Interpretacja Urzędu Celnego w Kielcach
341000-RPA-911-11/06
z 10 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
341000-RPA-911-11/06
Data
2006.07.10



Autor
Urząd Celny w Kielcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
olej smarowy
sprzedaż
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż wyrobu akcyzowego sklasyfikowanego do grupowania PKWiU 23.20.18-50.60, tj. "Mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne", otrzymanego w wyniku dodania około 5-15% dodatku smarno - przeciwzużyciowego opartego na siarkowanych tłuszczach roślinnych i zwierzęcych, do dostarczanych do składu podatkowego w trybie zawieszonej akcyzy olejów średnich otrzymywanych z przeróbki ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o numerze PKWiU 23.20.16-50.90, bez naliczania podatku akcyzowego w oparciu o fakturę VAT oraz oświadczenie nabywcy, iż środki te nie będą wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jest właściwy i zgodny z przytoczonymi przepisami prawnymi i czy nie naraża podatnika oraz jego Klienta na ryzyko związane z późniejszym naliczeniem podatku akcyzowego przez Urząd Celny?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Państwa firmy z dnia 10.04.2006r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Kielcach 10.04.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity: Dz. U. Nr 72 z 2006r., poz. 500) w odniesieniu do działalności podatnika prowadzącego skład podatkowy, polegającej na sprzedaży wyrobów oznaczonych symbolem 23.20.18-50.60 dokonywanej ze składu podatkowego uprawnionemu nabywcy stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek z dnia 10.04.2006r. Przedsiębiorstwa XXXXXXXX dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Strona zwróciła się w ww. wniosku z zapytaniem czy sprzedaż olejów średnich otrzymywanych z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" o numerze PKWiU 23.20.16-50.90 może następować bez naliczania podatku akcyzowego w oparciu o fakturę oraz w oparciu o oświadczenie, iż środki te nie będą wykorzystane do celów opałowych i napędowych.

Pismem z dnia 22.05.2006r. (doręczonym w dniu 26.05.2006r.) wezwano podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego ze wskazaniem, czy dostarczony do składu podatkowego podatnika olej średni otrzymywany z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" będzie poddawany dodatkowym czynnościom w składzie, czy też w niezmienionej postaci sprzedawany nabywcy. Wniosek został uzupełniony w dniu 05.06.2006r.

Jak wynika z treści pisma XXXXXXXX prowadzi skład podatkowy o numerze RRR. W dniu 21.10.2005r. podatnik na podstawie zezwolenia ZZZ został zwolniony z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego. Dzięki składowi podatkowemu do XXXXXXXX dostarczane będą w trybie zawieszonej akcyzy oleje średnie otrzymywane z przeróbki ropy naftowej lub materiałów bitumicznych o nazwie handlowej "A" lub "B" o numerze PKWiU 23.20.16-50.90. Do wyżej wymienionych produktów będzie dodawane około 5-15% dodatku smarno - przeciwzużyciowego opartego na siarkowanych tłuszczach roślinnych i zwierzęcych. Tak powstały produkt będzie nosił nazwę "C" i będzie miał zastosowanie w procesach wiórowej obróbki metali - honowania bieżni w procesie produkcji łożysk. Jednocześnie podatnik zwrócił się do Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi o dokonanie prawidłowej klasyfikacji oraz nadanie właściwego numeru PKWiU na powstały produkt, tj. "C". Główny Urząd Statystyczny w piśmie z dnia 5 maja 2006 r. nr SSS dokonał klasyfikacji wyżej wymienionego produktu i nadał mu numer PKWiU 23.20.18-50.60, tj. "Mieszanki olejowe do obróbki metali, oleje zapobiegające przyleganiu do form, oleje antykorozyjne".

Podatnik zamierza sprzedawać ww. środki bez naliczania podatku akcyzowego w oparciu o fakturę VAT oraz oświadczenie nabywcy, iż środki te nie będą wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Pytanie podatnika:

Czy taki sposób postępowania (sprzedaż bez naliczania podatku akcyzowego) z wyżej wymienionym produktem jest właściwy i zgodny z przytoczonymi przepisami prawnymi i czy nie naraża podatnika oraz jego Klienta - YYYYYYYY na ryzyko związane z późniejszym naliczeniem podatku akcyzowego przez Urząd Celny?

Zdaniem podatnika w związku z nadaniem produktowi "C" numeru PKWiU 23.20.18-50.60 oraz mając na uwadze § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Z 2004r. Nr 97, poz. 966), który mówi, że zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, produkt "C" powinien zostać objęty wyżej wymienionym zwolnieniem.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Z 2004r. Nr 97, poz. 966 ze zm.) zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Zwolnienia wyrobów, o których mowa wyżej mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2 (§ 13 ust. 2a cytowanego wyżej rozporządzenia).

Uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

  1. zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6 i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
  2. dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W przypadku sprzedaży ww. wyrobów uprawnionemu nabywcy, który nie dokonuje ich odsprzedaży do zastosowania zwolnienia od akcyzy wystarczy złożenie oświadczenia, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 1. Oświadczenie to, zgodnie z § 13 ust. 2e, powinno zawierać co najmniej:

  1. nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
  2. ilość zamawianych wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6;
  3. określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż ww. wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju następuje na rzecz podmiotu dokonującego ich odsprzedaży zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia określonych w § 13 ust. 2 c pkt 1-6 przesłanek, m.in.: podmiot odsprzedający jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, do złożenia oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, do posiadania zaświadczenia wydanego przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wobec powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy postanawiam jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:

� dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

� nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj