Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-232/06/KS
z 25 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-232/06/KS
Data
2006.04.25



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
import usług
stawki podatku
transport


Pytanie podatnika
1. Jaką stawką należy opodatkować import usług transportu międzynarodowego świadczonych w Polsce?
2. W jaki sposób należy wyliczyć podatek VAT od odcinka krajowego na fakturze wewnętrznej od importu usług?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 13.02.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 15.02.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży towarów bezpośrednio z Włoch na Ukrainę. Procedury celnej dokonuje włoski dostawca Spółki na terenie Włoch i on widnieje na dokumentach SAD jako eksporter. Spółka korzysta z usług przewoźnika włoskiego zarejestrowanego jako podatnik VAT UE. Transport odbywa się drogą kolejową z Włoch na Ukrainę, częściowo przez terytorium Polski. W kontekście przytoczonego stanu faktycznego Spółka zwraca się z pytaniami:

1. Jaką stawką należy opodatkować import usług transportu międzynarodowego świadczonych w Polsce...

2. W jaki sposób należy wyliczyć podatek VAT od odcinka krajowego na fakturze wewnętrznej od importu usług...

Odnosząc się do powyższych kwestii Strona stoi na stanowisku, iż nie będąc przewoźnikiem ani eksporterem towaru nie ma prawa do zastosowania stawki 0 %. Usługa transportowa świadczona w Polsce powinna zostać zatem opodatkowana stawką 22 %. Spółka, nie mogąc na podstawie dokumentów otrzymywanych od przewoźnika ustalić długości odcinka krajowego transportu, w fakturze wewnętrznej nie wyszczególnia wartości usługi wykonanej w poszczególnych państwach, opodatkowując całą wartość usługi transportowej stawką 22 %.

Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przepis art. 83 ust. 3 w/w ustawy definiuje usługi transportu międzynarodowego jako:

1)przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:a)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,b)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,c)z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),d)z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2)przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:a)z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,b)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,c)z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3)usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W opisanym stanie faktycznym ma miejsce przypadek określony w art. 83 ust. 3 lit. d powołanej ustawy – przewóz towaru z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Włochy) do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty (Ukraina), gdzie trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. Dla zastosowania stawki 0 % w transporcie międzynarodowym niezbędne jest odpowiednie udokumentowanie takiej usługi. Zgodnie z przepisem art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia w/w usług, są w przypadku transportu:

1)towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3)towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów; (...)

Strona dokonując importu usług transportu międzynarodowego świadczonych przez przewoźnika włoskiego i udokumentowanych w sposób określony w powołanym wyżej przepisie ma prawo do zastosowania stawki podatku określonej w art. 83 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowym kryterium do określenia, czy transport podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia dla tych usług.

Przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy wprowadza zasadę generalną, iż miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Zasada ta oparta jest na przepisie art. 9 (2) (b) Szóstej dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.U.UE.L.77.145.1). Oznacza to, że dla potrzeby określenia miejsca opodatkowania w przypadku transportu międzynarodowego należy podzielić cały transport na poszczególne odcinki. Zgodnie z powyższym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko ta część usługi transportu, która świadczona jest na terenie kraju. Należy podkreślić, iż pozostała część, z uwagi na jej wykonanie poza granicami Polski, nie podlega opodatkowaniu w naszym kraju.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Natomiast przepis art. 17 ust. 2 powołanej ustawy stanowi, iż przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Na Spółce ciąży zatem obowiązek opodatkowania importu tej części usługi transportu międzynarodowego, która była świadczona na terenie kraju.

Stanowisko Strony, z którego wynika, iż powinna całą wartość usługi opodatkować stawką 22 % oraz odliczyć podatek naliczony w tej wysokości, należy uznać za nieprawidłowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż nie odniósł się do przedłożonych wraz z wnioskiem załączników.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj