Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
II-2/423/4/2006/TW
z 21 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II-2/423/4/2006/TW
Data
2006.03.21



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
sprzedaż premiowa
zakup towarów


Pytanie podatnika
Czy koszt zakupu towarów w ramach premiowania dużych odbiorców dokonujących zakupów w firmie będzie w momencie sprzedaży tych towarów po niższej cenie lub wydania nieodpłatnego kosztem uzyskania przychodu?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.) postanawia uznać za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku z dnia 24 stycznia 2006 r. dotyczące możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów kosztów zakupu towarów w ramach premiowania dużych odbiorców dokonujących zakupów w firmie.

UZASADNIENIE

Zgodnie z zapisem art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe przed sądem administracyjnym. W dniu 30.01.2006 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek złożony przez sp. z o. o. dotyczący możliwości zaliczenia w koszty działalności gospodarczej zakupu towarów przeznaczonych do premiowania (sprzedaż premiowa po obniżonych cenach) dużych odbiorców dokonujących zakupów oraz wydawania tych towarów nieodpłatnie. Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży innym podmiotom gospodarczym towarów do dalszej odsprzedaży, są to towary typu: zapalniczki, maszynki do golenia, golarki jednorazowe, kleje. Odbiorcami towarów są sklepy - sieci handlowe, które umieszczają te towary przy kasach fiskalnych. W celu uatrakcyjnienia i zwiększenia przychodów Spółka uruchomiła program premiowania dużych odbiorców dokonujących zakupów w Spółce. W ramach programu premiowania Spółka będzie sprzedawać, po spełnieniu określonych wymogów kontrahentom (odbiorcom) określone towary za cenę znacznie niższą od ceny zakupu. Będą to towary zupełnie inne niż te które są przedmiotem normalnej sprzedaży (np. kamery bądź inny sprzęt elektroniczny) a sprzedaż tych towarów po cenie kilku złotych w porównaniu z ceną zakupu przyniesie stratę. Zadaniem tej operacji jest wynagrodzenie odbiorcom faktu dokonania w Spółce zakupów podstawowych towarów na dużą wartość i jednocześnie zmotywowanie do dalszych zakupów. Sprzedaż premiowa po obniżonych cenach towarów przyniesie Spółce znaczne zwiększenie przychodów i dochodów z działalności podstawowej. Pomimo, że na sprzedaży tych towarów Spółka osiągnie stratę, to uważa, że koszt ich zakupu będzie kosztem uzyskania przychodów, ponieważ dzięki takiej operacji generuje wysokie przychody ze sprzedaży podstawowych towarów a ponadto sprzedaż premiowa zawsze będzie powiązana z wcześniej uzyskanym przychodem - sprzedaż dla konkretnego odbiorcy. Odbiorcom którzy nabędą towary o znacznej wartości i którzy będą współpracowali przez dłuższy czas - zamiarem Spółki będzie - wręczanie określonych towarów - nieodpłatnie. Czynność ta ma za zadanie wynagrodzić danego odbiorcę za przyczynienie się do osiągnięcia przez Spółkę dużych przychodów ze sprzedaży podstawowych towarów. Zdaniem Spółki - zakupione towary (np. kamery bądź inny sprzęt elektroniczny) sprzedawane po cenach promocyjnych bądź wydawane - wręczane nieodpłatnie w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodu.

Odnosząc się do powyższego - informuje jak niżej:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo - skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Jak wynika z pisma przedstawionego przez Podatnika, Spółka organizuje akcje promocyjne w ramach których, kupujący ma prawo do dodatkowego zakupu towarów po cenie promocyjnej bądź do otrzymania premiowania nieodpłatnego. Organ podatkowy podziela stanowisko podatnika, że wydatki związane z uatrakcyjnieniem towarów czyli sprzedażą premiową, pozostają w ścisłym związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią one więc w całości koszt uzyskania przychodów w myśl przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwraca się również uwagę, że warunkiem zaliczenia omawianych wydatków na akcje premiowe do kosztów uzyskania przychodów jest to, by beneficjentem tych akcji byli kontrahenci Spółki a nie pracownicy kontrahentów. Podatnik wyjaśnił, że zakup towaru po specjalnej promocyjnej cenie, bądź otrzymanie towaru nieodpłatnie, przysługuje klientowi dopiero w momencie dokonania podstawowego zakupu. Wobec tego poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie promocyjnych towarów będą miały wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody ze sprzedaży towarów podstawowych. Mając na uwadze powyższe tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko Strony iż wydatki związane z planowanymi przez Podatnika promocjami mogą stanowić w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodów.

Należy także wskazać, iż oprócz wyżej powołanych argumentów zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów, możliwe jest na podstawie prawidłowo wystawionych dokumentów, o ile nie zachodzą przesłanki określone w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. szczególne związki mające wpływ na zaniżenie przychodów.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj