Interpretacja Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim
USP-II-415/13/2006
z 19 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USP-II-415/13/2006
Data
2006.07.19



Autor
Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
bonifikaty
jednostka samorządu terytorialnego
sprzedaż mieszkania
umorzenie wierzytelności


Pytanie podatnika
Czy Gmina ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C z tyt. umorzenia wierzytelności Gminy z tytułu zwrotu kwoty udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim dokonując - na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - interpretacji art. 11 i art 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), na podstawie stanu faktycznego zawartego we wniosku płatnika z dnia 23.06.2006r. (28.06.2006r. data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego), uzupełnionego w dniu 6.07.2006r. (data wpływu) uznaje przedstawione stanowisko wnioskodawcy:

  • za zgodne z prawem w części dotyczącej braku obowiązku odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty umorzonej bonifikaty podlegającej zwrotowi,
  • za niezgodne z prawem w części dotyczącej braku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

Gmina w złożonym wniosku przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że Gmina aktem notarialnym w dniu 28 września 2000 r. dokonała sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w D na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokalu. Wartość lokalu ustalona przez rzeczoznawcę wynosiła 25.700,00 zł. Przy sprzedaży lokalu została udzielona bonifikata w wys. 12.850,00 zł. W §6 przedmiotowego aktu notarialnego nabywcy zostali poinformowani o treści §2 pkt 6 Uchwały Rady Miejskiej z dnia 11 czerwca 1999 roku, który stanowi: ,,(...) najemca, który nabył lokal z bonifikatą i przed upływem 5 lat od daty zakupu zbędzie lokal mieszkalny lub przeznaczy na cele inne niż mieszkalne, zobowiązany będzie zapłacić gminie kwotę równą udzielonej bonifikacie". W dniu 27 września 2005 r. powyższy lokal mieszkalny został sprzedany. W związku z tym, iż lokal zotał sprzedany przed upływem 5 lat, Gmina wystąpiła o zwrot kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji w wys. 14.412,00 zł - pismo Urzędu Miasta i Gminny D z dnia 6 stycznia 2006r. Na wniosek sprzedających Rada Miejska Uchwałą w dniu 31 maja 2006 r., wyraziła zgodę na umorzenie wierzytelności Gminy D w wys. 14.412,00 zł z tyt. zwrotu udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego.

Pytanie płatnika brzmi: "czy od umorzonej kwoty bonifikaty powinien zostać naliczony podatek dochodowy od osób fizycznych oraz czy powinien być wystawiony PIT?".

Płatnik przedstawiając w tej sprawie własne stanowisko w dniu 4.07.2006 r. stwierdził, że Gmina nie ma obowiązku wystawienia dokumentu PIT-8C i pobrania zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto wnioskodawca oświadczył, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim podziela stanowisko Gminy D dotyczące braku obowiązku odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty umorzonej bonifikaty. Natomiast stanowisko płatnika dotyczące braku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C należy uznać za niezgodne z prawem.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i obowiązujący stan prawny, postanawia udzielić następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) określa m.in. źródła przychodów podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, sposób opodatkowania przychodów z poszczególnych źródeł, a także obowiązki płatników i podatników w zakresie obliczania, poboru i przekazywania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz sporządzania informacji.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca wymienił w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których został zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów.

Specyfikacja źródeł przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym została ujęta w treści art. 10 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla celów podatkowych przychody inne niż określone w art. 10 ust. 1 w punktach 1-8 ustawy są kwalifikowane jako przychody z tzw. "innych źródeł".

W myśl art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł. ęłęóWobec tego, że ww. przepis art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje w swej treści możliwości zwolnienia od podatku kwoty bonifikaty podlegającej zwrotowi - wartość jej stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina sprzedała najemcom lokal mieszkalny za 50% jego wartości, pod warunkiem, że najemca nie zbędzie nabytego lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat. W przeciwnym wypadku nabywcy zostali zobowiązani do zwrotu udzielonej bonifikaty.

Powyższe ustalenia zawarte zostały w treści aktu notarialnego z dnia 28 września 2000 r. i uchwałach Rady Miejskiej w D w sprawie zasad gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, zwanych lokalnymi strategiami mieszkaniowymi.

Zgodnie z § 1 przedłożonej w dniu 4 lipca 2006 r. uchwały Rady Miejskiej w D o zmianie uchwały w sprawie zasad gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, zwanej lokalną strategią mieszkaniową ,,(...) zasób mieszkaniowy gminy przeznacza się do sprzedaży. Z uwagi na ciężar obowiązków wynikających z nabycia na własność mieszkania, mogących spowodować zatrzymanie procesów prywatyzacji zasobów mieszkaniowych, w celu zachęcenia mieszkańców do wykupu dotychczas zajmowanych mieszkań ustala się następujące preferencje i zasady sprzedaży lokali mieszkalnych:

  1. (...) najemcom nabywającym zajmowane przez siebie lokale mieszkalne, którzy wniosą należność za sprzedawane im lokale przed zawarciem notarialnej umowy sprzedaży przyznaje się ulgę w następującej wysokości, liczonej od wartości lokalu ustalonej przez rzeczoznawcę:
  1. dla lokali położonych w budynkach na obszarach wiejskich bez budynku nr 10a położonego w R oraz w D przy ulicach: J, G, K, Armii P, C, N, G, D bez numeru 17 ulga wynosi 80 %,
  2. dla lokali znajdujących się w budynkach położonych w D, przy ulicach: P 4/3, 5 - go M 41/3, 41/10, 2, 12, 14, 16, C, K, C, S bez numeru 10a, 3 - go Pułku P 1, M 13, 10, D 17 ulga wynosi 70 %,
  3. w pozostałych budynkach na terenie miasta Z ulga przy zakupie lokalu wynosi 50 %".

Powyższe unormowania wynikają również z postanowień ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r., Nr 46, poz. 543 ze zm. - stan prawny na dzień 30.09.2000 r.). Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy o gospodarce nieruchomościami właściwy organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana jako lokal mieszkalny. W myśl ust. 2 cyt. wyżej artykułu właściwy organ może żądać zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji, jeżeli nabywca nieruchomości przed upływem 10 lat, licząc od dnia jej nabycia, zbył lub wykorzystał nieruchomość na inne cele niż wymienione w ust. 1 pkt 1 - 3 lub przed upływem 5 lat na inne cele niż wymienione w ust. 1 pkt 7. Nie dotyczy to zbycia na rzecz osoby bliskiej.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że zasady sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy nie dotyczą tylko jednego (indywidualnego) najemcy lecz również innych najemców. Mając powyższe na uwadze kwoty udzielonych bonifikat przez Radę Miejską przy sprzedaży nieruchomości na rzecz najemców nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Inaczej przedstawia się sytuacja, gdy Gmina, oprócz bonifikat wynikających ze swoich uchwał, przyznaje konkretnym podatnikom dodatkowe upusty, bonifikaty lub inne ulgi w zapłacie. Rada Miejska Uchwałą z dnia 31 maja 2006 r. wyraziła zgodę na umorzenie wierzytelności Gminy D w wysokości 14.412,00 zł z tytułu zwrotu udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego nr 11 położonego w Z w budynku przy ulicy R. W tym przypadku kwota umorzonej wierzytelności w wys. 14.412,00 zł stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20, w związku z art. 11 ust. 1, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim podkreśla, iż umorzenie kwoty w wys. 14.412,00 zł nastąpiło w drodze indywidualnej decyzji. W przypadku braku zgody na takie umorzenie podatnik, który nabył lokal z bonifikatą, a nastepnie sprzedał go przed upływem 5 lat od daty nabycia, zobowiązany był do zapłacenia kwoty w wysokości udzielonej bonifikaty po jej waloryzacji.

W związku z powyższym Gmina D, która umorzyła kwotę bonifikaty po jej waloryzacji podlegającej zwrotowi, jest obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C. Zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, Gmina D - nie będąc zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tyt. umorzonej kwoty bonifikaty, podlegającej zwrotowi - sporządza jedynie informację o przychodach z innych źródeł (druk PIT-8C).

Nadmienia się, że powyższa interpretacja dotyczy jedynie stanu faktycznego przedstawionego przez Gminę D i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organ kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie Ośrodek Zamiejscowy w Koszalinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj