Interpretacja Urzędu Skarbowego w Piasecznie
1418/ZT/T/443-4/06/SG
z 13 lutego 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1418/ZT/T/443-4/06/SG
Data
2006.02.13



Autor
Urząd Skarbowy w Piasecznie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
zamówienie publiczne


Pytanie podatnika
Zgodnie z art. 42 w/w ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający przekazuje wykonawcy specyfikację istotnych warunków zamówienia ( siwz) nie później niż w terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku o jej przekazanie , a cena jakiej wolno zażądać za przekazanie siwz , może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania .Pytanie postawione we wniosku brzmi : Czy odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz ) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług .Jednocześnie zaprezentowano stanowisko , iż przekazanie siwz jako czynność regulowana przez Prawo zamówień publicznych , nie może być traktowana jako towar , ani jako usługa i nie podlega regulacji ustawy o podatku od towarów i usług , a tym samym opodatkowaniu podatkiem VAT .


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54 poz. 535 ) zwanej dalej ustawą , opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają :
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
- eksport towarów
- import towarów
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Jednocześnie nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa , z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych ( art. 15 ust. 6 ustawy ) .
O tym , co jest towarem , rozstrzyga przepis art. 2 pkt. 6 ustawy , zgodnie z którym :
przez towary rozumie się rzeczy ruchome , jak również wszelkie postacie energii , budynki i budowle lub ich części , będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej , a także grunty. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy , rozumie się każde świadczenie , które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 , w tym również :
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych , bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa .

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji , z wyjątkiem usług elektronicznych .

Na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług , która jest klasyfikacją produktów krajowych i importowanych , znajdujących się w polskim obiegu gospodarczym , przy czym pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi : z kolei wyroby to surowce , półfabrykaty , wyroby finalne oraz zespoły i części - o ile występują w obrocie .

Przytoczone uregulowania wskazują jednoznacznie , że przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są tylko czynności wykonywane w tzw obrocie profesjonalnym ,podejmowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych ( również jeżeli następuje to w wyniku nakazu organu władzy publicznej lub nakazu wynikającego z mocy prawa ).

Podmioty wymienione w art. 3 w/w ustawy Prawo zamówień publicznych nabywają towary i usługi od wykonawców ( dostawców ) , którym udzielono zamówienia publicznego . Udzielenia zamówienia dokonuje się w drodze przeprowadzonego przetargu . Niezbędnym elementem postępowania jest przekazanie zainteresowanemu złożeniem oferty specyfikacji istotnych warunków zamówienia ( siwz ) Specyfikacja ta zawiera m.in. informacje o przedmiocie zamówienia , sposób przygotowania oferty , opis warunków udziału w postępowaniu , opis kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej , itp., bez których ubiegający się o zamówienie nie ma możliwości złożenia niepodlegającej odrzuceniu oferty. SIWZ wysyłane jest wykonawcom , którzy w odpowiedzi na ogłoszenie zwrócili się o to z wnioskiem do zamawiającego .Stosownie do art. 42 ust. 2 w/w ustawy prawo zamówień publicznych zamawiający może zażądać od wykonawcy zapłaty za udostępnienie siwz , jednak w wysokości nieprzekraczającej kosztów jej druku i przekazania .Specyfika postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego sprawia ,że odpłatność za siwz należy traktować z jednej strony jako współudział w kosztach prowadzonego postępowania ( na co wskazuje sposób określenia ceny ) , z drugiej jako opłatę za uczestnictwo w przetargu.

W świetle powyższego odpłatnego wydawania siwz nie można uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdyż: wydanie to nie następuje w wyniku zawartej w tym celu jakiejkolwiek odrębnej umowy cywilnoprawnej - jest tylko jednym z elementów ( etapów ) postępowania prowadzonego w celu prawnie skutecznego zawarcia umowy ( sprzedaży , dostawy , zlecenia itp.). Wydania siwz nie można wyodrębnić z całego trybu postępowania udzielenia zamówienia publicznego jako odrębnej od reszty podejmowanych działań czynności . Nie dochodzi zatem do obrotu towarem . SIWZ jest wprawdzie rzeczą ( zestaw formularzy i dokumentów ) , ale wytworzoną i udostępnioną przez zamawiającego nie w zakresie prowadzonej działalności , lecz na potrzeby konkretnego , wymaganego prawem postępowania . SIWZ jako dobro samoistne , niezwiązane z prowadzonym przetargiem , nie przedstawia praktycznie żadnej wartości , nawet tej liczonej kosztem druku i dystrybucji i nie jest przedmiotem obrotu . Nie występuje tu również świadczenie usługi na rzecz wykonawcy - bo zamawiający podejmuje działania we własnym interesie w celu skutecznego udzielenia zamówienia , umożliwiającego dokonanie zakupu .W świetle powyższego stanowisko zawarte we wniosku w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego jest zgodne z obowiązującym stanem prawnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj