Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/RPP1/443-161/06/KS
z 10 marca 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/RPP1/443-161/06/KS
Data
2006.03.10
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
przedmiot opodatkowania
przyłączenie do sieci
Pytanie podatnika
1. czy fakt nieodpłatnego przekazania przyłączy przedsiębiorstwu: uprawnia Podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych z wybudowaniem i przekazaniem nieodpłatnie infrastruktury?
2. czy opisane przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
P O S T A N O W I E N I E
W myśl przepisu art. 49 Kodeksu cywilnego urządzenia lub budowle związane z infrastrukturą techniczną stają stają się własnością przedsiębiorstwa zarządzającego daną siecią z chwilą przyłączenia ich do tej sieci. Spółka zatem zobowiązana jest do nieodpłatnego przekazania wybudowanych przyłączy na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego. Zdaniem Spółki:1.fakt nieodpłatnego przekazania przyłączy przedsiębiorstwu: uprawnia Podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych z wybudowaniem i przekazaniem nieodpłatnie infrastruktury przekazania wybudowanych przyłączy na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535).- Na gruncie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50), uprawniał Podatnika do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych z wybudowaniem i przekazaniem nieodpłatnie infrastruktury.2.nieodpłatne przekazanie opisanej infrastruktury na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ustosunkowując się do stanowiska Strony Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje jak niżej. Na gruncie obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawowym przepisem określającym prawo do odliczania podatku naliczonego jest art. 86 ust. 1, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Dodatkowo, w myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Podatnik w momencie nabycia towaru (usługi), tzn. poniesienia wydatku w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych, dokonuje oceny, czy został on poniesiony w celu uzyskania przychodu, a tym samym czy istnieje możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Podkreślić należy, iż ustawa o VAT wprowadza wyjątki od ograniczenia, przewidzianego w art. 88 ust. 1 pkt 2. Przede wszystkim ograniczenie to nie dotyczy wydatków na nabycie towarów i usług zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów (art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT). Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Z literalnej wykładni powyższego przepisu w powiązaniu z normą art. 16 ust. 1 w/w ustawy wynika, że zaliczenie określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodów (czy to bezpośrednio, czy też w formie odpisów amortyzacyjnych) uzależnione jest od istnienia związku przyczynowo – skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem oraz jednocześnie braku wymienienia tego rodzaju wydatku w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z:- przebudową istniejących już dróg publicznych, kabli tramwajowych, kabli wysokiego napięcia oraz parkingów.- budową przyłączy: energetycznych, wodociągowych, odprowadzania ścieków i kanalizacji deszczowej, ciepłowniczych, gazowych, telekomunikacyjnych. Odnośnie pierwszego przypadku podkreślić należy, iż wydatki inwestycyjne stanowią koszt uzyskania przychodów głównie w sposób pośredni, tj. przez możliwość zaliczenia w koszty odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (tzw. odpisy amortyzacyjne). Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a – 16m, z uwzględnieniem art. 16 w/w ustawy. Stosownie do art. 16a ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od osób prawnych amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych. Środkami trwałymi są natomiast, zgodnie z art. 16 a. w/w ustawy., stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:1.budowle, budynki oraz lokale będące odrębna własnością,2.maszyny urządzenia i środki transportu,3.inne przedmioty- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1.W przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z inwestycją w obcym środku trwałym, jednak koszty przebudowy infrastruktury są związane z inwestycją główną Spółki i jako takie zwiększają wartość początkową środka trwałego. W związku z powyższym podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w sposób pośredni. Pełne stanowisko Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w tym zakresie zostało wyrażone w postanowieniu nr 147/ROP1/423-370/74/06/AW z dnia 02.03.2006r. Odnosząc się do uregulowań zawartych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, iż powodem wprowadzenia zawartego w art. 88 ust. 3 pkt 1 wyjątku od zasady określonej w art. 88 ust. 1 pkt 2 jest to, że chociaż wydatki na środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nie stanowią bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym, to jednak w większości przypadków są wydatkami o charakterze kosztowym, rozliczanymi poprzez odpisy amortyzacyjne. Wyjątek, o którym mowa, obejmuje nie tylko podatek związany z wydatkami przeznaczonymi bezpośrednio na nabycie towarów i usług zaliczanych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, ale dotyczy wszelkich wydatków związanych z nabyciem tych towarów i usług. Stąd też należy przyjąć, że będą to wszelkie wydatki, które składają się na wartość początkową (w rozumieniu ustaw o podatku dochodowym) nabywanych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Zatem jeżeli przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazują, że podatnik może zaliczyć w sposób pośredni poniesione wydatki, związane z nabyciem towarów i usług, które uznane zostały u podatnika za środki trwałe podlegające amortyzacji, do kosztów uzyskania przychodów, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych. W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowym przypadku. W kwestii budowy przyłączy do sieci energetycznych, wodociągowych, odprowadzania ścieków i kanalizacji deszczowej, ciepłowniczych, gazowych czy telekomunikacyjnych należy odnieść się do przepisów prawa energetycznego oraz przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z uregulowaniami tam zawartymi koszt budowy przyłączy ponosi podmiot ubiegający się o przyłączenie do sieci. Z uwagi na fakt, iż przyłącza do sieci nie stanowią obiektów kompletnych, a ich przewidywany okres użytkowania przez przekazującego nie jest dłuższy niż rok nie stanowią środków trwałych. Ponoszone przez podmioty opłaty za przyłączenie powinny być zaliczane w całej wysokości, w momencie poniesienia, do kosztów uzyskania przychodów. Powyższe wynika z ogólnej reguły art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pełne stanowisko tutejszego organu w tym zakresie zostało wyrażone w postanowieniu nr 147/ROP1/423-370/73/06/AW z dnia 02.03.2006r. Wydatki na budowę przyłączy poniesione zostały w celu uzyskania przychodów z wynajmu oraz sprzedaży nieruchomości, stanowią zatem koszt uzyskania przychodów. Wybudowanie i nieodpłatne przekazanie odpowiednich przyłączy jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania obiektu głównego, zatem wydatki te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z wybudowaniem infrastruktury. Analogiczne uregulowania przewidywały przepisy ustawy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50) w art. 19 ust. 1 oraz art. 25 ust. 1 pkt 3. umożliwiając tym samym odliczenie podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z wybudowaniem w/w infrastruktury. W myśl przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej lub prawnej oraz jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Natomiast zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 w/w ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako nieodpłatne świadczenie usług. W opisanym stanie faktycznym następuje nieodpłatne przekazanie wybudowanej infrastruktury na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego daną siecią, co jest konsekwencją postanowień art. 48 i 49 Kodeksu cywilnego (Dz. U z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Spółka nie jest właścicielem przyłączy, zatem przekazanie należy potraktować nie jako dostawę towarów, lecz świadczenie usług, w tym przypadku nieodpłatne. Zarówno budowa jak i nieodpłatne przekazanie wybudowanej infrastruktury podmiotowi zarządzającemu daną siecią są czynnościami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania obiektu głównego, a tym samym bezpośrednio związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. Nieodpłatne wykonanie usługi budowlanej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.