Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/DF1/415-76/III/2005
z 28 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/DF1/415-76/III/2005
Data
2005.12.28



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
bonus
koszty uzyskania przychodów
leki
rabaty


Pytanie podatnika
Czy kwotę 3,19 zł można potraktować jako bonus, rabat, czy też jest to darowizna na rzecz pacjentów i czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota ta będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z późn.zm.) oraz art. 22 ust. 1, ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia .......2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe


w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w ramach działań marketingowych, kwoty 3,19 zł pokrywanej przez aptekę, a która wynika z promocji, polegającej na tym, że każdy pacjent nabywający w aptece lek z odpłatnością ryczałtową 3,20 zł (kwota brutto po opodatkowaniu podatkiem VAT), płaci za niego 1 grosz


U Z A S A D N I E N I E


W dniu ........2005r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
czy kwotę 3,19 zł można potraktować jako bonus, rabat, czy też jest to darowizna na rzecz pacjentów i czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota ta będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu?
Stan faktyczny: Wnioskodawca poszukując nowych narzędzi, które wspierałyby wzrost sprzedaży postanowił zastosować promocję "leki za grosze". Promocja ta polega na tym, że każdy pacjent nabywający w aptece lek z odpłatnością ryczałtową 3,20 zł (kwota brutto po opodatkowaniu podatkiem VAT), płaci za niego 1 grosz, pozostałą część, czyli 3,19 zł pokrywa wnioskodawca.
Dochody Wnioskodawcy opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30C ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek według 19% stawki liniowej).

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: według Wnioskodawcy w/w wydatki związane są z działaniami marketingowymi, które mają na celu zachęcanie klientów do zakupów w aptece i można je potraktować jako koszty działań marketingowych oraz uznać za koszty uzyskania przychodu.
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy - zgodnie z definicją ogólną zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Warunkiem zakwalifikowania wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest jego faktyczne poniesienie. Zgodnie zaś z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 kwietnia 2004 roku, sygn. akt FSK 113/04 wykładnia językowa użytego sformułowania koszty poniesione wskazuje na czas dokonany, co oznacza, iż chodzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, a więc w faktycznym poniesieniu wydatku. Koszt jest więc związany z wydatkiem. Punktem wyjścia do sformułowania odpowiedzi na pytanie wnioskodawcy jest więc stwierdzenie, iż koszt stanowić musi faktyczny wydatek, który dodatkowo związany być musi z przychodem.

W opisanym stanie faktycznym jak i ze stanowiska wnioskodawcy wynika, iż uznaje on kwotę 3,19 za wydatek stanowiący koszt uzyskania przychodu w ramach działań marketingowych. Tego typu założenie jest błędne, gdyż jak już wcześniej podkreślono z samej istoty kosztu wynika, iż musi zaistnieć uprzednio faktyczny wydatek, który w swojej wysokości będzie odpowiadał kosztowi uzyskania przychodu. Ten fakt uniemożliwia uznanie nie pobieranych opłat za koszt uzyskania przychodu.
Ponadto z treści wniosku wynika, iż w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia nie z działaniem marketingowym, bonusem, rabatem czy darowizną na rzecz pacjentów, a z często stosowanymi w obecnych realiach gospodarczych preferencjami cenowymi, czyli wszelkimi rodzajami zmniejszenia cen lub przekazywaniem kupującemu w związku z zakupem określonych świadczeń pieniężnych, rzeczowych lub innych częściowo lub całkowicie nieodpłatnych. Jest to przeniesienie własności rzeczy, mamy więc do czynienia z umową cywilnoprawną, która w dowolny sposób może kształtować warunki sprzedaży, w tym cenę, za jaką jedna ze stron zbywa, a druga nabywa rzecz.
Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola stwierdza, iż opłaty ryczałtowe nie pobierane od nabywców leków nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj