Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-417/06/KS
z 19 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-417/06/KS
Data
2006.07.19



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
korekta faktury
nadpłata
usługi inżynierskie


Pytanie podatnika
1. Czy opisane we wniosku usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju?
2. Czy Spółka powinna skorygować deklaracje VAT za miesiące, w których następowała wypłata prowizji, począwszy od maja 2004 r. wykazując kwotę nienależnie zapłaconego podatku VAT jako nadpłatę – do przeniesienia na następne okresy rozliczeniowe?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 24.04.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 25.04.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż cyt: “od 1 maja 2004 r. C. Sp. z o.o. otrzymywała prowizję od dostawcy zagranicznego (unijnego) będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT, który swój towar sprzedawał bezpośrednio do odbiorcy w Polsce. Prowizja była liczona od obrotu dostawcy zagranicznego, ale wypłacana była spółce C. wyłącznie za świadczenie usług doradztwa technicznego, wykonywanych przez naszych pracowników – inżynierów technologów polegającego na uczestnictwie w rozwiązywaniu problemów technologicznych poprzez proponowanie możliwych do zastosowania środków z asortymentu partnera, dokonywaniu analiz technicznych w procesie technologicznym, tworzeniu dokumentacji technicznych i raportów dla partnera (...)”. W zakresie świadczonych usług nie znalazły się usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów. Świadczone usługi Spółka opodatkowywała według stawki 22 %. W celu potwierdzenia prawidłowości stosowanej stawki podatku Strona wystąpiła do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu dokonania klasyfikacji statystycznej świadczonych usług. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.20.3 Usługi inżynierskie.

W kontekście powyższego stanu faktycznego Strona stoi na stanowisku, iż opisane usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju w konsekwencji czego Spółka, cyt: “(...) powinna skorygować deklaracje VAT za miesiące, w których następowała wypłata prowizji, począwszy od maja 2004 r. wykazując kwotę nienależnie zapłaconego podatku VAT jako nadpłatę – do przeniesienia na następne okresy rozliczeniowe”.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) (dalej ustawa) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy: “w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: 1)osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub2)podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania”. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy, jako usługi co do których miejsce świadczenia określa się w powołany wyżej sposób, wymienia między innymi usługi architektoniczne i inżynierskie (PKWiU 74.2).

W myśl przepisu art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Powyższy przepis stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798) faktury dokumentujące świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego nie zawierają stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 1 i 2 w związku z § 9 rozporządzenia).

W sytuacji kiedy Podatnik wystawił fakturę, w której wykazał kwotę podatku zastosowanie znajduje przepis art. 108 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis art. 108 ust. 1 zakłada szczególny przypadek samoistnego powstania obowiązku podatkowego, w efekcie samego wystawienia faktury wykazującej kwotę podatku od towarów i usług. Nie jest konieczne przy tym zaistnienie czynności podlegającej opodatkowaniu. Poza tym nie jest istotne, z jakiego powodu podatnik wykazał w fakturze nienależną kwotę podatku. Z artykułu tego nie wynika, że chodzi o fakturę dokumentującą zaistniałą transakcję. Oznacza to, że art. 108 ust. 1 znajduje zastosowanie w każdym przypadku, gdy zostanie wystawiona faktura. Tak więc obejmuje nie tylko przypadki, gdy doszło do sprzedaży, ale sprzedaż ta była zwolniona lub nieopodatkowana jak również przypadki, gdy faktura nie dokumentuje żadnej czynności (nie odzwierciedla żadnej transakcji).

Zgodnie z przepisem § 17 ust. 1 wyżej powoływanego rozporządzenia w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik jest obowiązany do wystawienia faktury korygującej. W myśl art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W opisanym stanie faktycznym Stronie przysługuje prawo do dokonania korekty faktur. Zarówno treść faktury korygującej, przypadki w których jest ona wystawiana jak i zasady jej wystawiania wynikają z § 16 i § 17 powyższego rozporządzenia.

Przepis § 16 ust. 4 rozporządzenia stanowi, iż w przypadku wystawienia faktury korygującej sprzedawca (wystawca faktury) jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej jest podstawą do ujęcia tej faktury w rejestrze sprzedaży i uprawnia do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał stosowne potwierdzenie (w przypadku zaś podatników rozliczających się kwartalnie – w rozliczeniu za kwartał, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej). Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy rozliczeń z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, usług rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych, eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Stosownie do przepisu § 27 ust. 1 “przepisy § 9, 11 – 23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze”.

Ustawodawca w cytowanym przepisie przez użycie słowa “odpowiednio” wskazał, że zastosowanie znajdzie zasada ogólna sformułowana w § 16 ust. 4 w zdaniu pierwszym, tj. istnieje obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Z uwagi na powyższe dopiero otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dotyczącej usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju jest podstawą do ujęcia takiej faktury w rejestrze sprzedaży i uprawnia do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawca faktury otrzyma stosowne potwierdzenie.

Nie mają ponadto zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisy dotyczące nadpłat zawarte w rozdziale 9 Ordynacji podatkowej, gdyż Strona nie będzie obowiązana w opisanej sytuacji do złożenia korekt deklaracji VAT-7 lecz do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została udzielona postanowieniem nr 1472/ROP1/432/153/227/06/MK z dnia 12.07.2006 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj