Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POV/415-12/06
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POV/415-12/06
Data
2006.05.25



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
pobór podatku
pomoc
zaliczka na podatek
żołnierze


Pytanie podatnika
Decyzją z dnia 17.10.2005r. została przyznana przez Ministerstwo Obrony Narodowej pomoc na przekwalifikowanie w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej. Warunkiem przelania przyznanej kwoty na konto podmiotu prowadzącego przekwalifikowanie, było dokonanie wpłaty dziesięciu procent tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego. Przedmiotowa kwota została wpłacona na konto Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w dniu 30.11.2005r. W 2006r. Wojewódzki Sztab Wojskowy wystawił informację PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2005r. wpisując w poz. 32 „art.30 ust.1 pkt4 rekonwersja” oraz w poz. 33 kwotę 2719,40zł. Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisach prawa podatkowego przedstawiono następujące stanowisko cyt:
-”Według mnie płatnik wystawił niepotrzebnie PIT-8C skoro przychód był opodatkowany ryczałtem i należny podatek został zapłacony.”


POSTANOWIENIE

Stosownie do postanowień art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.02.2006r. (data wpływu 06.03.2006r.), w sprawie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowania kosztów przekwalifikowania w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej postanawiam uznać stanowisko przedstawione w złożonym wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek.
Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 pow. ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia. W dniu 06.03.2005r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:
Decyzją z dnia 17.10.2005r. została przyznana przez Ministerstwo Obrony Narodowej pomoc na przekwalifikowanie w związku ze zwolnieniem z zawodowej służby wojskowej. Warunkiem przelania przyznanej kwoty na konto podmiotu prowadzącego przekwalifikowanie, było dokonanie wpłaty dziesięciu procent tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego. Przedmiotowa kwota została wpłacona przez Podatnika na konto Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w dniu 30.11.2005r.W 2006r. Wojewódzki Sztab Wojskowy wystawił informację PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2005r. wpisując w poz. 32 „art. 30 ust. 1 pkt 4 rekonwersja” oraz w poz. 33 kwotę 2719,40zł.

Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepisach prawa podatkowego przedstawiono następujące stanowisko cyt:
-”Według mnie płatnik wystawił niepotrzebnie PIT-8C skoro przychód był opodatkowany ryczałtem i należny podatek został zapłacony.”

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
W dniu 01.07.2004 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 07.06.2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych i byłych żołnierzy zawodowych z pomocy w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego oraz pośrednictwa pracy (Dz. U. Nr 147, poz. 1549 z 2004 r.) na Wojewódzkie Sztaby Wojskowe nałożyły obowiązek udzielania pomocy rekonwersyjnej.
Pomocą rekonwersyjną objęci zostali, zgodnie z art. 120 wyżej cyt. ustawy, byli żołnierze zawodowi oraz żołnierze zawodowi będący w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego, którzy mogą nieodpłatnie korzystać z form pomocy określonych w art. 120 ust. 2 ustawy, tj. z:
- przekwalifikowania zawodowego lub przyuczenia do zawodu, doradztwa zawodowego albo odbywania praktyk zawodowych;
- przejazdów z miejsca zamieszkania żołnierza do ośrodków szkolenia, w których następuje przekwalifikowanie zawodowe lub przyuczenie do zawodu albo do miejsca odbywania praktyk zawodowych;
- zakwaterowania w okresie szkolenia lub przyuczenia do zawodu albo odbywania praktyk zawodowych.
Stosownie do powołanego przepisu art. 120 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - pomoc w zakresie przekwalifikowania, doradztwa zawodowego lub pośrednictwa pracy (pomoc rekonwersyjna) przysługuje byłym żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej z powodów określanych w art. 111 pkt 3, 8, 9 lit. b i 10 oraz art. 112 pkt 3-5, a także żołnierzom przeniesionym do dyspozycji oraz żołnierzom zawodowym w okresie wypowiedzenia stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej. W świetle przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr14 poz. 176 z późn. zm.) świadczenia wypłacone w ramach pomocy rekonwersyjnej stanowią przychód, do którego opodatkowania zastosowanie ma przepis art. 30 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy mówiący, iż od świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym lub stosunkiem pracy pobiera się w myśl art. 41 ust. 4 w/w ustawy zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 %.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego płatnik winien przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu w którym pobrano podatek na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby lub miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).
Zgodnie z art. 42a pow. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż stanowisko wyrażone w podaniu „Według mnie płatnik wystawił niepotrzebnie PIT-8C” jest prawidłowe. W związku z powyższym Podatnik nie ma obowiązku wykazywać dochodu wykazanego w PIT-8C w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art.14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj