Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
DM/P/415-0064/05/AP
z 27 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DM/P/415-0064/05/AP
Data
2006.02.27



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
podróż służbowa krajowa (delegacja krajowa)
podróż służbowa zagraniczna (delegacja zagraniczna)
pracownik
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy podróż z siedziby Spółki w kraju do siedziby kontrahenta np. w Niemczech jest w całości podróżą zagraniczną czy też do momentu przekroczenia granicy jest podróżą krajową?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w sprawie: opodatkowanie diet w zagranicznej podróży służbowej

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w związku z prowadzoną sprzedażą eksportową wysyła swoich pracowników w podróże służbowe na trasie z siedziby Spółki do siedziby kontrahenta np. w Niemczech i z powrotem. Podróż służbowa trwa łącznie 45,5 godziny, w tym na obszarze kraju trwa 17,5 godziny a na terenie Niemiec 28 godzin.

Spółka stoi na stanowisku, iż diety za czas zagranicznej podróży służbowej pracownika wyliczone jako suma diet za część zagraniczną i krajową, w części przewyższającej limit diet wyliczony przy zastosowaniu przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju są wolne od podatku.

Ponadto zdaniem Podatnika podróż z siedziby Spółki w kraju do siedziby kontrahenta np. w Niemczech jest w całości podróżą zagraniczną.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa źródła przychodu, w tym w pkt 1 wymienia m.in. przychody ze stosunku pracy.

Z kolei art. 12 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty w treści tego przepisu zwrot "w szczególności" oznacza, iż wymienione kategorie przychodów zostały przytoczone jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika przysporzeniem majątkowym, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 775 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r., Nr 21, poz. 94 z późn.zm.) pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Na mocy art. 775 §3 Kodeksu pracy pracodawca uprawniony jest do określenia innych, korzystniejszych warunków wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u innego pracodawcy niż państwowa lub samorządowa jednostka sfery budżetowej.

Wypłacone diety oraz zwrot wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej stanowią dla pracownika - w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód ze stosunku pracy.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Sposób rozliczenia należności z tytułu zagranicznych podróży służbowych reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.). Powyższy akt prawny definiuje "zagraniczną podróż służbową" jako podróż odbywaną przez pracownika poza granicami kraju w terminie i w państwie określonym przez pracodawcę.

Pracownikowi z tytułu podróży służbowej odbywanej za granicę przysługują m.in. diety.

Zgodnie z §4 ust. 4 rozporządzenia dietę oblicza się w następujący sposób:

  1. za każdą dobę podróży przysługuje dieta w pełnej wysokości;
  2. za niepełną dobę podróży:

  3. a) do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,
    b) ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 1/2 diety,
    c) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety za dobę podróży w poszczególnych państwach - w myśl §4 ust. 2 rozporządzenia - jest określona w załączniku do rozporządzenia.

Przy czym czas pobytu pracownika za granicą liczy się w różny sposób, w zależności od rodzaju środka komunikacji jakim pracownik podróżuje (§3 rozporządzenia). Czas pobytu pracownika poza granicami kraju liczy się przy podróży odbywanej środkami komunikacji:

  1. lądowej - od chwili przekroczenia granicy polskiej w drodze za granicę do chwili przekroczenia granicy polskiej w drodze powrotnej do kraju;
  2. lotniczej - od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju do chwili lądowania samolotu w drodze powrotnej na pierwszym lotnisku w kraju;
  3. morskiej - od chwili wyjścia statku (promu) z portu polskiego do chwili wejścia statku (promu) w drodze powrotnej do portu polskiego.

Mając powyższe na uwadze, odbycie zagranicznej podróży służbowej łączy się w wielu przypadkach z odbyciem podróży krajowej.

Zagadnienia dotyczące krajowej podróży służbowej regulowane są rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz.U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.).

W myśl § 3 rozporządzenia z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę pracownikowi przysługują również m.in. diety. Przy czym - jak stanowi ust. 2 §4 rozporządzenia - dietę krajową oblicza się za czas od rozpoczęcia podróży (wyjazdu) do powrotu (przyjazdu) w następujący sposób:

  1. jeżeli podróż trwa nie dłużej niż dobę i wynosi:

  2. a) od 8 do 12 godzin - przysługuje połowa diety,
    b) ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości;
  3. jeżeli podróż trwa dłużej niż dobę, za każdą dobę przysługuje dieta w pełnej wysokości, a za niepełną, ale rozpoczętą dobę:

  4. a) do 8 godzin - przysługuje połowa diety,
    b) ponad 8 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Z powyższego wynika, iż na krajowym etapie podróży zagranicznej stosuje się zasady dotyczące krajowych podróży służbowych.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Spółki, iż w przedstawionym stanie faktycznym należy traktować podróż służbową pracowników do Niemiec jako "co do zasady podróż zagraniczną" i stosować tym samym wyłącznie przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Nieprawidłowy jest również pogląd Podatnika, iż diety za czas zagranicznej podróży służbowej pracownika stanowiące sumę diet za część zagraniczną i krajową, w części przewyższającej limit diet wyliczony przy zastosowaniu przepisów ww. rozporządzenia, są wolne od podatku.

Bowiem w sytuacji gdy zagraniczna podróż służbowa łączy się z podróżą krajową (jak w przypadku opisanym przez Spółkę) konieczne jest zawsze wyznaczenie momentów od kiedy mamy do czynienia z poszczególnymi podróżami. Odrębnie należy ustalić wysokość diety za czas podróży służbowej na terenie kraju. Przy czym należną dietę ustala się sumując czas tejże podróży na terenie kraju, który w przypadku przedstawionym przez Spółkę wyniósł 17,5 godziny, a zatem pracownikowi przysługuje 1 dieta w pełnej wysokości (§4 ust. 2 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju).

A odrębnie ustala się wysokość diety za czas zagranicznej podróży służbowej i w tym przypadku również sumuje się godziny pobytu pracownika poza granicami kraju. W przypadku Spółki jej pracownik przebywa poza granicami Polski 28 godzin a zatem ma prawo do 1 i 1/3 diety (§4 ust. 4 pkt 1 i pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju).

Reasumując powyższe, w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę, wolne od podatku dochodowego z mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są diety obliczone na zasadach wskazanych w ww. rozporządzeniach w sprawie podróży służbowych. Natomiast świadczenia tytułem diety ponad ustalone limity podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód ze stosunku pracy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj