Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PP/443-43/06
z 7 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-43/06
Data
2006.07.07



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz
opodatkowanie
środki pieniężne


Pytanie podatnika
Czy zasadym jest opodatkowanie podatkiem od towarów i usług otrzymanej dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet 2 oraz czynności przekazania pozostałym członkom konsorcjum środków dotacji?


Spółka w przedmiotowym wniosku podała, iż Jej działalność między innymi polega na udzielaniu pożyczek małym i średnim przedsiębiorcom ze środków własnych i pomocowych, oraz że zamierza realizować projekt polegający na uruchomieniu Śląskiej Sieci Aniołów Biznesu Silban”. Projekt ten zostanie sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Priorytet 2 – wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.Projekt „Silban obejmuje uruchomienie organizacji budującej powiązania i kojarzącej ze sobą inwestorów tzw. „Aniołów Biznesu” z małymi i średnimi przedsiębiorcami zamierzającymi uruchomić przedsięwzięcia innowacyjne.„Silban” będzie poszukiwał potencjalnych pomysłodawców i inwestorów, organizował akcje informacyjne i konferencje, uczestniczył w kierowaniu biznesplanów do weryfikacji przez ośrodki badawczo-rozwojowe w celu potwierdzenia ich innowacyjności, kojarzył podmioty dysponujące różnymi kategoriami kapitału /finansowego, technologii, zasobów przedsiębiorczości/ z podmiotami, którym brak kapitału uniemożliwia uruchomienie innowacyjnych projektów.Spółka podała, że przewiduje się nawiązanie współpracy i członkostwo w funkcjonującej w Unii Europejskiej organizacji – European Business Angel Network – EBAN.Efektem działalności „Silban” ma być umożliwienie, ułatwienie przedsiębiorcom dostępu do kapitału zewnętrznego, a ostatecznie wejście kapitałowe podmiotu z grupy „Aniołów Biznesu” do podmiotu dysponującego innowacyjnym projektem działalności.Projekt zorganizowania Śląskiej Sieci Aniołów Biznesu zostanie sfinansowany ze środków dotacji, która ma być przeznaczona na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników, nabycia sprzętu i wyposażenia biura, usług prawnych, łączności, składek na udział w EBAN – Europejskiej Sieci Aniołów Biznesu, kosztów organizacji konferencji i akcji informacyjnych. Po uruchomieniu projektu – zorganizowaniu biura, utworzeniu bazy danych o potencjalnych inwestorach i podmiotach zgłaszających zapotrzebowanie na kapitał, będą pobierane opłaty mające charakter symboliczny za:rejestrację w bazie danych „Aniołów Biznesu”,doprowadzenie do realizacji przedsięwzięcia /wejście kapitałowe, bądź inne wsparcie finansowe przedsiębiorcy przez Anioła Biznesu – podmiot dysponujący kapitałami/,opłata za przyjęcie biznesplanów do weryfikacji.W celu zorganizowania projektu, o którym mowa wyżej zawiązano konsorcjum składające się z trzech podmiotów, które będą wykonywać określone w umowie konsorcjum czynności i pokrywać koszty z tym związane. Dotację otrzymuje jeden z członków konsorcjum tj. Fundusz Górnośląski S.A., do którego obowiązków będzie należało rozliczenie środków dotacji polegające na przekazaniu środków pozostałym członkom konsorcjum, po zweryfikowaniu wykazu poniesionych przez nich wydatków i sprawdzeniu czy są one zgodne z planem finansowym stanowiącym zasadniczy element wniosku o udzielenie dotacji. Środki dotacji będą utrzymywane na wydzielonym rachunku bankowym u każdego z uczestników konsorcjum. Rachunki te będą wskazane w umowie dotacji, a operacje na tych rachunkach będą przedmiotem kontroli przez dotującego pod kątem zgodności z planem finansowym.Ponadto Spółka podała, że nie świadczy żadnych usług związanych z projektem, który ma być sfinansowany dotacją. Dotacja ma być przeznaczona na sfinansowanie zakupów towarów i usług oraz opłacenie wynagrodzeń pracowników. Jak wynika z planu finansowego tego projektu łączne wydatki kwalifikowane obejmujące wynagrodzenia pracowników, koszty nabycia sprzętu i wyposażenia biura, utworzenia informatycznej bazy danych, zakupu usług graficznych, poligraficznych, informatycznych, łączności, prawnych, gastronomicznych, promocji publicznej, honorariów dla prelegentów, delegacji, weryfikacji biznesplanów oszacowano na kwotę 609.000 zł. Ww. wydatki zostaną poniesione w latach 2005-2008.Po stronie przychodów związanych z tym projektem zaplanowano opłaty ryczałtowe za rejestrację „aniołów biznesu” i przyjęcie biznesplanów do weryfikacji oraz honorariów za doprowadzenie do realizacji przedsięwzięcia polegającego na tym, że „anioł biznesu” zasila kapitałowo, bądź inwestuje w inny sposób w innowacyjny podmiot, któremu brakuje kapitału /premia za sukces fee/. Przychody oszacowano na 103.000 zł.Różnica pomiędzy planowanymi wydatkami a przychodami zostanie sfinansowana z dotacji. Zatem planowane przychody, o ile zostaną uzyskane, zostaną przeznaczone na finansowanie części kwalifikowanych wydatków związanych z projektem.Spółka podała, że nie dysponuje jeszcze umową dotacji z której będzie wynikał sposób i tryb jej rozliczenia. Jeśli w umowie nie znajdą się zapisy opisujące sytuację, w której nie uda się uzyskać założonych przychodów to wydatki związane z projektem nie pokryte dotacją bądź przychodami obciąża Fundusz Górnośląski S.A. i nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.Usługa za które planuje się pobierać opłaty, tj. usługa kojarzenia inwestorów z podmiotami zgłaszającymi zapotrzebowanie na kapitał należy do grupy usług pośrednictwa finansowego. Za czynności związane z rozliczeniami dotacji i przekazywania środków pozostałym członkom konsorcjum, które ma realizować projekt „Silban” nie będzie pobierane żadne wynagrodzenie. Czynności te będzie wykonywać osoba, której wynagrodzenie jest elementem kosztów projektu sfinansowanego dotacją.

Zdaniem Spółki: 1.Otrzymana dotacja na sfinansowanie projektu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na to, że nie jest bezpośrednio związana z dostawą towarów lub usług i nie jest elementem kalkulacji ceny za czynności wymienione wyżej.2.Czynność przekazywania uczestnikom środków dotacji nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług i może być dokumentowana np. notą uznaniową.

Stanowisko Spółki jest prawidłowe.Ad.1. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę /kwotę należną/ towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze. Z powyższego uregulowania wynika, że nie każda dotacja, subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu, ale tylko ta, która jest związana z przedmiotem opodatkowania VAT czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie /dotację, subwencję/ stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby jednak miało to miejsce, dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. W analizowanym przypadku Spółka podała, że otrzymana dotacja zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów zatrudnienia pracowników, nabycia sprzętu i wyposażenia biura, usług prawnych, łączności, składek na udział w EBAN. Dotacja bowiem przeznaczona jest na pokrycie kosztów działalności Biura Silban”, które zostanie uruchomione po jej otrzymaniu. A zatem dotacja nie ma wpływu na wykonywane przez Spółkę, odpłatne usługi kojarzenia inwestorów z podmiotami zgłaszającymi zapotrzebowanie na kapitał, sklasyfikowanymi według Spółki do grupy PKWiU usług pośrednictwa finansowego.Natomiast za czynności związane z rozliczeniami dotacji i przekazywania środków pozostałym członkom konsorcjum nie będą pobierane żadne opłaty.W związku z powyższym otrzymana dotacja na pokrycie kosztów realizacji nie będzie obrotem i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.Do podstawy opodatkowania włącza się bowiem tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na wysokość cen dostaw i świadczonych usług. Ad. 2.Zgodnie z art. 2 pkt 6/ ustawy z dnia 11 marca 2006r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 434 z późn. zm./ przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:1/ odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;2/ eksport towarów;3/ import towarów;4/ wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5/ wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1/ przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2/ zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3/ świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Z powyższego wynika, iż czynność przekazywania uczestnikom konsorcjum środków dotacji na realizację projektu, nie mieści się w definicjach dostawy towarów oraz świadczenia usług. A zatem czynność powyższa nie podlega unormowaniom ustawy o podatku od towarów i usług.W tej sytuacji czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług winny być dokumentowane innymi niż przewidziane w przepisach o podatku od towarów i usług, dopuszczonymi prawem, dowodami księgowymi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj