Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
2150/4111/415/31/06
z 7 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
2150/4111/415/31/06
Data
2006.06.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dochody wolne od podatku
pomoc bezzwrotna
program pomocowy
środki pomocowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy o zlecenia zawartej z IFirmą ... Sp. z o.o. finansowanej ze środków budżetu PHARE.


P o s t a n o w i e n i e

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... z dnia 14.03.2005r. w sprawie dotyczącej udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy o zlecenia zawartej z IMC Polska Sp. z o.o. finansowanej ze środków budżetu PHARE.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 14 marca 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Pana ... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych w wyniku realizacji umowy zlecenia zawartej z ... Sp. z o.o. finansowanej ze środków budżetu PHARE

Z treści pisma wynika, iż Podatnik w dniu 25.01.2006r. zawarł umowę zlecenie z Firmą ... Sp. z o. o. na realizację określonych w umowie zadań. Zgodnie z umową środki, z których finansowane jest wynagrodzenie Podatnika pochodzą z budżetu PHARE, a firma ... jest ich dysponentem.

Przedmiotem załączonej do wniosku umowy jest koordynacja działań Projektu na terenie województwa mazowieckiego z wyłączeniem miasta Warszawy w zakresie organizacji dwóch konferencji informacyjno - promocyjnych, dwudziestu szkoleń wstępnych, ośmiu szkoleń profilowanych i jednego szkolenia zawodowego oraz sesji poradnictwa zawodowego.

Zgodnie z umową, w zakresie koordynacji działań konferencyjnych Zleceniobiorca zobowiązuje się do:

- dystrybucji dostarczonych przez Zleceniodawcę materiałów informacyjnych i promocyjnych w miejscach uczęszczanych przez potencjalnych beneficjentów projektu,

- wysyłki materiałów informacyjnych i promocyjnych do instytucji skupiających osoby działające w obszarze kultury i sztuki w wielkości do 20 sztuk w okresie poprzedzającym organizację konferencji,

- zamieszczenia, w miarę możliwości, na stronach internetowych ośrodka szkoleniowego informacji o projekcie oraz umożliwienie użytkownikom bezpośredniego dostępu do formularza zgłoszeniowego udostępnionego na stronie internetowej projektu,

- organizacji spotkań bezpośrednich z przedstawicielami instytucji działających w obszarze kultury i sztuki w celu zaproszenia do udziału w konferencjach

- zapewnienie obecności jednego artysty na konferencji,

- wskazania Zleceniodawcy tytułów i rodzajów mediów lokalnych i regionalnych, w których Zleceniodawca umieści ogłoszenie na temat planowanych przedsięwzięć w ramach projektu, najpóźniej na 10 dni przed datą emisji ogłoszenia,

- przekazywania Zleceniodawcy informacji na temat osób zainteresowanych udziałem w projekcie, które zgłosiły się bezpośrednio do Wykonawcy,

- Weryfikacji zgłoszeń beneficjentów do udziału w projekcie pod kątem ich zgodności z założeniami projektu,

- dopilnowanie organizacji posiłków i przerw kawowych dla uczestników oraz stanowiska recepcji,

- przesyłania kompletnej dokumentacji (listy obecności, ankiety, kwestionariusze zgłoszeniowe oraz pozostałe formularze) z przeprowadzonej konferencji do biura Zleceniodawcy wraz z fakturami.

Ponadto Zleceniobiorca, zgodnie niniejszą umową, w zakresie koordynacji działań szkoleniowych zobowiązuje się do:

- dystrybucji dostarczonych przez Zleceniodawcę materiałów informacyjnych i promocyjnych w miejscach uczęszczanych przez potencjalnych beneficjentów projektu

- zamieszczenia, w miarę możliwości, na stronach internetowych ośrodka szkoleniowego informacji o projekcie oraz umożliwienie użytkownikom bezpośredniego dostępu do formularza zgłoszeniowego udostępnionego na stronie internetowej projektu

- wskazania Zleceniodawcy tytułów i rodzajów mediów lokalnych i regionalnych, w których Zleceniodawca umieści ogłoszenie na temat planowanych przedsięwzięć w ramach projektu, najpóźniej na dziesięć dni przed datą emisji ogłoszenia

- utrzymywania kontaktów z beneficjentami: informowanie ich o miejscach i terminach realizowanych działań, wysyłanie zaproszeń etc.

- przekazywania zleceniodawcy informacji na temat osób zainteresowanych udziałem w projekcie, które zgłosiły się bezpośrednio do wykonawcy

- weryfikacji zgłoszeń beneficjentów do udziału w projekcie pod kątem ich zgodności z założeniami projektu

- opieki nad uczestnikami w okresie trwania szkolenia

- nadzoru nad prowadzeniem dziennika zajęć i podpisywaniem list obecności

- przekazania uczestnikom szkolenia dokładnego harmonogramu zajęć

- dopilnowanie organizacji posiłków dla uczestników

- dokonania wypłaty dodatków szkoleniowych dla uczestników (tylko dla bezrobotnych) w wysokości określonej w Ustawie o Promocji Zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w oparciu ośrodki finansowe Zleceniodawcy

- wypłaty zwrotu kosztów dojazdu na szkolenie (jeśli takie wystąpią) w oparciu o środki finansowe Zleceniodawcy

- przesyłania kompletnej dokumentacji z przeprowadzonego szkolenia do biura Zleceniodawcy wraz z kartami pracy trenerów/doradców, fakturami oraz notami

- wprowadzenia harmonogramu szkoleń i kwestionariuszy szkoleniowych do bazy informatycznej projektu MIS-CRM

- sprawowanie nadzoru nad powołanym kierownikiem do spraw szkoleń i rekrutacji

W ramach umowy Podatnik będzie wykonywał zadania z niej wynikające osobiście bez zlecania poszczególnych zadań podwykonawcom oraz bez angażowania pracowników.

Prace wykonywane będą w ramach projektu Phare 2003 "Rozwój Zasobów Ludzkich- Miejsca pracy w sektorze kultury" - PL2003/004-379/05.03.01-02.

Celem projektu jest wyposażenie beneficjentów w wiedzę i umiejętności, które pozwolą na wykorzystanie tego potencjału poprzez założenie własnej działalności gospodarczej, współpracę z firmą, NGO lub samorządem. Wsparcie będzie obejmować różne typy usług, takie jak np. szkolenia wstępne w zakresie możliwości zawodowego funkcjonowania młodych twórców, poradnictwo zawodowe, szkolenia profilowane, doradztwo oraz staże zagraniczne w krajach tzw. "starej piętnastki".

Z przedstawionego stanu faktycznego, wynika ponadto, iż, firma ... jest firmą bezpośrednio realizującą projekt "Miejsca pracy w sektorze kultury". W/w firma podpisała umowę z PARP i jest beneficjentem pomocy. Ponadto Pan ... informuje, iż zadania przez niego wykonywane są w całości finansowane ze środków Unii Europejskiej.

W powyższym stanie faktycznym Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z prośbą o wyjaśnienie, czy dochody z zawartej umowy zlecenie są opodatkowane podatkiem dochodowym.

Zdaniem Podatnika dochody uzyskane z tytułu wykonywanej umowy zlecenia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (t.j. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta) starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wobec Podatnika nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000r., Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnienie dotyczy tylko podatników, którym przyznano środki pomocowe, tj. beneficjentów pomocy, którzy otrzymują te środki bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w tym od podmiotów upoważnionych do ich rozdzielania. Jednocześnie podatnik otrzymujący środki pomocowe musi być bezpośrednim wykonawcą prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej. Na podstawie w/w przepisu zarówno dochody pracowników uzyskane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (np. umowy zlecenie) zawartej z podmiotem, który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają ze zwolnienia wynikającego z w/w przepisu.

Przy analizowaniu warunku określonego pod li. "a" cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż firma ... Sp. z o.o. (beneficjent pomocy) zatrudnił Wnioskodawcę na podstawie umowy zlecenia i powierzył mu wykonanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego ze środków programu Unii Europejskiej PHARE.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów, stosownie do regulacji ustawowej, ma zastosowanie w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w powołanym przepisie

2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie z określonym źródłem przychodu, w tym przypadku przychodem ze środków pomocowych udzielonych przez międzynarodowe instytucje finansowe, albo rządy obcych państw. Za przedmiotowym charakterem tego zwolnienia przemawia także cel, którym w niniejszej sprawie jest wyposażenie młodych osób zainteresowanych zawodowym wykorzystaniem swoich zainteresowań i umiejętności twórczych w wiedzę i umiejętności w celu ułatwienia podejmowania działalności gospodarczej, co z kolei może się przyczynić do lepszego wykorzystania w gospodarce zasobów kreatywności młodych uzdolnionych osób poprzez ofertę szkoleniowo - doradczą.

Programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne, przy czym oczywistym jest, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zawartej z beneficjentem pomocy. W tym przypadku korzystają ze zwolnienia dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę bezpośrednio z beneficjentem pomocy, a przedmiotem tej umowy jest bezpośrednia realizacja celu pomocowego.

Tym samym, z powyższego wynika, iż nie każdy pracownik zatrudniony przez podmiot wykonujący zadania finansowane ze środków pomocowych i otrzymujący wynagrodzenie z tytułu zawartej z tym podmiotem umowy o pracę , bądź umowy zlecenie , czy umowy o dzieło korzysta z przedmiotowego zwolnienia.

Równie istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez Zleceniobiorcę. Słownik języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN definiuje słowo bezpośrednio jako "bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście; wprost" natomiast słowo bezpośredni jako "nie mający ogniw pośrednich, dotyczący kogoś, czy czegoś wprost".

Zatem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją celu programu pomocowego mogą być traktowane jako zwolnione z podatku w tej części w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Należy tu odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonaniu typowych funkcji kierowniczych , koordynacyjnych i nadzorczych, które chociaż są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

W analizowanym przypadku firma..., jako bezpośredni beneficjent pomocy, zawarła umowę zlecenie z Panem ... na realizację zadań wynikających z umowy Nr 27/KAT/571/05/06 tzn. koordynację działań Projektu na terenie województwa mazowieckiego w zakresie organizacji konferencji informacyjno - promocyjnych, szkoleń wstępnych, szkoleń profilowanych, szkolenia zawodowego oraz sesji poradnictwa zawodowego. Jak więc wynika z powyższego Podatnik jako koordynator będzie wykonywał w ramach tej umowy czynności o charakterze pomocniczym (administracyjnym). Dlatego też brak jest podstaw do zwolnienia z opodatkowania na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń uzyskanych z tego tytułu.

Biorąc pod uwagę, iż celem realizowanego projektu jest świadczenie usług szkoleniowo-doradczych, za zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać finansowane w dniu wypłaty ze środków pomocowych wynagrodzenia osób wykonujących w ramach realizacji w/w projektu czynności polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych i doradczych.

Tymczasem Strona realizując zawartą umowę jako koordynator realizacji projektu ma za zadanie min. dystrybucję materiałów informacyjnych i promocyjnych w miejscach uczęszczanych przez potencjalnych beneficjentów projektu, koordynację działań konferencyjnych i szkoleniowych, w tym w zakresie naboru i selekcji osób zgłaszających się do projektu, koordynację kompletności dokumentacji związanej z realizowanymi świadczeniami, przesyłania kompletnej dokumentacji (listy obecności, ankiety, kwestionariusze zgłoszeniowe oraz pozostałe formularze) z przeprowadzonej konferencji do biura Zleceniodawcy wraz z fakturami, nadzór nad powołanym kierownikiem ds. szkoleń i rekrutacji.

W związku z powyższym uzyskany przez Podatnika dochód z przedmiotowej umowy zlecenie nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym wniosku Strona wskazuje na wydaną przez tutejszy organ podatkowy interpretację w indywidualnej sprawie tj. postanowienie z dnia 01.06.2005r. Nr 1424/2150/4111/415/26/1/05, w którym zwarte zostało, zdaniem Podatnika, podobne stanowisko.

Tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż powyższe postanowienie dotyczy innego stanu faktycznego, związanego z innym programem pomocowym i tym samym jest wiążące jedynie w danej sprawie.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie

1. Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.4. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj