Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-3/95/06/MC
z 22 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-3/95/06/MC
Data
2006.03.22



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
faktura korygująca
kopia faktury
korekta
likwidacja działalności
obniżenie ceny
otrzymanie faktury
potwierdzenie odbioru
przychód
reklamacje
sprzedaż
uwzględnienie
zmniejszenie


Pytanie podatnika
Spółka sprzedała w 2002 r. towar przedsiębiorcy-osobie fizycznej. W X/2003 r. towar był reklamowany, co w części uwzględniono, wystawiając w X/2005 r. na przedsiębiorcę fakturę korygującą, przesłaną listem poleconym. Nabywca odebrał korespondencję w XI/2005 r., co wynika z pocztowej zwrotki. Przedsiębiorca zakończył działalność gospodarczą w 4. kwartale 2005 r. Czy potwierdzenie otrzymania faktury korygującej stanowi podstawę korekty sprzedaży za okres, w którym wystawiono tę fakturę? Spółka zamierza skorygować przychody w 2006 r. w miesiącu otrzymania potwierdzenie doręczenia faktury korygującej.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 4 stycznia 2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 5 stycznia 2006 r.), uzupełnionym w dniu 7 i 17 marca 2006 r.

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej sprzedała w 2002 roku na rzecz innego przedsiębiorcy towar. Przedsiębiorcą była osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Towar był reklamowany przez nabywcę. Reklamacja została uwzględniona co do części towaru.

Spółka w październiku 2005 r. wystawiła fakturę korygującą, uwzględniającą zmniejszoną wartość towaru w następstwie zgłoszonej reklamacji. Faktura korygująca została przesłana listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Korespondencja została odebrana przez nabywcę w listopadzie 2005 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiana faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zobowiązuje sprzedającego do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (§ 16).

Wnioskodawca posiada taki dokument w postaci pocztowej zwrotki poświadczającej odebranie korespondencji zawierającej fakturę korygującą.

Nabywca towaru w dacie sprzedaży był osobą samodzielnie prowadzącą działalność gospodarczą. Obecnie nadal jest przedsiębiorcą, lecz prowadzącym działalność w ramach spółki cywilnej z innym przedsiębiorcą. Przedsiębiorcy w ramach spółki otrzymali nowy numer NIP.

Faktura korygująca była wystawiona przez Podatnika na nabywcę towaru - przedsiębiorcę samodzielnie prowadzącego działalność gospodarczą. Na fakturze korygującej został wpisany numer NIP tegoż przedsiębiorcy.

W opinii Wnioskodawcy po zapoznaniu się z obowiązującym orzecznictwem można przyjąć, że nawet gdyby faktura nie została przez kupującego podpisana, to wymóg potwierdzenia odbioru został spełniony w następstwie przesłania listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Zdaniem Spółki w zakresie podatku dochodowego potwierdzenie otrzymania faktury korygującej stanowi podstawę do dokonania korekty sprzedaży za okres, w którym wystawiono tę fakturę - art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przed planowanym dokonaniem w/w czynności Spółka wnosi o potwierdzenie poprawności zaprezentowanego przez nią stanowiska. W uzupełnieniu wniosku z dnia 07.03.2006 r. Spółka informuje, iż zamierza skorygować przychody roku 2006 w miesiącu, w którym otrzyma potwierdzenie otrzymania faktury korygującej.

W odpowiedzi na wezwanie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie Nr 1472/ROP1/423-3/9106/MC z dnia 9 marca 2006 r. dotyczące uszczegółowienie wniosku Spółka wyjaśniła, iż towar został zareklamowany w październiku 2003 r., reklamacja została złożona zgodnie z umową i została przez Spółkę uwzględniona. Skutkiem tego uznania była obniżka ceny, która została zapłacona w części przez nabywcę (osobę fizyczną), w części przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w ramach spółki cywilnej (przedsiębiorca z innym numerem NIP przyjął do rozliczenia nierozliczone transakcje osoby fizycznej, która zakończyła działalność gospodarczą w IV kwartale 2005 roku). Spółka wystawiła fakturę korygującą na nabywcę (osobę fizyczną) po otrzymaniu uzgodnionej ceny, to jest w 2005 roku, którą wysłała za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Potwierdzenie odbioru korespondencji podpisane zostało nazwiskiem kontrahenta, który działał jako osoba fizyczna, a następnie jako wspólnik spółki cywilnej. Podpisana kopia faktury nie została do dziś zwrócona do Spółki z powodu nie istnienia firmy nabywcy i braku możliwości rozliczenia przez niego podatku VAT określonego w tej fakturze. Nie odesłano również oryginału faktury korygującej. Z powodu braku możliwości rozliczenia tej transakcji do 31 marca 2006 r., to jest do dnia w którym należy złożyć zeznanie podatkowe za 2005 rok, faktura korygująca wystawiona w 2005 roku, zdaniem Spółki, będzie musiała być anulowana i sporządzona z nową datą bieżącą, tak by można było zawarte w niej kwoty rozliczyć.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych obowiązani są, na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Zgodnie z cytowanym przepisem określenie podstaw opodatkowania następuje na podstawie ksiąg rachunkowych prowadzonych według przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591). Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych dokumenty ujmuje się w księgach rachunkowych zgodnie z przyjętymi przez Spółkę zasadami rachunkowości.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 updop za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Do odpowiedniego udokumentowania faktur i faktur korygujących zastosowanie mają przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają bowiem obowiązku potwierdzenia otrzymania faktury.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że działalność gospodarcza prowadzona przez osobę fizyczną na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej została zlikwidowana. Osoba fizyczna (były przedsiębiorca) zawarła umowę spółki cywilnej, która uzyskała nowy numer NIP. W momencie wysyłki korespondencji zawierającej fakturę korygującą nabywca nie prowadził już samodzielnie działalności gospodarczej, lecz został wspólnikiem odrębnego podmiotu - spółki cywilnej. Jeżeli podmiot prowadzący działalność gospodarczą został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej to w świetle prawa jest on podmiotem nieistniejącym, w związku z czym powyższa transakcja nie może być prawnie skutecznie przeprowadzona. Spółka wystawiła fakturę korygującą na podmiot, który już nie istnieje. Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego Spółka nie ma więc prawnych podstaw do uwzględnienia reklamacji, a tym samym możliwości jej uwzględnienia w przychodach (korygowania przychodu) - traktując, zgodnie z art. 12 ust. 3 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 3 updop, otrzymany za 2002 r. przychód jako należny.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku towarów i usług zostały udzielone postanowieniami Nr 1472/RPP1/443-175/06/SS oraz 1472/RPP1/443-176/06/SS z dnia 17 marca 2006 r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj