Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-24-3-GK/06
z 28 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-24-3-GK/06
Data
2006.06.28


Referencje


Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
czasopisma
dodatki
materiały reklamowe
obniżenie podatku należnego
podatek od towarów i usług
przekazanie


Pytanie podatnika
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości (do 5zł) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z ww. nieodpłatnym przekazaniem?3. Czy nieodpłatne przekazanie na własność towarów innych niż wymienione w pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?4. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami wymienionymi w pkt 3?5. Czy przekazanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 24 marca 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych, prezentów o małej wartości (do 5zł), oraz innych towarów, jak również wpływu na opodatkowanie tych czynności faktu związania ich z prowadzoną działalnością i obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 marca 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 28 marca 2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20 kwietnia 2006 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. W celu uatrakcyjnienia oferty, Spółka dołącza do sprzedawanych czasopism różnego rodzaju towary, które są wytwarzane metodami poligraficznymi oraz metodami innymi niż poligraficzna (gadżety). Praktyka ta służy zwiększeniu ilości sprzedawanych czasopism. Spółka nabywa przedmiotowe towary i następnie dołącza je do części nakładu sprzedawanych czasopism (tzw. nakład dzielony). W przypadku nakładu dzielonego ceny egzemplarzy czasopism z gadżetem są wyższe od ceny egzemplarza czasopism bez dołączonego gadżetu. Różnica w cenie poszczególnych egzemplarzy czasopism nie odzwierciedla ceny nabycia lub kosztu wytworzenia gadżetu. Dołączenie gadżetu do czasopism ma na celu uatrakcyjnienie oferty i stanowi działanie marketingowe. Część gadżetów spełnia definicję drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, bądź prezentów o małej wartości w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. – zwanej dalej „ustawą”), część natomiast nie spełnia tej definicji.

Spółka zadała następujące pytania:

  1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości (do 5zł) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z ww. nieodpłatnym przekazaniem?
  3. Czy nieodpłatne przekazanie na własność towarów innych niż wymienione w pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  4. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami wymienionymi w pkt 3?
  5. Czy przekazanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością?

W opinii Spółki w przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości a także innych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy zachowaniu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotowymi przekazaniami, przy zachowaniu pozostałych ustawowych warunków do dokonania tego obniżenia (prawidłowe udokumentowanie zakupu, możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów itp.).

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2005 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Z powyższego wynika, iż co do zasady dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, który stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, natomiast przez prezenty o małej wartości, rozumie się m.in. przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5zł.

Z powyższego wynika, iż nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (bez ograniczenia kwot), jak również prezentów o małej wartości (do 5zł) nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, bowiem zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy, ograniczenie o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania.

Jednocześnie tut. organ podatkowy stoi na stanowisku, iż z literalnego brzmienia przepisu art. 7 ust. 2 ustawy nie wynika aby przekazanie przez Podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy było czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, bowiem jest to niewątpliwie przekazanie na cele ściśle związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, jednakże art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do m.in. przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, zatem z przytoczonych przepisów a contrario wynika, iż przekazanie towarów nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami w rozumieniu ustawy związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Zakup towarów związany z akcją promocyjną, zdaniem tut. organu podatkowego, uprawniał co do zasady Spółkę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy tym zakupie.

W przedstawionej sprawie istotne jest czy pobieranie wyższej ceny za gazetę z gadżetem w stosunku do ceny gazety bez tego gadżetu wynika jedynie z dołączenia dodatku, czy też związane jest z inną szatą graficzną, treścią lub innymi elementami mającymi wpływ na zawartość samej gazety. Jak wynika z zapytania Spółki różnica w cenie wynika tylko z dołączenia gadżetu.

W opinii tut. organ podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do nieodpłatnego wydania drukowanych materiałów reklamowych, bądź prezentów o małej wartości a także innych towarów. Dostawa przedmiotowych gadżetów ma charakter odpłatny, bowiem fakt dołączenia gadżetu do gazety znajduje odzwierciedlenie w cenie kompletu (gazety i gadżetu). Zdaniem tut. organu podatkowego przedmiotem sprzedaży są dwa odrębne towary. Do nieodpłatnego przekazana gadżetów doszłoby jedynie w sytuacji braku odzwierciedlenia tego faktu w cenie za komplet tj. za czasopismo i gadżet, lub gdy różnica w cenie kompletu wynika jedynie ze zmian poczynionych w czasopiśmie w stosunku do czasopisma sprzedawanego bez gadżetu. Takie działania Spółki mają charakter działań promocyjnych, gdzie z natury rzeczy cena zwykle jest niższa niż stosowane ceny w normalnej sprzedaży, a często jest niższa niż koszt wytworzenia.

W zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego znajdą zastosowanie przepisy art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Z powyższych unormowań wynika, iż Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu zarówno towarów spełniających definicję drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości (do 5zł), jak również innych towarów będących przedmiotem dostawy – sprzedaż gazety oraz sprzedaż gadżetu za odpłatnością - na zasadach ogólnych (przy uwzględnień ustawowych ograniczeń w dokonaniu tych odliczeń), gdyż zakup ich był związany z działalnością firmy i czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj