Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-571/05/KB
z 18 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-571/05/KB
Data
2005.10.18



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
premia pieniężna
usługi marketingowe


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia usług marketingowych od Franczyzodawcy.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 19.07.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.07.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i sprzedaż żywności. Sprzedaż ta dokonywana jest m.in. do Dystrybutorów będących niezależnymi podmiotami gospodarczymi (osoby fizyczne lub prawne) prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego towarami spożywczymi. Dystrybutorzy dostarczają towary Spółki do punktów handlu detalicznego, pojedynczych sklepów, bądź sieci sklepów. Mając na celu zwiększenie sprzedaży swoich produktów, Spółka zawiera z sieciami handlowymi zrzeszającymi niezależnych kupców detalicznych umowy o współpracy. Umowy zawierane z sieciami handlowymi obejmują również podmioty prowadzące działalność gospodarczą na podstawie umowy franczyzy zawartej z daną siecią handlową (Franczyzodawcą). Na podstawie zawartych umów Franczyzodawca zobowiązuje się do zorganizowania i świadczenia na rzecz Spółki usług marketingowych w sklepach zrzeszonych w jego w jego sieci handlowej oraz do dołożenia wszelkich starań, aby sklepy należące do sieci handlowej Franczyzodawcy zrealizowały roczne zakupy produktów Spółki w odpowiedniej wysokości określonej w umowie. Usługi marketingowe polegają m.in. na:

  • zapewnienie odpowiedniej ekspozycji produktom Spółki w sklepach należących do sieci handlowej Franczyzodawcy;
  • dbanie o systematyczne i stałe zapełnianie półek produktami Spółki w sklepach należących do sieci handlowej Franczyzodawcy;
  • pomocy w zapewnieniu dostaw produktów Spółki do sklepów należących do sieci handlowej Franczyzodawcy poprzez stałą współpracę z pracownikami magazynów sklepów;
  • bieżące informowanie Spółki o zapasach i brakach w magazynach;sprawne wprowadzanie nowych produktów w sklepach należących do sieci handlowej.

W zamian za usługi marketingowe wymienione powyżej, Spółka płaci na rzecz Franczyzodawcy wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od określonego poziomu łącznych obrotów netto towarami Spółki zrealizowanymi przez Dystrybutorów ze sklepami należącymi do sieci handlowej Franczyzodawcy w danym okresie rozliczeniowym, w którym świadczone były usługi. Natomiast za realizację odpowiedniej wysokości rocznych obrotów przez sklepy należące do sieci handlowej Franczyzodawcy, Spółka wypłaca Franczyzodawcy po zakończeniu danego roku wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości określonej w umowie o współpracy. Zdaniem Spółki zobowiązanie się przez Franczyzodawcę do zorganizowania i wykonania na rzecz Spółki działań marketingowych polegających przede wszystkim na odpowiedniej ekspozycji produktów Spółki w sklepach należących do sieci handlowej Franczyzodawcy oraz zmierzających do zrealizowania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opinii Spółki usługi świadczone na rzecz Spółki powinny być dokumentowane fakturami VAT przez Franczyzodawcę z 22% stawką podatku. Zdaniem Spółki w opisanej sytuacji nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż wydatki na nabycie przez Spółkę usług marketingowych i usług dotyczących osiągania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów stanowią koszt uzyskania przychodów i dlatego Spółka posiada prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia usług od Franczyzodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy ustawy o VAT jak i przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że między stronami istnieją umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których Spółka zobowiązana jest do zapłaty wynagrodzenia w przypadku realizacji usług marketingowych, oraz premii pieniężnej w przypadku realizacji usług zmierzających do zrealizowania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów. Zatem premie pieniężne nie mają charakteru dobrowolnego, ale uzależnione są od określonego zachowania kontrahenta, czyli zrealizowanie odpowiedniej wysokości rocznych obrotów sieci należącej do Fraczyzodawcy. Wysokość premii pieniężnych określona jest w umowach o współpracy.

Usługi świadczone na rzecz Spółki powinny być, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, udokumentowane przez Franczyzodawcę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798).

Co do możliwości odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego wynikającego z powyższych faktur zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Postanowieniem nr 1472/ROP1/423 - 219 - 218/05/PS z dnia 09.10.2005r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdził stanowisko Spółki, iż wydatki ponoszone na usługi marketingowe i premie pieniężne wypłacane Franczyzodawcy należy zakwalifikować jako działania wspierające i intensyfikujące sprzedaż produktów Spółki, stanowiące, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r., Nr 54,poz. 654 ze zm.), koszt uzyskania przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj