Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
PPE3/443-10/06
z 5 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPE3/443-10/06
Data
2006.06.05



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
działalność artystyczna
impreza artystyczna
impreza sportowa
należność
opodatkowanie
zadania własne


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych od Marszałka Województwa Lubleskiego, Starostwa Powiatowego, środków na wykonanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, środków na zadania z zakresu sportu i rekreacji otrzymywanych od Gminy Miejskiej, darowizn finansowych od osób fizycznych oraz przychodów z tytułu akredytacji uczestników imprez organizowanych przez Ośrodek Kultury w ramach działalności kulturalnej?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 § 1 w związku z art.14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U.z 2005 roku Nr 8, poz.60 z późn.zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim postanawia uznać stanowisko Ośrodka Kultury i Rekreacji zawarte w złożonym w dniu 27.04.2006 r. wniosku w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji przedmiotowych, darowizn finansowych od osób fizycznych oraz należności z tytułu akredytacji uczestników imprez za prawidłowe z obowiązującym stanem prawnym.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24.04.2006 roku (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 27.04.2006 r.) Ośrodek Kultury i Rekreacji zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji otrzymywanych od Marszałka Województwa Lubelskiego, Starostwa Powiatowego w Radzyniu Podlaskim, środków na wykonanie zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, środków na zadania z zakresu sportu i rekreacji otrzymywanych od Gminy Miejskiej, darowizn finansowych od osób fizycznych oraz przychodów z tytułu akredytacji uczestników imprez organizowanych przez O.K.i R. w ramach działalności kulturalnej.

Przedstawiając stan faktyczny Ośrodek Kultury i Rekreacji poinformował, że jako instytucja wykonuje zadania z zakresu kultury, sportu i rekreacji oraz profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu. Na wykonywanie tych zadań środki finansowe pozyskuje między innymi z dotacji organów samorządu terytorialnego, darowizn od osób fizycznych, a także z tytułu akredytacji uczestników imprez organizowanych przez Ośrodek w ramach imprez kulturalnych.

Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie Ośrodek Kultury i Rekreacji wyraża stanowisko, że otrzymywane wymienione we wniosku środki finansowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przywołując treść art.5 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Udzielając interpretacji w zakresie wyrażonym we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim stwierdza, że uregulowania odnoszące się zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług zostały zawarte w DZIALE II cytowanej ustawy. Zgodnie z treścią art.5 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ustawodawca definiując w art.7 pojęcie dostawy towarów w ust.2 pkt 2 zastrzegł, że przez dostawę towarów rozumie się również wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny.

Przyrównując opisany we wniosku stan faktyczny do treści zacytowanych przepisów należy przyjąć, iż czynności w nim opisane nie stanowią dostawy towarów. Czynności te w rozumieniu przepisów ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 8 są usługami. Nie mniej jednak na podstawie art. 43 ust.1 jako usługi związane z kulturą wymienione pod poz.11 załącznika Nr 4 do ustawy zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W DZIALE VI w/w ustawy zostały unormowane między innymi zagadnienia związane z opodatkowaniem dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze związanych z dostawą lub świadczeniem usług. W art.29 ust.1 wskazano, że podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art30-32, art.119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem konkretnych usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny element uzupełniający podstawę opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi. Nie mniej aby takie dofinansowanie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT musi być ono bezpośrednio związane z daną dostawą lub świadczeniem danych usług.

Skoro w opisanych we wniosku sytuacjach otrzymywane dofinansowanie nie jest powiązane ze świadczeniem konkretnych usług i nie ma ono wpływu na ich cenę, gdyż usługi te są świadczone przez Ośrodek Kultury i Rekreacji nieodpłatnie to dotacje oraz dopłaty te nie podwyższają podstawy opodatkowania.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, oraz nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim.

W przypadku składania zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł. od zażalenia oraz 50 gr. od każdego załącznika. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art.222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj