Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-242/06/KS
z 27 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-242/06/KS
Data
2006.04.27



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki


Słowa kluczowe
faktura VAT
marża
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
1. Czy w przypadku sprzedaży przez Stronę wyłącznie usług hotelowych, nabywanych od podmiotów trzecich, w cenie nabycia powiększonej o marżę Spółki, może ona wystawiać swoim klientom faktury VAT marża?
2. Czy w przypadku sprzedawanej przez Podatnika usługi kompleksowej obsługi podróży znajdują zastosowanie przepisy art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 14.02.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 15.02.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w kwestiach:

  • wystawiania faktur VAT marża za usługi hotelowe sprzedawane po cenie powiększonej o marżę,
  • zastosowania przepisów art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanej we wniosku usługi kompleksowej obsługi podróży


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik nabywa usługi hotelowe od podmiotów trzecich w celu odsprzedaży klientom. Odbywa się to na dwa sposoby:

1. Spółka sprzedaje usługi hotelowe po cenie wyższej od ceny nabycia (cena nabycia plus marża Spółki),

2. Sprzedaż odbywa się po cenie nabycia usługi, tj. bez marży.

Strona świadczy również usługi kompleksowej obsługi podróży obejmujące w szczególności rezerwacje i zakup usług hotelowych, zakup przejazdów z dworca do hotelu, zakup biletów komunikacyjnych (kolejowych i lotniczych), organizację programu turystycznego. Spółka nabywa od podmiotów trzecich usługi wchodzące w skład usługi kompleksowej obsługi podróży i wystawia fakturę na zamawiającego. Z wniosku Strony wynika, iż wystąpiła ona do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych (OSK) Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie świadczonych przez nią usług (opisanych jako usługi hotelowe i usługi kompleksowej obsługi podróży). W/w usługi zostały sklasyfikowane jako znajdujące się w grupowaniu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. /Dz. U. Nr 89, poz 844/) pod pozycją 63.30.1. “Usługi biur podróży, pilotów wycieczek i przewodników turystycznych; obsługa ruchu turystycznego, gdzie indziej niesklasyfikowana”.

Mając na uwadze przytoczony powyżej stan faktyczny, Spółka zwraca się z następującymi pytaniami:

1. Czy w przypadku sprzedaży przez Stronę wyłącznie usług hotelowych, nabywanych od podmiotów trzecich, w cenie nabycia powiększonej o marżę Spółki, może ona wystawiać swoim klientom faktury VAT marża...

2. Czy w przypadku sprzedawanej przez Podatnika usługi kompleksowej obsługi podróży znajdują zastosowanie przepisy art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług...

Odnosząc się do powyższych pytań Spółka przedstawia swoje stanowisko w następujący sposób:

Ad. 1. Przedmiotowa transakcja dotyczy usługi turystyki i w myśl przepisu art. 119 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania stanowi kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Ad. 2. Usługi kompleksowej obsługi podróży będące usługami turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług powinny zostać opodatkowane na zasadach określonych w przepisach tegoż artykułu.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Przepis art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wprowadza szczególny sposób opodatkowania usług turystycznych, którego istotą jest opodatkowanie marży stanowiącej wynagrodzenie podatników świadczących usługi turystyczne. Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, gdzie przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystycznej, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Warunkiem zastosowania powołanego przepisu jest spełnienie przez Podatnika przesłanek określonych w art. 119 ust. 3, zgodnie z którym podatnik musi:1.mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;2.działać na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;3.przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;4.prowadzić ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

W opisanej we wniosku sytuacji Podatnik (mający siedzibę na terytorium kraju) działając na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek, dokonuje sprzedaży nabytych uprzednio dla bezpośredniej korzyści turysty usług hotelowych w cenie nabycia powiększonej o marżę Spółki, prowadzi stosowną ewidencję i posiada dokumenty określone w cytowanym powyżej przepisie. W takiej sytuacji podstawę opodatkowania będzie stanowić kwota określona w art. 119 ust. 2 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy podatku VAT zobowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem art. 119 ust. 10 tejże ustawy statuującego zakaz umieszczania kwot podatku w fakturach wystawianych przez podatników dokonujących sprzedaży usług opodatkowanych na zasadzie marży.

Zasadę powyższą potwierdzają uregulowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z późn. zm.). Przepis § 9 ust. 8 stanowi, iż faktury dokumentujące świadczenie usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 120 Ustawy, zawierają dane określone w § 9 ust. 1 pkt 1-5 i 12 cytowanego rozporządzenia oraz wyrazy „VAT marża”. W opisanym stanie faktycznym Strona powinna wystawiać faktury zgodnie z zasadami wynikającymi z powołanego wyżej przepisu.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania usługi kompleksowej obsługi podróży Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje iż organy podatkowe nie są uprawnione do klasyfikowania usług do właściwego grupowania PKWiU. Klasyfikacji świadczonej usługi dokonuje podatnik, a w przypadku wątpliwości może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Strona w oparciu o pismo Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi dokonała klasyfikacji opisanej usługi jako usługi turystycznej, cyt.: “Zdaniem Spółki, Usługi Kompleksowej Obsługi Podróży stanowią usługi turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku VAT. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest pismo OSK z dnia 6 grudnia 2005 r. stwierdzające, iż Usługi Kompleksowej Obsługi Podróży mieszczą się w grupowaniu PKWiU 2004r. 63.30.1 “usługi biur podróży, pilotów wycieczek i przewoźników turystycznych; obsługa ruchu turystycznego, gdzie indziej nie sklasyfikowana” (...). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wykonując opisaną usługę Strona spełnia warunki określone w cytowanym powyżej przepisie art. 119 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy organ podatkowy informuje, iż usługa taka podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 119 w/w ustawy.

Odpowiedź na pytanie Strony dotyczące kwestii opodatkowania usług hotelowych sprzedawanych bez marży zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj