne szczególne unormowania dotyczące rozliczenia transakcji dotyczących towarów znajdujących się w składzie konsygnacyjnym, w związku z tym należy odnieść się do zasad ogólnych.Zgodnie z nimi przemieszczenie przez dostawcę (Spółkę) towarów z innego niż Polska kraju Unii Europejskiej do składu konsygnacyjnego w Polsce będzie uznane za czynność zrównaną z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów w kraju, z którego do Polski będą wysyłane. Jednocześnie dostawca tych towarów zobowiązany będzie do potraktowania takiego przemieszczenia jak wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium Polski. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Z powyższego wynika, że czynność przemieszczenia własnych towarów na terytorium RP dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, celem wykonania na tych towarach - na terytorium RP, czynności z tytułu wykonania których podmiot ten może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem. Przemieszczenie to (dokonane przez podatnika podatku od wartości dodanej) jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. W świetle powyższego, podatnik podatku od wartości dodanej, który dostarcza towary do składu konsygnacyjnego na terytorium kraju zobowiązany będzie dokonać rejestracji dla celów podatku od towarów i usług na zasadach obowiązujących w Polsce. Jeżeli więc do składów konsygnacyjnych prowadzonych przez niezależnych polskich dystrybutorów Spółka będzie wprowadzała towary z terytorium państw członkowskich UE, to biorąc pod uwagę powyższe przepisy, będzie obowiązana do rozliczenia podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce.Sprzedaż towarów przez Spółkę ze składu konsygnacyjnego podmiotowi polskiemu będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy.

W związku z powyższym w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj