Interpretacja Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego
ZDE/423-79-38/06
z 28 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZDE/423-79-38/06
Data
2006.04.28



Autor
Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Sprzedaż nieruchomosci i praw majątkowych


Słowa kluczowe
cena nabycia
cena rynkowa
mieszkanie zakładowe
obniżenie ceny
zbycie praw majątkowych
zbycie rzeczy


Pytanie podatnika
Czy w związku ze zbyciem przedmiotowych lokali mieszkalnych za 5% ich wartości rynkowej, w stosunku do Spółki będzie miał zastosowanie przepis art. 14 cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając zapisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, po analizie złożonego w dniu 07 marca 2006r. wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie zastosowania art. 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku zbycia lokali zakładowych za 5% ich wartości rynkowej jest nieprawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 07 marca 2006r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm), uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2006r.

Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka powstała w dniu 31 stycznia 1994r. na podstawie aktu przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w związku z przepisami ustawy z dnia 30 kwietnia 1993r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji. W dniu 28 września 1996r. Skarb Państwa sprzedał 51% akcji Spółki, Mazowieckim ... S.A. w ... obecnie ... S.A. Spółka jest właścicielem mieszkań zakładowych zajmowanych przez pracowników lub ich rodziny. Mieszkania zostały wybudowane przez poprzednika prawnego Spółki - Przedsiębiorstwo Państwowe ... w ... dla swoich pracowników. Spółka podjęła czynności zmierzające do sprzedaży lokali najemcom.

Spółka nie jest "zbywcą" w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa (Dz. U. z 2001r. Nr 4, poz. 24 z późn. zm.), tzn.:

- przedsiębiorstwem państwowym,

- spółką handlową, w odniesieniu do której Skarb Państwa jest podmiotem dominującym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539), z wyłączeniem Polskich Kolei Państwowych Spółki Akcyjnej.

- inną państwową osobą prawną, z wyłączeniem Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Spółka nie jest także jedną z rodzaju Spółek prawa handlowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1994r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe (Dz. U. Nr 119, poz. 567 z późn. zm.), to znaczy:

- spółką handlową powstałą w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, których akcje (udziały) zostały wniesione do narodowych funduszy inwestycyjnych zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 1993r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.)

- bądź też spółką handlową powstałą w wyniku przekształceń przedsiębiorstw państwowych, w których Skarb Państwa ma co najmniej 50% udziałów lub akcji.

Spółka zamierza zbyć lokale na podstawie uchwał organów Spółki wyrażających zgodę na zbycie według zasad cyt. ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... Lokale nie są zamortyzowane, natomiast wartość rynkowa jest wyższa niż cena sprzedaży z upustami. Spółka uważa, iż zgodnie z cyt. ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... najemcy mają prawo do nabycia lokalu z upustami za 5% ceny.

W związku z powyższym Jednostka wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w związku ze zbyciem przedmiotowych lokali mieszkalnych za 5% ich wartości rynkowej, w stosunku do Spółki będzie miał zastosowanie przepis art. 14 cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając zapisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań.

Zdaniem Spółki fakt, iż najemcy nabyli prawo do nabycia lokali z upustem zgodnie z cyt. ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. powoduje po stronie Spółki obowiązek zbycia po obniżonej cenie i nie rodzi obowiązku doszacowania a tym samym obowiązku podatkowego od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży a ich wartością rynkową.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 cyt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe. Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się nie nie tylko otrzymane pieniądze, wartości pieniężne (w tym również różnice kursowe), ale także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast zgodnie z art. 14. ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1 ww. artykułu, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, to zgodnie z art. 14 ust. 3 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nie udzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Zaznaczyć należy, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w sferę swobody zawierania umów cywilnoprawnych, natomiast wyłącznie oceniają ich skutki prawnopodatkowe.

Jeżeli dochodzi do ujawnienia przez organy podatkowe znaczącej różnicy pomiędzy ceną sprzedaży przedmiotu umowy, a ceną jaką tego rodzaju przedmiot mógłby (teoretycznie) osiągnąć w obrocie z innymi podmiotami, organy te podejmują, w ramach przysługujących im uprawnień, działania dla ustalenia przyczyn wystąpienia tej różnicy oraz związanych z nią ewentualnych skutków podatkowych. Urząd skarbowy doprowadza do ustalenia - dla celów podatkowych - wartości sprzedaży składnika majątku, gdy cena podana przez strony w umowie odbiega znacznie i w sposób nie uzasadniony od ceny rynkowej. W sytuacji zaniżenia ceny umownej skutkuje to zwiększeniem, przychodów zbywcy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że Spółka nie jest "zbywcą" w rozumieniu art. 2 pkt 1 cyt. ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... nie jest także jedną z rodzaju Spółek prawa handlowego w rozumieniu art. 1 ust 2 cyt. ustawy z dnia 12 października 1994r. o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. Podatnik na dzień wydania niniejszego postanowienia jest Spółką z mniejszościowym udziałem skarbu państwa, a zatem nie może stosować jako podstawy prawnej dla zbywania mieszkań zakładowych przepisów cyt. ustawy 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... gdyż Spółka nie jest "zbywcą" w rozumieniu art. 1 i art. 2 pkt 1 wskazanej ustawy.

Spółka zamierza zbyć lokale na podstawie uchwał organów Spółki wyrażających zgodę na zbycie według zasad cyt. ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... Zatem Spółka przyjęła dla swoich celów zasady zbywania lokali analogiczne jak te opisane w przedmiotowej ustawie, jednak podstawą prawną sprzedaży nie jest sama cyt. ustawa z 15 grudnia 2000r. ale uchwały podjęte przez organy Spółki.

Jak wynika z pisma Spółka zamierza zbyć lokale po cenie znacznie odbiegającej od wartości rynkowej o której mowa w art. 14 ust. 2 ustawy. W takiej sytuacji znajdzie zastosowanie cyt. powyżej art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując jeżeli wnioskodawca nie był zobligowany do stosowania przepisów cyt. ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o zasadach zbywania mieszkań... ale dobrowolnie skorzystał z regulacji w nich zawartych dla ustanowienia własnych zasad zbywania mieszkań zakładowych zawartych w uchwałach Spółki, to przepis art. 14 cyt. ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych znajduje w sprawie pełne zastosowanie.

Mając na uwadze przytoczone przepisy trzeba uznać, że spółka powinna wykazać przychód ze zbycia lokalu w takiej wysokości, jaka wynika z zawartej umowy, nawet jeśli cena ta znacząco odbiega od wartości rynkowej. Ustalenie przychodu w innej wysokości odbywa się z inicjatywy Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielania.

Zgodnie z art.14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie.

Zażalenia, zgodnie z art. 223 § 1 w związku z art. 239 i 236 § 2 pkt 1 wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj