Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/DF1/415-76/III/2005
Data
2005.12.28
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
bonus
koszty uzyskania przychodów
leki
rabaty
Pytanie podatnika
Czy kwotę 3,19 zł można potraktować jako bonus, rabat, czy też jest to darowizna na rzecz pacjentów i czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota ta będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z późn.zm.) oraz art. 22 ust. 1, ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia .......2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe
w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu w ramach działań marketingowych, kwoty 3,19 zł pokrywanej przez aptekę, a która wynika z promocji, polegającej na tym, że każdy pacjent nabywający w aptece lek z odpłatnością ryczałtową 3,20 zł (kwota brutto po opodatkowaniu podatkiem VAT), płaci za niego 1 grosz U Z A S A D N I E N I E W dniu ........2005r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie: czy kwotę 3,19 zł można potraktować jako bonus, rabat, czy też jest to darowizna na rzecz pacjentów i czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota ta będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu? Stan faktyczny: Wnioskodawca poszukując nowych narzędzi, które wspierałyby wzrost sprzedaży postanowił zastosować promocję "leki za grosze". Promocja ta polega na tym, że każdy pacjent nabywający w aptece lek z odpłatnością ryczałtową 3,20 zł (kwota brutto po opodatkowaniu podatkiem VAT), płaci za niego 1 grosz, pozostałą część, czyli 3,19 zł pokrywa wnioskodawca. Dochody Wnioskodawcy opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30C ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek według 19% stawki liniowej). Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: według Wnioskodawcy w/w wydatki związane są z działaniami marketingowymi, które mają na celu zachęcanie klientów do zakupów w aptece i można je potraktować jako koszty działań marketingowych oraz uznać za koszty uzyskania przychodu. Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy - zgodnie z definicją ogólną zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Warunkiem zakwalifikowania wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest jego faktyczne poniesienie. Zgodnie zaś z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 kwietnia 2004 roku, sygn. akt FSK 113/04 wykładnia językowa użytego sformułowania koszty poniesione wskazuje na czas dokonany, co oznacza, iż chodzi tu o taki stan, w którym nastąpiło obciążenie kosztem nie tylko w sensie ewidencyjnym, ale w znaczeniu realnym, a więc w faktycznym poniesieniu wydatku. Koszt jest więc związany z wydatkiem. Punktem wyjścia do sformułowania odpowiedzi na pytanie wnioskodawcy jest więc stwierdzenie, iż koszt stanowić musi faktyczny wydatek, który dodatkowo związany być musi z przychodem. W opisanym stanie faktycznym jak i ze stanowiska wnioskodawcy wynika, iż uznaje on kwotę 3,19 za wydatek stanowiący koszt uzyskania przychodu w ramach działań marketingowych. Tego typu założenie jest błędne, gdyż jak już wcześniej podkreślono z samej istoty kosztu wynika, iż musi zaistnieć uprzednio faktyczny wydatek, który w swojej wysokości będzie odpowiadał kosztowi uzyskania przychodu. Ten fakt uniemożliwia uznanie nie pobieranych opłat za koszt uzyskania przychodu. Ponadto z treści wniosku wynika, iż w przedstawionej sytuacji mamy do czynienia nie z działaniem marketingowym, bonusem, rabatem czy darowizną na rzecz pacjentów, a z często stosowanymi w obecnych realiach gospodarczych preferencjami cenowymi, czyli wszelkimi rodzajami zmniejszenia cen lub przekazywaniem kupującemu w związku z zakupem określonych świadczeń pieniężnych, rzeczowych lub innych częściowo lub całkowicie nieodpłatnych. Jest to przeniesienie własności rzeczy, mamy więc do czynienia z umową cywilnoprawną, która w dowolny sposób może kształtować warunki sprzedaży, w tym cenę, za jaką jedna ze stron zbywa, a druga nabywa rzecz. Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola stwierdza, iż opłaty ryczałtowe nie pobierane od nabywców leków nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu.
|