Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kozienicach
1408/PD/415-10/06
z 24 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1408/PD/415-10/06
Data
2006.07.24



Autor
Urząd Skarbowy w Kozienicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
program pomocowy
środki pomocowe
umowa zlecenia
zaliczka
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Zespół Szkół jako płatnik winien naliczać i odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od umów zlecenia , które są zawierane z nauczycielami szkoły, przygotowującymi uczniów pod względem pedagogiczno - kulturowo -językowym do wyjazdu w ramach programu Leonardo da Vinci, w przypadku gdy zaliczka na podatek pobierana jest z części środków przeznaczonych do "refundacji" ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 i art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz.U. Nr8, poz.60 z późn. zm.) w związku ze złożonym wnioskiem 320/6/2006 z dnia 09.05.2006r. uzupełnionym w dniu 07.06.2006r. przez Zespół Szkół o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego rozstrzygając kwestię , czy jako płatnik ww. Zespół Szkół winien naliczać i odprowadzać zaliczkę na podatek dochodowy od umów zlecenia , które są zawierane z nauczycielami szkoły, przygotowującymi uczniów pod względem pedagogiczno - kulturowo -językowym do wyjazdu w ramach programu Leonardo da Vinci, w przypadku gdy zaliczka na podatek pobierana jest z części środków przeznaczonych do "refundacji" - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach postanawia uznać , iż stanowisko wnioskodawcy przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika , że Zespół Szkół realizuje projekty w ramach Programu Leonardo da Vinci. Inicjatywy realizowane są i koordynowane przez Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr w Warszawie, finansowane są ze środków Unii Europejskiej, pomocy bilateralnej oraz z budżetu państwa. W ramach powyższych projektów uczniowie Zespołu Szkół wyjeżdżają na - 3 tygodniowe praktyki do Niemiec.

Szkoła 80% środków uzyskuje na początku realizacji projektu z Biura Koordynacji Kształcenia Kadr Programu Leonardo da Vinci, 20% zabezpiecza Starostwo Powiatowe - Organ prowadzący szkołę - jako środki "do refundacji". Po zakończeniu projektu i złożeniu rozliczenia finansowego do ww. Biura - środki w wysokości 20% wartości poszczególnych projektów Biuro refunduje Szkole , która z kolei przekazuje je do Starostwa Powiatowego. W związku z powyższym wszystkie projekty w całości finansowane są ze środków Programu Leonardo da Vinci.

Nauczyciele Zespołu Szkół ramach zawieranych umów zlecenia przygotowują uczniów wyjeżdżających na praktyki do Niemiec pod względem pedagogiczno - kulturowo - językowym. Od ww. umów Szkoła jako płatnik nalicza i odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy.

Zdaniem strony , zaliczka na podatek winna być naliczana i odprowadzana ponieważ środki na ten cel Zespół Szkół otrzymuje z budżetu Starostwa Powiatowego - stanowią one część środków do refundacji , zostaną zwrócone Szkole przez Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr Programu Leonardo da Vinci po rozliczeniu projektu .

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia wyjaśnia , że zgodnie z art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21,52 i 52a oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Według art.21ust. pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:

    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z ww. przepisu wynika, że istotne dla zastosowania zwolnienia jest pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł. Dwie wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie.

W przypadku , gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym.

W przypadku opisanym przez Stronę we wniosku, część pieniędzy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej, część z budżetu państwa. Wypłacane wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia pochodzą ze Starostwa Powiatowego i stanowią one środki do refundacji.Zatem dochody te nie spełniają warunków do zastosowania zwolnienia z art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ podatkowy podziela stanowisko wnioskodawcy w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia osobom realizującym projekty w ramach programu Leonardo da Vinci.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b§ 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kozienicach w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zażalenie , zgodnie z art.222 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa , powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj