Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łosicach
PPE/443-16/06/RK
z 25 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPE/443-16/06/RK
Data
2006.05.25



Autor
Urząd Skarbowy w Łosicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta podatku
podatnik podatku od towarów i usług
rolnicy
spis z natury
środek trwały


Pytanie podatnika
Rolnik ryczałtowy zamierza zrezygnować ze zwolnienia odm podatku od towarów i usług. Jako zarejestrowany podatnik VAT czynny zamierza dokonać zakupów inwestycyjnych w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, z którymi wiązał się będzie zwrot podatku naliczonego. Po upływie trzech lat zamierza ponownie skorzystać ze zwolnienia. Pytanie dotyczy obowiązku zwrotu do Urzędu Skarbowego, podatku VAT odliczonego z tytułu dokonanych zakupów inwestycyjnych oraz sporządzenia spisu z natury towarów i środków trwałych znajdujących się w gospodarstwie.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łosicach udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia, iż:

- stanowisko wyrażone we wniosku P. ... z dnia 24.03.2006 r. jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pan ... złożył w dniu 24.03.2006 r. wniosek o interpretację przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przedstawionej we wniosku sprawie.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Pan ... jest rolnikiem ryczałtowym i zamierza zrezygnować ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, zamierza dokonać zakupów inwestycyjnych w związku z prowadzoną działalnością rolniczą, z którymi wiązał się będzie zwrot podatku naliczonego. Następnie, po upływie trzech lat zamierza ponownie skorzystać ze zwolnienia.

Zgodnie ze stanowiskiem podatnika nie będzie on miał obowiązku zwrotu do Urzędu Skarbowego, podatku VAT odliczonego z tytułu dokonanych zakupów inwestycyjnych oraz sporządzenia spisu z natury towarów i środków trwałych znajdujących się w gospodarstwie, jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 14 ustawy o VAT.

Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łosicach:

Zgodnie z przepisem art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1) rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2) zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego sobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl art. 14 ust. 2 ww. przepisu nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9. W świetle powyższego rolnik ryczałtowy, który zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 5 ustawy o VAT i przez 3 lata wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po upływie których chciałby ponownie skorzystać ze zwolnienia od tego podatku, nie ma obowiązku sporządzania spisu z natury, jeżeli nie zachodzą okoliczności, o których mowa w powołanym wyżej przepisie art. 14 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT).

W myśl przepisu art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości - jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio. Ponadto, zgodnie z ust. 7 ww. artykułu, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łosicach stoi na stanowisku, że rolnik ryczałtowy, który przez trzy lata wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług i który ponownie chciałby skorzystać ze zwolnienia od tego podatku, nie ma obowiązku sporządzania spisu z natury posiadanych towarów, przy zakupie których odliczył podatek VAT naliczony, ani naliczania podatku VAT od wartości tego spisu. Występuje w tym przypadku obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z dokonanymi inwestycjami, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Informacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wg stanu prawnego na dzień udzielenia odpowiedzi.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na powyższe postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj