Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR2/443-118a/06/MP
z 20 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR2/443-118a/06/MP
Data
2006.06.20



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy)


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
informacja podsumowująca
korekta podatku


Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym:- w związku z brzmieniem art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa możliwe jest dokonanie korekty deklaracji VAT - 7 za maj 2003r. oraz zwiększającej kwotę eksportu do równowartości w złotych kwoty 750.000 euro oraz za marzec 2005r. zmniejszającej odpowiednio uprzednio wykazaną kwotę dostawy wewnątrzwspólnotowej,- powyższe korekty deklaracji spowodują konieczność skorygowania kwot podatku należnego lub podatku naliczonego,- dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2005r. poprzez niewykazanie równowartości kwoty 150.000 euro jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów spowoduje brak konieczności złożenia informacji podsumowującej za pierwszy kwartał 2005r.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 15.03.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy w opisanym stanie faktycznym:

- w związku z brzmieniem art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa możliwe jest dokonanie korekty deklaracji VAT - 7 za maj 2003r. oraz zwiększającej kwotę eksportu do równowartości w złotych kwoty 750.000 euro oraz za marzec 2005r. zmniejszającej odpowiednio uprzednio wykazaną kwotę dostawy wewnątrzwspólnotowej,

- powyższe korekty deklaracji spowodują konieczność skorygowania kwot podatku należnego lub podatku naliczonego,

- dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2005r. poprzez niewykazanie równowartości kwoty 150.000 euro jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów spowoduje brak konieczności złożenia informacji podsumowującej za pierwszy kwartał 2005r.,

Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

  • uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Strona zawarła w 2002r. umowę z kontrahentem mającym siedzibę w Republice Czeskiej na dostawę palników niskoemisyjnych wraz z wyposażeniem do kotła energetycznego w elektrowni w Bośni i Hercegowinie, których łączna cena wyniosła 750.000 euro i była, stosownie do postanowień w/w umowy, płatna w czterech transzach: 15% ceny po podpisaniu umowy, 55% ceny po przygotowaniu towarów do dostawy, 10% po dokonaniu dostawy i jej potwierdzeniu przez przedstawiciela kontrahenta oraz ostatnie 20% po zrealizowaniu zobowiązań Strony.

Przedmiotową dostawę Strona zrealizowała zgodnie z umową w 2003r., co potwierdzają trzy zgłoszenia celne z dnia 20 i 26.05.2003r., wystawione na 412.500 euro jako łączną wartość deklarowanych towarów, co stanowiło 55% łącznej ceny towarów ustalonej w umowie. W celu udokumentowania przedmiotowej dostawy Strona wystawiła w 2003r. 3 faktury VAT i otrzymała w okresie od 13.12.2002r. do 4.07.2003r. płatności stanowiące 80% ceny, pozostałe 20% otrzymała - zgodnie z umową - w marcu 2005r., po przeprowadzeniu przez kontrahenta prób i testów zmodernizowanego kotła i przekazaniu go do eksploatacji oraz podpisaniu ostatecznego protokołu.

Z tą datą, na wspomniane końcowe 20% należności z tytułu przedmiotowej dostawy, Strona wystawiła fakturę VAT ze stawką 0%, którą ujęła - nie składając przy tym informacji podsumowującej za I kwartał 2005r. - w deklaracji VAT-7 w deklaracji za marzec 2005r. w części C.1. poz. 6 jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Następnie zwróciła się w trybie art. 14a ust. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa o interpretację co do prawidłowości rozliczenia przedmiotowej kwoty. Postanowieniem z dnia 19.09.2005r. - uznając stanowisko Strony za nieprawidłowe - Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, iż na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) obowiązek podatkowy z tytułu eksportu przedmiotowych towarów, także co do przedmiotowych 20% należności otrzymanej w 2005r., powstał z chwilą potwierdzenia przez graniczny urząd celny ich wywozu z terytorium Polski, tj. w 2003r.

Po otrzymaniu w/w postanowienia Strona skorygowała faktury wystawione w 2003r. w taki sposób, aby łączna kwota należności z nich wynikająca odpowiadała całości ceny eksportowanych towarów ustalonej w umowie oraz wystąpiła do naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o odpowiednią zmianę w/w zgłoszeń celnych (co nastąpiło decyzją z dnia 25.04.2006r.).

W związku z powyższym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska co do:

- możliwości dokonania w zw. z brzmieniem art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa korekty deklaracji VAT - 7 za maj 2003r. zwiększającej kwotę eksportu do równowartości w złotych kwoty 750.000 euro oraz za marzec 2005r. zmniejszającej uprzednio wykazaną kwotę dostawy wewnątrzwspólnotowej,

- braku konieczności, w przypadku złożenia w/w korekt deklaracji VAT-7, skorygowania kwot podatku należnego lub podatku naliczonego oraz złożenia informacji podsumowującej za pierwszy kwartał 2005r.

Na podstawie art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. nr 8, poz. 60 ze zm), w brzmieniu obowiązującym od 1.09.2005r., jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie do § 2 w/w artykułu skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Mając na uwadze brzmienie wyżej cytowanych przepisów potwierdzić należy co do zasady prawo Strony do skorygowania deklaracji podatkowych, w których błędnie, tj. niezgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm), a przed 1.05.2004r. w ustawie z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), rozliczyła obrót oraz podatek należny z tytułu przedmiotowej sprzedaży.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż uprawnienie do skorygowania deklaracji zgodnie z art. 81b § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zostaje zawieszone na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą albo wyłączone na podstawie art. 81b § 3 w/w ustawy.

Zauważyć przy tym należy, iż w przypadku eksportu towarów, o czym była mowa w postanowieniu z dnia 19.09.2005r., fakt iż obowiązek podatkowy - zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym - powstał z chwilą potwierdzenia przez graniczny urząd celny wywozu towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej, nie był równoznaczny z obowiązkiem wykazania tej transakcji w deklaracji podatkowej składanej za dany okres rozliczeniowy stosownie do art. 10 ust. 1 w/w ustawy - na jego podstawie podatnicy byli obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług oraz we właściwym urzędzie celnym deklaracje podatkowe dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W myśl bowiem art. 18 ust. 5 ustawy jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 4 tego artykułu nie został spełniony (tj. podatnik przed złożeniem deklaracji za dany miesiąc nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej) podatnik nie wykazywał tej sprzedaży w ewidencji, o której mowa w art. 27 ust. 4, za dany miesiąc, lecz w miesiącu następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 4, przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten miesiąc. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim, miały zastosowanie stawki właściwe dla sprzedaży tego towaru w kraju. Przepis ten, zgodnie z ust. 6 w/w artykułu miał zastosowanie również w przypadku, gdy podatnik posiadał dokument celny wystawiony przez wewnętrzny urząd celny. Zaś na podstawie ust. 7 tego artykułu otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza państwową granicę Rzeczypospolitej Polskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 5 upoważniał podatnika do dokonania korekty podatku należnego od dokonanej sprzedaży, w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik dokument ten otrzymał.

Ponadto wskazać w tym miejscu należy, iż na podstawie art. 6 ust. 8a w zw. z ust. 8 w/w ustawy obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania co najmniej połowy ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata) w przypadku eksportu towarów powstawał z chwilą przyjęcia zapłaty, jeżeli:

  1. wywóz towarów nastąpi w ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania zaliczki,
  2. eksporter przedstawi w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe kwoty zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 21 ust. 2.

Strona winna zatem dokonać korekty rozliczenia przedmiotowego eksportu z uwzględnieniem wyżej cytowanych przepisów.

W rezultacie potwierdzić należy stanowisko Strony, że o ile w sprawie nie miał zastosowania przepis art. 18 ust. 5 zd. 2 ustawy, powyższe nie pociąga za sobą konieczności korygowania kwoty podatku należnego z tytułu omawianej transakcji.

Co sie tyczy rozliczenia podatku za marzec 2003r., to Strona - stosownie do wyrażonego w postanowieniu z dnia 19.09.2005r. stanowiska - ma możliwość (winna) dokonać odpowiedniej korekty deklaracji złożonej za ten miesiąc w części dotyczącej dostawy wewnątrzwspólnotowej (poz. 6) poprzez obniżenie jej kwoty o równowartość 150.000 euro.

W/w korekty, zarówno w zakresie eksportu, jak i dostawy wewnątrzwspólnotowej, jako dotyczące sprzedaży opodatkowanej co do zasady nie rodzą obowiązku dokonania korekt kwot podatku naliczonego wykazanego przez Stronę w odpowiednich miesiącach.

Natomiast co się tyczy obowiązku złożenia informacji podsumowującej za I kwartał 2005r., to zastosowanie ma art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm), według którego podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Powyższe oznacza, iż obowiązek złożenia informującej spoczywa jedynie na podatnikach dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji stwierdzić należy, iż Strona nie była zobowiązana do złożenia informacji podsumowującej za I kwartał 2005r. (o ile w danym okresie rozliczeniowym nie powstał u Niej obowiązek podatkowy z tytułu innych czynności wymienionych w wyżej cytowanym art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj