Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-571/05/KB
z 18 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-571/05/KB
Data
2005.10.18
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
premia pieniężna
usługi marketingowe
Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia usług marketingowych od Franczyzodawcy.
P O S T A N O W I E N I E
W zamian za usługi marketingowe wymienione powyżej, Spółka płaci na rzecz Franczyzodawcy wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od określonego poziomu łącznych obrotów netto towarami Spółki zrealizowanymi przez Dystrybutorów ze sklepami należącymi do sieci handlowej Franczyzodawcy w danym okresie rozliczeniowym, w którym świadczone były usługi. Natomiast za realizację odpowiedniej wysokości rocznych obrotów przez sklepy należące do sieci handlowej Franczyzodawcy, Spółka wypłaca Franczyzodawcy po zakończeniu danego roku wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej w wysokości określonej w umowie o współpracy. Zdaniem Spółki zobowiązanie się przez Franczyzodawcę do zorganizowania i wykonania na rzecz Spółki działań marketingowych polegających przede wszystkim na odpowiedniej ekspozycji produktów Spółki w sklepach należących do sieci handlowej Franczyzodawcy oraz zmierzających do zrealizowania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W opinii Spółki usługi świadczone na rzecz Spółki powinny być dokumentowane fakturami VAT przez Franczyzodawcę z 22% stawką podatku. Zdaniem Spółki w opisanej sytuacji nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż wydatki na nabycie przez Spółkę usług marketingowych i usług dotyczących osiągania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów stanowią koszt uzyskania przychodów i dlatego Spółka posiada prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia usług od Franczyzodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy ustawy o VAT jak i przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że między stronami istnieją umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których Spółka zobowiązana jest do zapłaty wynagrodzenia w przypadku realizacji usług marketingowych, oraz premii pieniężnej w przypadku realizacji usług zmierzających do zrealizowania odpowiedniej wysokości rocznych obrotów. Zatem premie pieniężne nie mają charakteru dobrowolnego, ale uzależnione są od określonego zachowania kontrahenta, czyli zrealizowanie odpowiedniej wysokości rocznych obrotów sieci należącej do Fraczyzodawcy. Wysokość premii pieniężnych określona jest w umowach o współpracy. Usługi świadczone na rzecz Spółki powinny być, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, udokumentowane przez Franczyzodawcę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz.798). Co do możliwości odliczenia przez Spółkę podatku naliczonego wynikającego z powyższych faktur zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich pokrycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Postanowieniem nr 1472/ROP1/423 - 219 - 218/05/PS z dnia 09.10.2005r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdził stanowisko Spółki, iż wydatki ponoszone na usługi marketingowe i premie pieniężne wypłacane Franczyzodawcy należy zakwalifikować jako działania wspierające i intensyfikujące sprzedaż produktów Spółki, stanowiące, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000r., Nr 54,poz. 654 ze zm.), koszt uzyskania przychodów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.