Interpretacja Burmistrza Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem
3410/1/II/06
z 30 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
3410/1/II/06
Data
2006.06.30



Autor
Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Przedmiot opodatkowania

Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Podatnicy podatku od nieruchomości


Słowa kluczowe
budowle
linia energetyczna
obiekt budowlany
posiadanie
własność
zarząd


Pytanie podatnika
dotyczy obowiązku uiszczania podatku od nieruchomości od budowli linii energetycznych usytuowanych na gruntach będących własnością Skarbu Państwa, a znajdujących się w zarządzie PGL "Lasy Państwowe"


Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 w zw. z art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), postanawia udzielić na wniosek podatnika interpretacji dotyczącej obowiązku uiszczania podatku od nieruchomości od budowli linii energetycznych usytuowanych na gruntach będących własnością Skarbu Państwa, a znajdujących się w zarządzie PGL "Lasy Państwowe", stwierdzając, że obowiązek ujmowania wartości budowli sieci energetycznych w deklaracji na podatek od nieruchomości oraz wpłat obliczonego podatku zobowiązany jest dokonywać właściciel budowli, którym jest przedsiębiorstwo energetyczne.

Podatnik w dniu 29.06.2006 r. złożył wniosek, w trybie z art. 14a § 1 i § 2 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii ustalenia podmiotu zobowiązanego zarówno do złożenia deklaracji, jak i do zapłaty podatku od budowli usytuowanych na gruntach, których jest zarządcą. Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.

Po rozpatrzeniu wniosku, Burmistrz Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem zważył, co następuje:

Ustawodawca w cytowanej we wstępie ustawie z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych jasno sprecyzował w art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 3 ust. 2, kto w tym przypadku jest podatnikiem podatku od nieruchomości od przedmiotowych budowli. Artykuł 3 ust. 1 pkt 1 powoływanej ustawy brzmi: "Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych z zastrzeżeniem ust. 3".

W pierwszej kolejności należy rozróżnić "posiadanie" od "własności", bowiem we wniosku podatnik używa zamiennie określeń właściciel i posiadacz samoistny. W języku potocznym terminy te używane są zamiennie. "Własność" jest najszerzej chronionym prawem, jakie dana osoba może mieć w stosunku do rzeczy. Umożliwia ono właścicielowi między innymi korzystanie z rzeczy, czerpanie pożytków, rozporządzanie rzeczą w sposób ograniczony jedynie ustawą i zasadami współżycia społecznego. "Posiadanie" natomiast jest to faktyczne władanie rzeczą, niekonieczne poparte jakimkolwiek prawem do niej; można na przykład "posiadać" rzecz będącą własnością innej osoby. W myśl art. 140 k.c. w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą. Budowle składające się na aktywa trwałe wchodzą w skład majątku przedsiębiorstwa i przedstawiają określoną wartość. Podstawę opodatkowania budowli lub ich części stanowi wartość, o której mowa w przepisach o podatku dochodowym, ustalona na dzień 1.01 roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych). Oznacza to, że wartość budowli sieciowej ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), regulującymi m.in. amortyzację środków trwałych. Nie ulega wątpliwości, iż przedmiotowe budowle są własnością, przedsiębiorstwa energetycznego. Kolejno, art. 3 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy jednoznacznie wskazuje, iż obowiązek podatkowy dotyczący przedmiotów opodatkowania, będących w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe ciąży odpowiednio na jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych, faktycznie władających nieruchomościami lub obiektami budowlanymi. Wyklucza się również w tym przypadku władanie obiektem budowlanym przez Państwowe Gospodarstwo Leśne "Lasy Państwowe".

W związku z tym, że przepisy podatkowe w zakresie definicji obiektów budowlanych odwołują się bezpośrednio do prawa budowlanego, nowelizacją ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), zwana dalej "ustawą", została wprowadzona definicja budowli poprzez bezpośrednie odwołanie do definicji zawartych wprawie budowlanym (Dz. U. 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z ze zm.). W art. 1a ustawy określono budowlę jako obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane budowla to obiekt budowlany stanowiący całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. Artykuł 3 pkt 3 tej ustawy zawiera przykładowy wykaz obiektów budowlanych zaliczonych do budowli, np.: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Natomiast z definicji "urządzenia technicznego" zawartej w prawie budowlanym wynika, że to urządzenie techniczne ma pełnić rolę służebną wobec obiektu budowlanego, umożliwiając korzystanie z tego obiektu. W myśl tej zasady urządzenie techniczne samodzielnie nie przedstawia wartości funkcjonalnej - ma ją tylko w połączeniu z konkretnym obiektem budowlanym. Tylko wtedy, gdy taki związek funkcjonalny występuje, obiekt budowlany wraz z urządzeniem technicznym zapewniającym jej funkcjonowanie wyczerpuje znamiona definicji "budowla".

Ponadto, pojęcie sieci zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 10.04.1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 11 powołanej ustawy siecią są instalacje połączone i współpracujące ze sobą służące do przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, należące do przedsiębiorstwa energetycznego. Dodatkowo w piśmie Dyrektora Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych z dnia 9.06.2006 r., znak: PL-833-1/MS/0612, w sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, Ministerstwo Finansów wyjaśnia: (...) Z uwagi na występującą zgodność terminologiczną pojęć zawartych w przepisach prawa podatkowego oraz odrębnych ustaw należy uznać, że na budowlę sieciową, jaką jest sieć telekomunikacyjna lub elektroenergetyczna, składają się nie tylko sama konstrukcja budowlana (np.: kanalizacja techniczna, słupy wysokiego napięcia lub budynek, w którym znajduje się stacja transformatorowa), ale również to, co się znajduje w niej lub poza nią, o ile elementy te są związane z prowadzeniem działalności telekomunikacyjnej lub energetycznej (np.: kable światłowodowe, linie wysokiego napięcia). Należy zauważyć, że sieć telekomunikacyjna lub elektroenergetyczna stanowi budowlę niezależnie od tego jaka jest jej konstrukcja (np.: napowietrzna lub podziemna), ani kto jest właścicielem jej poszczególnych części. Części budowli np.: kable mogą być umiejscowione w ziemi lub na słupach, albo przebiegać przez kanalizację techniczną należącą do innego podmiotu niż właściciel sieci telekomunikacyjnej. W przypadku sieci telekomunikacyjnej lub elektroenergetycznej budowlą jest zbiór poszczególnych elementów konstrukcyjnych oraz urządzeń i instalacji, które zostały połączone w celu realizacji określonego zadania. Opodatkowaniu będzie zatem podlegać każdy z elementów budowli sieci telekomunikacyjnej lub elektroenergetycznej (jej części) stanowiącej integralną całość techniczno-użytkową.

W świetle przywoływanych wyżej unormowań prawnych stanowisko organu podatkowego I instancji w tej kwestii jednoznacznie wskazuje przedsiębiorstwo energetyczne jako właściciela budowli zobligowanego do wykazywania wartości przedmiotowych budowli w deklaracji na podatek od nieruchomości.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj